جهت معامله فوری سهام عدالت خود اینجا کلیک کنید | samanese.ir

جهت معامله فوری سهام عدالت خود اینجا کلیک کنید | samanese.ir
کدخبر : 9266

سامانه سازمان خصوصی سازی تا ۸ خرداد آماده دریافت شماره شبای متقاضیان دریافت کد فعال بورسی است.

سهام عدالت این روز ها خبر اول رسانه ها است . مشمولان سهام عدالت تا دهم خرداد ماه امسال فرصت دارند تا با مراجعه به سامانه سهام عدالت به آدرس www.samanese.ir یکی از دو روش آزاد‌سازی سهام عدالت به شیوه مستقیم یا غیر مستقیم را انتخاب کنند و از مزایای سهام عدالت خود برخوردار شوند.

 

 

خبرداغ : جهت مشاهده انلاین وضعیت سهام عدالت خود اینجا کلیک کنید

 

 

حدودا در تاریخ ۸ خردادماه امسال بعد از مشخص شدن تعداد واقعی سهامدارانی که روش مستقیم و غیر مستقیم را انتخاب کرده‌اند، در اطلاعیه‌ای تاریخ مراجعه افراد به سامانه‌ها برای فروش سهام عدالت اعلام خواهد شد.


بعد از این تاریخ زمان قطعی که خیلی طولانی هم نخواهد بود (شاید حدود ۱۰ روز) امکان خرید و فروش سهام عدالت ایجاد خواهد شد.

 

با گذشت حدود ۱۰ سال از اختصاص سهام عدالت حدود دو و نیم میلیون نفر از دارندگان این سهام فوت کرده‌اند که بر اساس اعلام قبلی قرار است دارایی آنان به وراثشان منتقل شود.

 

 ۳۶ میلیون نفر کد بورسی را دریافت کرده‌اند و از این تعداد یک و نیم میلیون نفر احراز هویت شده‌اند و بر اساس تصمیم کمیسیون فرعی شورای عالی بورس، افراد باقی‌مانده اگر در نظام بانکی احراز هویت شده باشند برای دریافت کد بورسی فعال نیاز به احراز هویت در پیشخوان ها نخواهند داشت.

 

این افراد باید شماره شبای خود را به سامانه سازمان خصوصی سازی به نشانی samanese.ir وارد کنند تا از احراز هویت برای دریافت کد بورسی فعال معاف شوند.

 

به گفته سخنگوی طرح آزادسازی سهام عدالت برای دریافت و ارسال اطلاعات به شماره تلفن همراه درست و متعلق به سهامداران نیاز است که این شماره  سهامداران به این سامانه ارائه دهند.

 

 

اکنون ۱۰۸ کارگزاری با هزار و ۷۰۰ درگاه داریم و باید به سمت افزایش کیفیت خدمات کارگزاران حرکت کنیم، این در حالی است که مسئولان معتقدند نیازی به افزایش کارگزاری‌ها نیست و البته باید درگاه‌های سیستم بانکی را برای آموزش به سرمایه‌گذاران بورس تجهیز کنیم، زیرا سیستم بانکی بازار سرمایه و پول را می‌شناسد.

 

 

 

مزایای روش مدیریت غیر مستقیم سهام عدالت

در روش غیر مستقیم سهام عدالت به فرد معادل ریالی روش مستقیم، سهام شرکت سرمایه گذاری استانی تعلق می‌گیرد و درصورت رشد صددرصدی ارزش سهام در عرضه اولیه، عایدی دو برابر می‌شود.

 

 

 نشست کانون شرکت‌های سرمایه گذاری سهام عدالت که عصر  امروز برگزار شد.

 

مهدی بائی رئیس شرکت سرمایه گذاری استان گلستان در این نشست گفت: بعد از ابلاغ مجوز واگذاری سهام شرکت‌های دولتی به اقشار آسیب پذیر در تیرماه سال ۸۵ رهبری با نامه ۸ بندی نقشه راه را مشخص کردند و اعلام کردند قیمت سهام باید در بورس تعیین شود همچنین شرکت‌های سرمایه پذیر نیز باید از سهام شرکت‌های بورسی اضافه شود.

 

وی ادامه داد: مردم بعد از شناسایی به عضویت تعاونی شهرستانی درآمدند و شرکت سرمایه گذاری استانی را تشکیل دادند و آن‌ها نماینده اداره سهام واگذار شده به مشمولین شدند.

