زمان آغاز جنگ قیمت نفت بعدی

زمان آغاز جنگ قیمت نفت بعدی
کدخبر : 10550

بازارهای معدودی نسبت به نفت شیل آمریکا از بحران ویروس کرونا ضربه شدیدتری دیده اند و اگرچه شاخصهای قیمت نفت بازار جهانی از افت تقاضا برای نفت، کمبود فضای ذخیره سازی نفت و جنگ قیمت میان سران اوپک پلاس آسیب دیدند اما نفت برنت هرگز منفی نشد. در آمریکا وضعیت متفاوت بود و نه تنها وست تگزاس اینترمدیت در ۲۰ آوریل به زیر صفر سقوط کرد بلکه در یک رویداد باورنکردنی، به منفی ۴۰ دلار در هر بشکه رسید.

به گزارش رصد اقتصادی و به نقل از ایسنا: قیمتهای نفت از آن زمان بهبود یافته‌اند اما قیمتهای نفت شیل به ۴۰ دلار در هر بشکه که قیمت مورد نیاز برای سودآوری صنعت شیل آمریکاست، بازنگشته است. بنابراین عجیب نیست که موج ورشکستگی تولیدکنندگان، تعطیلی چاه‌های نفت و اخراج ده‌ها هزار کارگر  منطقه پرمیان باسین تگزاس را فراگرفته است.

این رکود شدید باعث شده است بسیاری به این فکر کنند که وضعیت صنعت نفت شیل پس از بهبود از بحران کرونا به چه شکل درخواهد آمد. بلومبرگ در گزارشی پیش بینی مطرح کرد که ممکن است شوکی برای این صنعت باشد. طبق گزارش بلومبرگ، زمانی که بازار نفت از بحران ویروس کرونا خارج شود، ممکن است وابستگی بیشتری به نفت اوپک پیدا کند.

در حال حاضر چنین اتفاقی به وقوع نپیوسته است. فعلا اوپک و متحدانش به منظور تقویت قیمتها در شرایط پاندمی ویروس کرونا و افت تقاضا، تولید میلیونها بشکه نفت را کاهش داده‌اند و اوپک پلاس تایید کرده که محدودیت عرضه را تا سال ۲۰۲۲ ادامه خواهد داد. اما وضعیت فعلی صنعت نفت ممکن است فرصت منحصری را برای اوپک فراهم کند تا بار دیگر به جایگاه تولیدکننده برتر بازار نفت دست پیدا کند.

میشله دلا ویگنا، مدیر تحقیقات صنعت انرژی در گروه گلدمن ساکس در این باره به بلومبرگ گفت: از نقطه نظر سهم بازار نفت، اوپک در سالهای آینده برنده خواهد بود. سرمایه گذاری اندک در سایر بخشهای صنعت نفت به نفع اوپک تمام می‌شود. همه این پیش‌بینی‌ها باید محتاطانه دیده شود زیرا برای نخستین بار نیست که چنین چشم اندازی برای اوپک تصور می‌شود. در یک دهه گذشته هشدارهای زیادی درباره کمبود سرمایه گذاری پس از ریزش قیمت نفت در سال ۲۰۱۴ و ایجاد شکافی در عرضه و پر شدن آن توسط اوپک مطرح شد اما این کمبود هیچ گاه اتفاق نیفتاد و نفت شیل آمریکا تاب آوری غیرمنتظره‌ای از خود نشان داد.

آیا نفت شیل آمریکا می‌تواند دوباره نوعی رنسانس را تجربه کند. برخی از کارشناسان چنین تصوری دارند. به گفته دانیل یرگین، تاریخ شناس نفت برنده جانده پولیتزر و نایب رییس موسسه آی اچ اس مارکیت، در آزمونی که صنعت نفت شیل آمریکا در حال گذراندن آن است، ممکن است منطقه پرمیان باسین تنها منطقه نفت شیل باشد که بیشترین تاب آوری و تولیدکنندگان دارای سرمایه را در اختیار داشته باشد و این صنعت نسبت به گذشته در وضعیت بهتری ظاهر شود.

یرگین تنها کارشناسی نیست که چنین دیدگاه خوش بینانه‌ای دارد. برخی از کارشناسان پیش بینی می‌کنند که تعطیلی چاه‌های نفت و کاهش ظرفیت تولید یک شکاف عرضه ایجاد خواهد کرد و باعث می‌شود قیمتهای نفت پس از بهبود تقاضا صعود کند. بعضی از کارشناسان حتی پیش بینی می‌کنند که در آینده نه چندان دور قیمت هر بشکه نفت به ۱۰۰ دلار می‌رسد.

اما هنوز خیلی زود است بگوییم آیا این پیش بینی‌ها در خصوص ایجاد شکاف عرضه بی‌پایه و اساس هستند یا این بار واقعا اوضاع متفاوت خواهد کرد. اما نشانه‌های اولیه حاکی از آن است که اوپک ممکن است از دور فعلی کاهش تولید در وضعیت قوی‌تری خارج شود.

بر اساس گزارش اویل پرایس، به همان تعداد کارشناسان انرژی که بازگشت نفت شیل را پیش بینی می‌کنند، عده دیگری از کارشناسان فروپاشی اجتناب ناپذیر این صنعت را مطرح کرده‌اند. اوپک هم ممکن است فرصت دیگری پیدا کند تا در راس بازار نفت قرار بگیرد هر چند که وقتی آرامکوی سعودی اذعان می‌کند پیک تقاضا برای نفت سپری شده است، شاید این گروه هم به زودی درخشش خود را از دست دهد.

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر:

‍‍‍
این خبر را از دست ندهید
روی خط رسانه