قیمت نفت برنت هفته گذشته ۹ درصد سقوط کرد؛

جدال عرضه و تقاضا در بازار طلای سیاه

جدال عرضه و تقاضا در بازار طلای سیاه
کدخبر : 10182

قیمت نفت در هفته گذشته تحت تاثیر احتمال کاهش تقاضا در بازارهای جهانی و افزایش دوباره حجم ذخیره‌سازی نفت با کاهش همراه شد تا همچنان تثبیت قیمت‌ها در بالای ۴۰ دلار دور از انتظار باشد.

نفت هفته گذشته را بعد از نشست موفق اوپک و اوپک پلاس،‌ با امید به کاهش عرضه با رشد قیمت آغاز کرد، آنچنان که نفت برنت،‌ سقف قیمتی ۳ ماه را پشت سر گذاشت و بالای ۴۲ دلار در هر بشکه قیمت خورد.

به گزارش رصد اقتصادی و به نقل از ایرنا، با این حال دوران خوش نفت ۴۰ دلاری چندان به درازا نکشید و از روز سه شنبه با انتشار گزارش بانک جهانی درباره پیش‌بینی کاهش رشد اقتصادی در سال ۲۰۲۰، ‌نگرانی‌ها نسبت به کاهش تقاضای نفت بالا گرفت، این موضوع باعث شد تا قیمت نفت شیب نزولی به خود بگیرد.

در ادامه نیز انتشار آمار ذخیره‌سازی نفت در آمریکا، بر این نگرانی ها افزود تا نفت برنت که یکی دو روزی را بالای ۴۰ دلار جا خوش کرده بود،‌ به کانال ۳۰ دلاری باز گردد.

کاهش قیمت نفت و مقاومت قیمت‌ها در برابر رشد باعث شده تا موسسه اعتبارسنجی فیتچ اعلام کرد که شرکت‌های اکتشاف و تولید نفت و گاز در سال ۲۰۲۰ بیش از همه شرکت‌های دیگر ضرر خواهند کرد و تا پایان سال ۱.۸ تریلیون دلار را از دست خواهند داد. ضرری که حدود ۶ برابر بزرگ‌تر از ضرر بخش خرده‌فروشی و معادل ۴۰ درصد از کل درآمد از دست رفته شرکت‌ها در سال ۲۰۲۰ خواهد بود.

این موضوع نگرانی‌ها نسبت به سرمایه‌گذاری در صنعت نفت و گاز را برای سال‌های آینده افزایش می‌دهد. موضوعی که می‌تواند حتی بعد از کنترل کرونا همچنان بازار نفت را با مشکل رو به رو کند.

در مجموع با توجه به این عوامل، ‌قیمت نفت برنت در هفته گذشته از ۴۲ دلار و ۳۰ سنت در روز دوشنبه به ۳۸ دلار و ۷۳ سنت رسید که حکایت از کاهشی ۹.۲ درصدی دارد.

نفت شاخص آمریکا نیز با افتی ۷.۴ درصدی از ۳۸ دلار و ۹۷ سنت به ۳۶ دلار و ۲۶ سنت رسید.

قیمت نفت اگرچه در دو هفته اخیر تا حدودی افزایش داشته اما این قیمت‌ها همچنان شکننده هستند و با فاصله گرفتن از هیجانات اولیه در مورد بازگشایی اقتصاد در گوشه و کنار جهان،‌ قیمت ها به میانه کانال ۳۰ دلار عقب‌نشینی کرده است.

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر:

‍‍‍
این خبر را از دست ندهید
روی خط رسانه