نجات آب؛ فجر چگونه با راه‌اندازی واحد بازیافت اسمز معکوس در برداشت آب خام از کارون صرفه‌جویی کرده است

نجات آب؛ فجر چگونه با راه‌اندازی واحد بازیافت اسمز معکوس در برداشت آب خام از کارون صرفه‌جویی کرده است
کدخبر : 10203

شرکت فجر انرژی خلیج فارس توانست با اجرای کامل طرح بازیافت اسمز معکوس در واحد تصفیه آب تا نیمه اول سال 98 از دورریز بیش از 23 میلیون متر مکعب آب جلوگیری کرده و بیش از 250 میلیارد ریال صرفه جویی کند.

 آب ماده ای حیاتی در زندگی بشر است که یکی از مهمترین ماده‌های حیاتی صنعت پتروشیمی نیز به شمار می‎‌رود. شرکت فجر انرژی خلیج فارس با تولید آب‌های صنعتی، نیاز منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی به این ماده حیاتی را مرتفع می کند.

 

به گزارش  رصد اقتصادی و به نقل از روابط عمومی فجر انرژی خلیج فارس،این شرکت محصولاتی شامل آب بدون املاح، آبِ اسمزِ معکوس، آب آتشنشانی، آبِ سرویس و آب بهداشتی را تولید می‌کند. برای تولید این محصولات، به حجم عظیمی از منابع آبی نیاز است که این منابع از رودخانه کارون و توسط سازمان منطقه ویژه اقتصادی تامین می شود.

 

بر اساس طراحی‌های اولیه واحد تصفیه آب، می‌بایست 25 درصد از آب دریافتی دور ریز شود اما با توجه به اهمیت بازیابی این منبع حیاتی از دیدگاه اقتصادی، محیط زیستی، مسئولیت اجتماعی و فرهنگی، مدیران و مهندسان فجر سیستمی طراحی کردند تا بیش از 78 درصد از آب دورریز را مجددا به چرخه تولید برگردانند.

 

حفظِ منابعِ محدودِ آبِ شیرین، احیای محیط زیست، حفظ میراث طبیعی برای نسل‌های آینده و نگاه مبتکرانه در صنعت پتروشیمی جزو مهمترین اهداف اجرای طرح بازیافت دورریزِ اسمزِ معکوس در شرکت فجر انرژی خلیج فارس است.

 

آبِ دورریزِ توسط واحدِ اسمزِ معکوسِ ناحیه ی یک و دو، در یک مخزن جمع آوری و مشترک سازی شده که در فاز اول این واحد که شامل دو بلوک  A و B است آب دورریز با ظرفیت 1132 متر مکعب در ساعت بازیابی می شود.

 

 اما این امکان نیز وجود داشت که حجم بیشتری از آب دورریز به چرخه تولید برگردد از این رو مدیران و مهندسان فجر برای اجرای بلوکهای C و D همزمان با پیگیری تلاشهای لازم در سایت و اقدامات فراسازمانی، جلسات متعددی برای مدیریت فرآیند، آماده سازی، اجرا و راه اندازی دو بلوک جدید برگزار کردند.

 

پس از تلاشهای دلسوزانه و شبانه روزی، بلوک‌های C و D در تابستان 1398 آماده بهره برداری شده و ظرفیت بازیابی آب به 2264 متر مکعب در ساعت رسید.

 

ارزش اجرای این طرح هنگامی  مشخص شد که باید بدانیم مجموعه  فجر انرژی خلیج فارس  موانعی مانند شرایط سخت تجارت بین المللی در تامین کالاهای مورد نیاز پروژه را با پشتکار و عزم جدی از پیش روی برداشته و اهداف برنامه ریزی شده را در زمان مناسب محقق ساخته است.

 

پیش از طراحی این سیستم ظرفیت دریافت آب خام از رودخانه کارون 15 هزار متر مکعب بر ساعت بوده که بنا به نیاز منطقه و در سرویس قرار داشتنِ واحدهای تصفیه آب، 10 میلیون متر مکعب در سال ( طبق معیارهای استاندارد) دورریز میشده است.

 

 مقدار صرفه جویی آب خام از طرحِ دورریزِ اسمزِ معکوس در سال 95 بیش از 5 میلیون متر مکعب، در سال 98 بیش از 6.5 میلیون متر مکعب، در سال 97 بیش از 7 میلیون متر مکعب و در شش ماهه نخست سال 98 نیز بیش از 5 میلیون متر مکعب آب بوده است.

 

با اجرای کامل این طرح تا تابستان 98  بیش از 250 میلیارد ریال در مصرف آب خام صرفه جویی شده است.

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر:

‍‍‍
این خبر را از دست ندهید
روی خط رسانه