 

بائی گفت: قرار بر این بود که به ازای هر مشمول معادل ۱۰۰۰۰ سهم ۱۰۰۰ ریالی به شرکت سرمایه گذاری واریز شده؛ و تا ده سال شرکت‌ها از سود، اقساط را به خزانه واریز کنند. اما با نزدیک شدن به پایان ده سال سازمان خصوصی سازی با تصویبنامه شورای اصل ۴۴ به ۴۹ میلیون مشمول صورتحساب صادر کرد و اطلاع رسانی کرد که بعد از این صورت حساب به ازای هر نفر ۵۳۲ هزار تومان واریز شده و مابقی ۴۶۸ هزار تومان را باید خود مردم بریزند، اما مردم استقبالی از واریز این مابه‌التفاوت نکردند و حدود ۴۷ درصد از ارزش سهام هر شخص به دولت بازگشت که این نوعی اجحاف در حق مردم است.


رئیس شرکت سرمایه گذاری استان گلستان ادامه داد: نهایتاً رهبری طی ابلاغیه‌ای گلایه آمیز نقشه راه را برای آزادسازی اعلام کرند و سه شرط دیگر هم اضافه کردند. بعد از این ابلاغ با توجه به این سه شرط، راه برای سهامداران سهام عدالت باز شد و بنا شد که اجباری نباشد که هر شخصی سهام دار شرکت سرمایه گذاری استانی بماند. این راه برای کسانی است که بلند مدت را در نظر ندارند و به این مبلغ نیاز دارند بنابراین این فرمان صادر شد که شرایط را فراهم کنید که اگر کسی تمایل داشت اداره و نه مدیریت (چرا که با این سهام خرد نمی‌توان این شرکت‌ها را مدیریت کرد) را بر عهده بگیرد فراهم باشد.

 

وی ادامه داد: در بند سه ابلاغیه رهبری شورای بورس موظف است مردم را تشویق کند که در شرکت‌های سرمایه گذاری استانی بمانند. چرا که در صورت این انتخاب پروژه‌های ملی اتفاق خواهد افتاد و با بهره مندی سهامدارن خرد از کارشناسان آن‌ها در شرکت‌های سرمایه گذاری، می‌توانند روز به روز به ارزش سهام خود بیفزایند.

 

بائی گفت: نکته‌ای که حائز اهمیت است، این است که در ابتدای تعیین شرکت‌های سرمایه پذیر قرار بر این بود که این شرکت‌ها از شرکت‌های بورسی انتخاب شود، اما نکته جالب توجه اینجاست که زمانی که قصد خروج چند شرکت از شرکت‌های سرمایه پذیر را داشتند باز هم از شرکت‌های بورسی خارج کردند و شرکت‌های غیر بورسی در سهام عدالت ماندند.

 

تفاوت روش مستقیم و غیر مستقیم در چیست؟

بائی اظهار داشت: سازمان خصوصی سازی دو گزینه را برای انتخاب مردم ایجاد کردند یک روش، روش مستقیم و روش دیگر غیر مستقیم. در روش مستقیم گفته شده‌است که سهام دار سهام عدالت، سهم خود را مستقل از شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی اداره می‌کند.

 

وی ادامه داد: در انتخاب روش مستقیم، افراد سهام خود را از اداره شرکت سرمایه گذاری استانی بیرون میاورند و اداره آن‌را خود برعهده می‌گیرند همچنین برای بهره مندی از شرکت‌های غیربورسی، به ازای معادل ارزش سهام آن شرکت‌ها از شرکت سرمایه گذاری استانی سهام‌دار می‌شوند، اما کسانی که می‌خواهند اداره سهامشان همچنان در اختیار استانی‌ها باشد، همه داراییشان از سهام عدالت را در اختیار شرکت سرمایه گذاری قرار می‌دهند و معادل ارزش ریالی روز از سهام شرکت سرمایه‌گذاری استان سهام‌دار می‌شوند.

 

عایدی هر فرد در روش غیر مستقیم ممکن است دو برابر شود

بائی عنوان کرد: بنابراین با فرض اینکه همه سهم همه سهام دار‌ها یکی و به یک اندازه باشد و به هر شخص ۱۰۰۰۰ سهم ۱۰۰۰ ریالی تعلق گرفته باشد، در روش مستقیم، به هر شخص به عنوان نمونه برای استان گلستان جمعاً ۸۹۵۱ سهم اختصاص می‌یابد، اما اگر این افراد روش غیر مستقیم را انتخاب کنند با توجه به ارزش تابلو سهام، دقیقاً معدل ریالی این مبلغ، سهم ۱،۰۰۰ ریالی در شرکت‌های سرمایه گذاری استانی به آن‌ها داده می‌شود به عنوان نمونه با ارزش روز هفدهم اردیبهشت به هر شخص حدود ۹۷۷۷۳ سهم تعلق می‌گیرد. این سهام وقتی در حدود ۴ ماه دیگر وارد عرضه اولیه شود و اگر در عرضه اولیه ارزش سهم ۱۰۰۰ ریالی به ۲،۰۰۰ ریال برسد عایدی هر فرد دو برابر می‌شود.

