در راستای بررسی ظرفیت‌های استان جهت تصویب منطقه ازاد مهران صورت گرفت:

بازدید دبیر کمیسیون اقتصادی مجمع تشخیص مصلحت از پتروشیمی ایلام

کدخبر : 14854

دبیر کمیسیون اقتصادی مجمع تشخیص مصحلت نظام به همراه معاون اقتصادی استاندار و اعضای کارگروه مناطق آزاد کشور از مجتمع پتروشیمی ایلام بازدید و از نزدیک در جریان مزیت‌ها، ظرفیت‌ها و زیرساخت‌های استان در حوزه پتروشیمی برای تصویب منطقه ازاد مهران قرار گرفت.

به گزارش رصد اقتصادی و به نقل از  روابط عمومی، دبیر کمیسیون اقتصادی مجمع تشخیص مصحلت نظام به همراه معاون اقتصادی استاندار و اعضای کارگروه مناطق آزاد کشور از مجتمع پتروشیمی ایلام بازدید و از نزدیک در جریان مزیت‌ها، ظرفیت‌ها و زیرساخت‌های استان در حوزه پتروشیمی برای تصویب منطقه ازاد مهران قرار گرفت.
در این بازدید مهندس نجفی؛ مدیر عامل شرکت پتروشیمی ایلام با تبریک هفته وحدت و تبدیل بخش چوار به شهرستان گفت:مجتمع پتروشیمی ایلام در ۱۲۰ هکتار از سال ۸۲ با هدف تولید و اشتغال‌زایی در چوار کلنگ‌زنی شد.
وی با بیان اینکه این مجتمع مشتمل بر دو  فاز است که فاز اول آن در سال ۹۳ به بهره‌برداری رسید افزود:پروژه الفین نیز به عنوان فاز دوم و بزرگترین الفین غرب کشور در آستانه‌ی راه‌اندازی قرار دارد.
مهندس نجفی به ظرفیت تولید ۳۰۰ هزار تن پلی‌اتیلن سنگین در سال و ۴۰ تن در ساعت در واحد HD اشاره کرد و افزود:با راه‌اندازی الفین این ظرفیت به ۴۵۸ هزار تن در سال و ۱۰۰۰ تن در روز خواهد رسید.
مدیر عامل شرکت پتروشیمی ایلام برنامه‌ زمان‌بندی راه‌اندازی الفین را در هفته دولت و شهریور ماه عنوان کرد و افزود: به دلیل شرایط تحریم کمپرسور ۸۰۱ پروپیلن با مشکل طراحی مواجه اما با تلاش متخصصان و کارشناسان بومی کشور و تمهیدات و تغییرات صورت گرفته و بدون حضور لایسنسور و وندور مشکل این کمپرسور حل و در مدار راه‌اندازی قرار گرفت.
حسن نجفی‌سمنانی به دریافت ۳۸ تن خوراک در ابتدای سال جاری از خط لوله غرب در واحد پلی‌اتیلن اشاره کرد و با بیان اینکه تعهد پتروشیمی ایلام در سال جهش تولید انجام شده است تصریح کرد:خوراک مورد نیاز به صورت مستمر و با ظرفیت طراحی در اختیار واحد HD قرار نمی‌گیرد.
وی در پایان ابراز امیدواری کرد واحد الفین طبق زمان‌بندی از پیش تعیین شده و در موعد مقرر در مدار تولید قرار گیرد.
دکتر حجت‌اله هاشمی‌بیگی دبیر کمیسیون اقتصادی مجمع تشخیص مصلحت نظام در جریان بازدید این بازدید و نشست با مدیر عامل شرکت گفت:بررسی طرح منطقه‌ ازاد مهران در مجمع تشخیص مصلحت نظام آغاز شده است.
هاشم‌بیگی با تقدیر از نقش پتروشیمی ایلام در امر اشتغال و تولید در منطقه گفت: امیدواریم استان ایلام با تصویب منطقه ازاد مهران نقش مهم و راهبردی خود را در توسعه کشور ایفا نماید.
وی ادامه داد : برای توسعه استان ایلام و شهرستان مهران باید نکاتی همچون تقویت زیرساخت‌های انرژی از قبیل نفت ، گاز و پتروشیمی و صنایع پایین دست پتروشیمی مد نظر قرار گیرد.
هاشم‌بیگی ادامه داد:اکنون پرونده ۱۳ منطقه ویژه، هشت منطقه آزاد و ۲ مورد اصلاح محدوده به مجمع تشخیص مصلحت نظام ارجاع شده که باید بررسی و ارزیابی این مناطق انجام شود.
وی با بیان اینکه منطقه آزاد مهران حدود ۸ سال است که در مجالس نهم تا یازدهم مطرح و به تصویب رسیده است اما ایراداتی بر محدوده فعالیت این منطقه وارد است و اختلافاتی بین مجلس و شورای نگهبان وجود دارد افزود: اکنون ۷ منطقه ازاد در کشور فعال هستند.
سرپرست معاونت اقتصادی استاندار ایلام نیز در این بازدید گفت: با بهره‌برداری از واحد الفین و دیگر واحدهای تولیدی در آینده‌ نزدیک، ایلام به قطب صنعت نفت ،گاز و پتروشیمی تبدیل خواهد شد.
وی به طرح‌های در دست اقدام پتروشیمی دهلران، پتروشیمی هلیلان، پتروشیمی مهران و پتروشیمی هلیلان اشاره کرد و افزود:با راه‌اندازی این طرح‌های عظیم در حوزه پتروشیمی و میادین آذر و چنگوله در حوزه نفت شاهد انقلاب صنعتی در استان خواهیم بود.
دکتر رستم‌زاد گفت: انعقاد قرارداد با جمعیت ایثارگران وابسته به بنیاد شهید و تفاهم‌نامه اولیه با یک شرکت خارجی برای احداث پارک پلی‌پروپیلن در استان ایلام انجام شده است.
وی افزود: این طرح با اشتغال ۵ هزار نفر به صورت مستقیم و ۹ هزار نفر غیر مستقیم به زودی جانمایی و عملیات اجرایی ان آغاز خواهد شد.
وی سرمایه‌گذاری هزار و ۳۰۰ میلیارد تومانی در استان را گامی مهم در توسعه اقتصادی استان عنوان کرد و افزود:پتانسیل و ظرفیت لازم در استان برای ایجاد منطقه ازاد مهران وجود دارد که امیدواریم با تلاش‌های مجمع تشخیص مصلحت نظام به زودی شاهد این اتفاف مبارک باشیم

 

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر:

‍‍‍
این خبر را از دست ندهید
روی خط رسانه