افزایش حقوق بازنشستگان در سال 99 + جزئیات

افزایش حقوق بازنشستگان در سال 99 + جزئیات
کدخبر : 9181

اولین حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی در سال ۹۹ طبق روال سابق، آخر فروردین به حساب آن‌ها واریز شد، اما طبق آخرین پیگیری‌ها، افزایش حقوق در فیش پرداختی بازنشستگان اعمال نشده و فعلا اعمال افزایش حقوق به تعویق افتاده است.

افزایش حقوق بازنشستگان این روزها به دغدغه اصلی بازنشستگان کشور تبدیل شده است . اولین حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی در سال ۹۹ طبق روال سابق، آخر فروردین به حساب آن‌ها واریز شد، اما طبق آخرین پیگیری‌ها، افزایش حقوقبازنشستگان در فیش پرداختی اعمال نشده و فعلا اعمال افزایش حقوق  بازنشستگان به تعویق افتاده است.جزئیات افزایش حقوق بازنشستگان را در این بسته خبری به طور کامل بخوانید : 

 

 

طبق قانون افزایش حقوق بازنشستگان تأمین اجتماعی زمانی اتفاق می‌افتد که حداقل دستمزد کارگران در شورای عالی کار به نتیجه رسیده باشد، اما این تعیین دستمزد با گذشت دو ماه از ابتدای سال، هنوز نتیجه‌ای نداشته است. هر ساله دستمزد کارگران پیش از شروع سال جدید مشخص می‌شد، اما امسال کرونا بهانه‌ای شد که نمایندگان کارگری در شورای عالی کار در تشکیل جلسات تعلل کنند؛ به همین دلیل تعیین دستمزد اواخر فروردین ماه ۹۹ مشخص شد و البته به دلیل آن که مورد قبول نمایندگان کارگری نبود، هنوز حقوق کارگران در سال جدید افزایش پیدا نکرده است.

 
 
 
این روز‌ها اولین و مهم‌ترین دغدغه بازنشستگان تأمین اجتماعی، افزایش حقوقشان در سال ۹۹ است. دومین دغدغه آن‌ها کم بودن میزان حقوق دریافتی شان است و می‌گویند چرا بازنشستگان کشوری و لشکری حقوقشان افزایش یافت، اما حقوق بازنشستگان تأمین اجتماعی همچنان همان چندرغازی است که پیش از این می‌گرفتند.
 
 

افزایش حقوقی که فعلا به تعویق افتاد

اولین حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی در سال ۹۹ طبق روال سابق، آخر فروردین به حساب آن‌ها واریز شد، اما طبق آخرین پیگیری‌ها، افزایش حقوق در فیش پرداختی بازنشستگان اعمال نشده و فعلا اعمال افزایش حقوق به تعویق افتاده است. پیش از این، علی دهقان کیا، رئیس کانون بازنشستگان تامین اجتماعی درباره حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی گفته بود: حداقل حقوق بازنشسته تامین اجتماعی یک میلیون و ۸۰۰ هزار تومان تعیین شد که بن این افراد از ۴۸ هزار تومان به ۶۰ هزار تومان، حق اولاد از ۱۲ به ۱۵ هزارتومان، حق مسکن از ۲۲ هزار تومان به ۳۰ هزار تومان، حق همسر از ۵۹ هزار تومان به ۶۰ هزار تومان اعلام شد که در نهایت حقوق بازنشسته تامین اجتماعی ۲ میلیون و ۹ هزار تومان تعیین شد.
 


اشاره او به افزایش ۲۱ درصد حداقل دستمزد بوده که برای سال ۹۹ از ۱٫۵ میلیون به ۱٫۸ میلیون افزایش یافته، اما هنوز اختلاف نظر‌ها درباره آن ادامه دارد. آخرین بار هرچند حسین سلاح‌ورزی، نائب رئیس اتاق بازرگانی ایران گفته بود که این مصوبه افزایش ۲۱ درصدی شورای عالی کار تغییر نخواهد کرد، اما معاون اقتصادی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی خبر داده بود احتمالا در میانه سال ۹۹ مجددا حقوق کارگران افزایش یابد.



