رکورد تولید برق در نیروگاه‌های حرارتی کشور شکسته شد

رکورد تولید برق در نیروگاه‌های حرارتی کشور شکسته شد
کدخبر : 12272

مدیرعامل شرکت تولید نیروی برق حرارتی گفت: میزان تولید برق نیروگاه‌های حرارتی از ابتدای امسال تا نیمه مردادماه با افزایش ۱۱ درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته از مرز ۱۲۷ میلیارد کیلووات ساعت گذشته است.

به گزارش  رصد اقتصادی و به نقل از روز دوشنبه پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت نیرو،‌ «محسن طرزطلب» افزود: بیش از ۱۴۰ میلیارد کیلووات ساعت انرژی از ابتدای سال تا نیمه مردادماه در نیروگاه‌های کشور تولید شده که سهم نیروگاه‌های حرارتی از این رقم حدود ۱۲۷ میلیارد کیلووات ساعت بوده است.

وی ادامه داد: تولید نیروگاه‌های حرارتی نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش ۱۱ درصدی یافته و سال گذشته در این بازه زمانی حدود ۱۱۴ میلیارد کیلووات ساعت در نیروگاه‌های حرارتی تولید شده بود که با تمهیدهای صورت گرفته در این مدت، افزایش ۱۲ میلیارد کیلووات ساعتی تولید این واحدها در سال جهش تولید محقق شده است.

طرزطلب خاطرنشان کرد:‌ افزایش یک هزار و ۶۰۰ مگاواتی ظرفیت نیروگاه‌های حرارتی، انجام به موقع ۹۳ هزار مگاوات برنامه تعمیرات نیروگاهی در کنار آمادگی کامل واحدهای تولید برق حرارتی موجب شده است تا نیروگاه‌های حرارتی کشور تابستان امسال با تولید برق پایدار نقش مهمی را در تحقق برنامه عبور موفق از دوره اوج مصرف ایفا کنند.

مدیرعامل شرکت تولید نیروی برق حرارتی گفت: سالانه حدود یک میلیون مشترک جدید به صنعت برق ایران افزوده می‌شود.

وی ادامه داد: شرکت تولید نیروی برق حرارتی  هم اکنون با ۹۴ نیروگاه دولتی و خصوصی حدود ۹۲ درصد برق مورد نیاز سالانه کشور را تامین می‌کند و استمراربخشی به تولید پایدار در این مجموعه با توجه به نیاز روزافزون مشترکان جدید صنعت برق از برنامه‌های جدی این مجموعه مادرتخصصی بوده است.

طرزطلب یکی از برنامه‌های جدی امسال مجموعه را دست‌یابی به راندمان ۳۹ درصدی در نیروگاه‌های حرارتی برشمرد و افزود:‌ برای تحقق این مهم برنامه‌های متعددی همچون بهره‌برداری از ۹ واحد بخار سیکل ترکیبی به ظرفیت یک هزار و ۴۵۴ مگاوات و افتتاح سه واحد گازی راندمان بالا با ظرفیتی بالغ بر ۹۲۱ مگاوات در دستور کار قرار گرفته است.

وی گفت:‌ سال گذشته از حدود ۳۱۲ میلیارد کیلووات ساعت برق تولیدی در کشور حدود ۷۹ میلیارد کیلووات ساعت آن بدون استفاده از سوخت فسیلی بوده است که از این میزان حدود ۴۲ میلیارد کیلووات ساعت آن با تبدیل واحدهای گازی به سیکل ترکیبی تولید شده است.  با این اقدام در سال گذشته نزدیک به ۱۱ میلیارد متر مکعب در مصرف گاز صرفه‌جویی شده است.

طرزطلب خاطرنشان کرد:‌ سالانه حدود ۳۶ درصد گاز کشور توسط نیروگاه‌های حرارتی مصرف می‌شود. بنابراین هر چه بتوان با گاز موجود در اختیار و بدون افزایش مصرف سوخت نسبت به سال گذشته توان تولیدی نیروگاه‌ها را افزایش داد، طبیعی است این اقدام به نفع اقتصاد کشور خواهد بود و می‌توان با صادرات مازاد سوخت باقی‌مانده در این بخش برای کشور درآمدزایی ایجاد کرد.

مدیرعامل شرکت تولید نیروی برق حرارتی گفت: به منظور شتاب بخشی در این کار، ضرورت دارد مطابق قانون مربوط، سوخت صرفه‌جویی شده حاصل از احداث بخش بخار نیروگاه‌های سیکل ترکیبی به سرمایه‌گذاران تحویل شود که در این زمینه به همکاری وزارت نفت نیاز است.

وی با تاکید بر اینکه راندمان نیروگاه‌های کشور تا پایان امسال از مرز ۳۹ درصد عبور خواهد کرد، گفت: ‌براساس برنامه ششم توسعه این رقم  در سال ۱۴۰۰ به عدد ۴۰ درصد می رسد.

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر:

‍‍‍
این خبر را از دست ندهید
روی خط رسانه