 

رئیس شرکت سرمایه گذاری استان گلستان تصریح کرد: به‌عنوان‌نمونه عرضه اولیه شستا حدود ۷۰ درصد افزایش ارزش داشته است اگر ارزش شرکت سرمایه گذاری معدل سازی شود و این عدد به سهم ۱۰۰۰ ریالی تقسیم شود به هر نفر می‌توانیم ۹۷۷۷۳ سهم ۱۰۰۰ ریالی عدد بدهیم و با توجه به عرضه اولیه افزایش ۱۰۰ درصدی، این مبلغ بیش از ۱۹ میلیون می‌شود.

 

وی عنوان کرد: البته آن‌هایی که مابه التفاوت را پرداخت نکردند و سهم ۵۳۰ تومانی دارند عملاً ۵۳ درصد از این را بهره مند می‌شوند.

بائی گفت: نکته دیگر این است که در روش مستقیم افراد برای فروش، مشکل پیدا می‌کنند چرا که سهم‌ها پراکنده است در نهایت ممکن است تمرکز سهام دار به هم بریزد. به عنوان نمونه از شرکت ایرانخودرو به هر شخص حدود ۱،۰۰۰ تومان می‌رسد، اما در روش غیر مستقیم این سبد مختصرتر و با بازدهی بیشتر است.

وی ادامه داد: افرادی که روش غیر مستقیم را انتخاب می‌کنند در واقع به کارشناسان مجموعه اعتماد می‌کنندو معادل ارزش سهمشان، سهامدار شرکت سرمایه گذاری استانی می‌شوند و به جای این سهم‌های پراکنده به او یک سهم از سبد متنوع داده می‌شود.

 

ما باید مردم را به نگه داشتن سهام عدالت تشویق کنیم

در این نشست همچنین محمدرضا جودکی مدیرعامل سرمایه‌گذاری سهام عدالت استان تهران اظهار داشت: باید اول به مردم آموزش داده می‌شد و آگاهی رسانه‌ای انجام می‌شد که روش مستقیم چه مزایا و معایبی و روش مدیریت غیر مستقیم چه مزایا و معایبی در آزادسازی سهام عدالت دارد. متأسفانه برخی مدیران بورسی به صورت ضمنی روش آزادسازی مستقیم سهام عدالت را گوشزد می‌کنند.

به گفته وی، ما باید مردم را ماندن به در سرمایه‌گذاری و نگهداری سهام عدالت تشویق کنیم. قیمت سهام ۳۶ شرکت بورسی سهام عدالت براساس عرضه و تقاضا در بورس تعیین می‌شود.

 

جودی همچنین گفت: با توجه به تجربه‌ای که داریم به ندرت عرضه اولیه سهام یک شرکت در بورس صورت می‌گیرد در حالی که بعد از آن سهام شرکت رشد نداشته باشد؛ بنابراین کسانی که روش مدیریت غیر مستقیم سهام عدالت را انتخاب می‌کنند از ارزش افزوده عرضه اولیه و رشد قیمت سهام سرمایه‌گذاری استانی برخوردار می‌شوند.

 

به گفته وی، طبق قانون سهام عدالت هدف از سهام عدالت سرعت بخشیدن به رشد اقتصاد ملی، گسترش مالکیت برای تحقق عدالت اجتماعی، ارتقای کارآیی منابع مالی بنگاه‌ها، افزایش بهره‌وری، افزایش سهم تعاون در اقتصاد، کاستن از بار مالی دولت در تصدی‌های اقتصادی، افزایش سطح عمومی اشتغال و تشویق مردم به پس‌انداز کردن و بهبود درآمد خانوار از اهداف مهم سهام عدالت برشمرده می‌شود.

مدیرعامل سرمایه‌گذاری سهام عدالت استان تهران در پاسخ به این پرسش که آنچه از شرکت‌های تعاونی در ذهن ما مانده تعاونی‌های مسکن و تعاونی‌های اعتبار است که معمولاً با مشکلات فراوانی روبه‌رو بوده‌اند، گفت: این مسئله را قبول ندارم که تعاونی‌های مسکن به عنوان نماد تعاونی‌ها شناخته شوند.