حال که افزایش حقوق کارگران و بازنشستگان تامین اجتماعی در اولین واریزی آن‌ها طی سال ۹۹ هنوز اعمال نشده است باید منتظر ماند و دید که آیا این تعویق اعمال افزایش حقوق بازنشستگان به معنای احتمال تجدید نظر در افزایش حقوق کارگران است یا در چند روز آتی مانند برخی سنوات گذشته مبلغ افزایش حقوق کارگران در فروردین ماه امسال به صورت مجزا پرداخت خواهد شد؟

 

افزایش حقوق بازنشستگان منوط به تعیین حداقل دستمزد کارگران در شورای عالی کار

طبق قانون افزایش حقوق بازنشستگان تأمین اجتماعی زمانی اتفاق می‌افتد که حداقل دستمزد کارگران در شورای عالی کار به نتیجه رسیده باشد، اما این تعیین دستمزد با گذشت دو ماه از ابتدای سال، هنوز نتیجه‌ای نداشته است. هر ساله دستمزد کارگران پیش از شروع سال جدید مشخص می‌شد، اما امسال کرونا بهانه‌ای شد که نمایندگان کارگری در شورای عالی کار در تشکیل جلسات تعلل کنند؛ به همین دلیل تعیین دستمزد اواخر فروردین ماه ۹۹ مشخص شد و البته به دلیل آن که مورد قبول نمایندگان کارگری نبود، هنوز حقوق کارگران در سال جدید افزایش پیدا نکرده است.



طبق ماده ۱۱۱ قانون تأمین اجتماعی حداقل مزدی که برای کارگران در شورای عالی کار مشخص می‌شود به عنوان حداقل حقوق بازنشستگان و مستمری بگیران است، یعنی حداقل حقوق یک بازنشسته نباید از حداقل دستمزد یک کارگر کمتر باشد و از آن جایی که دستمزد کارگران در سال جدید نتیجه قطعی نداشته، هنوز حقوق بازنشستگان تأمین اجتماعی برای سال جدید نیز افزایش پیدا نکرده است.
 
 
علی دهقان کیا رئیس کانون کارگران و بازنشستگان تأمین اجتماعی شهر تهران در گفتگو با خبرنگار حوزه رفاه و تعاون گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره افزایش حقوق بازنشستگان تأمین اجتماعی، اظهار کرد: طبق ماده ۱۱۱ قانون تأمین اجتماعی، حقوق حداقل بگیران بازنشستگان تأمین اجتماعی همان حداقل حقوق کارگری مصوب در شورای عالی کار است. وی بیان‌کرد: قرار است شورای عالی کار جلساتی را مجدد برگزار کند، چراکه هنوز به طور قطعی حقوق کارگران معلوم نیست.
 

اگر قرار باشد حقوق بازنشستگان تأمین اجتماعی افزایش ۲۱ درصدی داشته باشد (۲۱ درصد میزان افزایش دستمزد مصوب شده کارگران در شورای عالی کار)، حقوقشان به یک میلیون و ۸۰۰ هزار تومان می‌رسد، این در حالی است که حقوق هر بازنشسته کشوری کمتر از ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان نیست.
 
 

تبعیض بین بازنشستگان تامین اجتماعی و دیگر صندوق ها از نظر میزان حقوق

دغدغه دیگر بازنشستگان کم بودن حقوقشان است، در حالی که امسال از بودجه عمومی ۱۰ هزار میلیارد تومان بودجه برای اجرای طرح همسان سازی حقوق بازنشستگان کشوری و لشکری تخصیص داده شد و حقوق بازنشستگان کشوری و لشکری علاوه بر افزایش حقوق هر ساله، مبلغی از بخش همسان سازی به حقوقشان افزوده شد، یعنی حدود ۸۰۰ هزار تومان حقوق این بازنشستگان افزایش یافت.


اکبر افتخاری رئیس صندوق بازنشستگی کشوری گفت: میانگین حقوق بازنشستگان کشوری در سال گذشته ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان بود و امسال با توجهی که دولت به این مجموعه داشت، به ۳ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان رسیده است. افتخاری افزود: تلاش داشتیم که به بازنشستگان حداقل بگیر توجهاتی داشته باشیم، اما برای امسال میانگین حقوق بازنشستگان رشد ۸۰۰ هزار تومانی داشته است.


حال شاهد تبعیض فراوان بین بازنشستگان تأمین اجتماعی و دیگر صندوق‌ها هستیم. اجرای همسان سازی که هیچ، حتی حقوق این بازنشستگان با گذشت دو ماه از سال جدید هم همچنان افزایش پیدا نکرده است و معلوم نیست که چه زمانی قرار است حقوق بازنشستگان تأمین اجتماعی تغییر کند و آیا مابه التفاوت این ماه‌های از دست رفته هم یکجا به حساب بازنشستگان واریز می‌شود؟


در این میان قول‌هایی هم برای اجرای همسان سازی حقوق بازنشستگان داده شده، اما فقط در حد وعده است، چراکه قرار بود دولت بخشی از بدهی خود به سازمان تأمین اجتماعی را پرداخت کند تا این سازمان از این منابع همسان سازی را اجرا کند، اما کرونا این بلایی که نمی‌دانیم به یکباره از کجا بر سرمان نازل شد، شرایط را برای دولت سخت کرده و در این وضعیت بحرانی فعلی نمی‌شود از دولت توقع زیادی داشت.

 

 

منبع : باشگاه خبرنگاران و تجارت نیوز 

 

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر:

‍‍‍
این خبر را از دست ندهید
روی خط رسانه