 

وی همچنین در مورد اینکه عده‌ای می‌گویند از کجا معلوم شما‌ها به عنوان نماینده سهامداران عدالت باشید، گفت: اگر کسی در موضوعی مشارکت نکند تقصیر خودش است. قانون می‌گوید تعاونی‌ها برای برگزاری مجمع موظف هستند در روزنامه آگهی بدهند و در نوبت دوم هر تعداد از اعضا حضور داشتند، جلسه رسمیت پیدا می‌کند؛ بنابراین اگر کسانی نیامده و رأی نداده‌اند نباید اعتراض کنند.

 

جودکی همچنین در پاسخ به این پرسش که آیا در قاموس تعاونی‌های کشور آدم‌های حرفه‌ای هستند که بتوانند پرتفوی بزرگ سهام عدالت را در حد ۴۹۰ هزار میلیارد تومان اداره کنند، گفت: به نظر شما در بین ۴۹ میلیون سهامدار عدالت اگر پتانسیل نباشد که آدم‌های حرفه‌ای برای اداره این پرتفوی باشند بنابراین در ۸۰ میلیون هم وجود نخواهد داشت. یعنی مگر نمی‌توان ۲۰۰ آدم متخصص و فارغ‌التحصیل رشته مالی از بین ۴۹ میلیون نفر پیدا کرد به صورت قطع و یقین کشور در حال رشد و توسعه است. منابع انسانی هم در حال گسترش است و بسیاری از فارغ التحصیلان دانشگاه‌ها در سهام عدالت حضور دارند و آن‌ها می‌توانند مدیران حرفه‌ای انتخاب کنند.

 

وی افزود: شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی به عنوان نهاد مالی نزد سازمان بورس و با شرایط ویژه ثبت می‌شوند و صلاحیت حرفه‌ای آن‌ها در کمیته سازمان بورس باید تأیید شود. همچنین از نظر امنیتی صلاحیت مدیران سرمایه‌گذاری استان در وزارت اطلاعات باید تأیید شود علاوه بر این در خود شرکت‌های تعاونی هم یک فیلتر وجود دارد و اعضای تعاونی سهام عدالت باید به تأیید اداره تعاون برسند. در بُعد نظارت هم سازمان بورس بر عملکرد مدیران سرمایه‌گذاری استان نظارت دارند.

 

مدیرعامل سرمایه‌گذاری سهام عدالت استان تهران در پاسخ به اینکه سهام ۱۳ شرکت غیر بورسی برای سهامداران عدالت چه می‌شود، گفت: طبق قانون اولیه سهام عدالت و ماده ۳۴ تا ۳۸ سیاست‌های اصل ۴۴ باید شرکت‌هایی در سهام عدالت حضور پیدا می‌کردند که در تابلوی بورس حضور داشته باشند، اما متأسفانه ۱۳ شرکت در تابلو نبودند و باید این شرکت‌ها هم به زودی وارد بورس شوند و کشف قیمت سهام آن‌ها صورت گیرد.

 

جودی در پاسخ به اینکه آنچه از شرکت‌های تعاونی سهام عدالت در ذهن متبادر می‌شود کسانی هستند که به صورت متوالی جلوی سازمان خصوصی‌سازی یا وزارت اقتصاد تجمع می‌کنند و خواستار استخدام هستند آیا آن‌ها می‌توانند پرتفوی سهام عدالت را اداره کنند، گفت: وقتی دولت سود شرکت‌های سرمایه‌پذیر عدالت را مستقیم به خزانه واریز می‌کند و هزینه‌های شرکت‌های تعاونی عدالت شهرستانی را نمی‌دهد، این افراد هشت سال حقوق گرفتند و از ۶ سال قبل حقوق دریافت نکردند آن‌ها حق دارند در مورد حق و حقوق خود تجمع کنند.

 

وی افزود: نمایندگان مجلس که وکلای مردم هستند قانون تصویب می‌کنند و آیا از مجلس مهم‌تر هم داریم. آن‌ها نمایندگان مردم از شهر‌های مختلف هستند. اگر به آن‌ها انگ نقطه ضعف بزنیم می‌توانیم در مورد نمایندگان سهامداران عدالت انگ نقطه ضعف در اداره این شرکت‌ها بزنیم.

 

 

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر:

‍‍‍
این خبر را از دست ندهید
روی خط رسانه