با فرمان رئیس‌جمهوری صورت گرفت ؛

بهره برداری واحدهای الفین و گوگردزدایی پتروشیمی ایلام

بهره برداری واحدهای الفین و گوگردزدایی پتروشیمی ایلام
کدخبر : 16094

واحدهای الفین و گوگردزدایی پتروشیمی ایلام با مجموع ظرفیت تولید سالانه ۷۵۰ هزار تن و سرمایه‌گذاری ۸۶۶ میلیون یورو با فرمان رئیس‌جمهوری از طریق ویدئوکنفرانس به بهره‌برداری رسیدند.

به گزارش رصد اقتصادی و به نقل از شانا ، حسن نجفی‌سمنانی با اشاره به بهره‌برداری رسمی از واحدهای الفین (الفین سیزدهم) و گوگردزدایی (SRU) پتروشیمی ایلام  گفت: عملیات احداث پتروشیمی ایلام با چهار واحد فرآیندی گوگردزدایی خوراک، الفین، پلی‌اتیلن سنگین و سرویس‌های جانبی و با هدف تکمیل زنجیره ارزش، محرومیت‌زدایی و ایجاد اشتغال در منطقه در سال ۸۲ آغاز شد که به دلیل فراز و نشیب‌های واگذاری به بخش خصوصی و تغییر مدیریت‌ها این طرح با تأخیر تکمیل شد.

وی با بیان اینکه واحد پلی‌اتیلن سنگین و سرویس‌های جانبی پتروشیمی ایلام در سال ۹۳ به‌طور رسمی به بهره‌برداری رسید، افزود: با بهره‌برداری از واحد الفین، خوراک واحد پلی‌اتیلن سنگین که تاکنون از خط لوله اتیلن غرب دریافت شده است، از این واحد تأمین می‌شود.

مدیرعامل شرکت پتروشیمی ایلام با اشاره به اینکه واحد گوگردزادیی با سرمایه‌گذاری ۵۶ میلیون یورو به منظور شیرین‌سازی خوراک ورودی الفین احداث شده است، گفت: خوراک شیرین شده به واحد الفین ارسال می‌شود تا محصولات اتیلن، پروپیلن، بنزین پیرولیز و سوخت مایع تولید شود.

نجفی‌سمنانی با بیان اینکه خوراک واحد گوگردزدایی سالانه ۳۴۹ هزار تن برش سه‌کربنه و سنگین‌تر گوگرددار و ۴۱۶ هزار تن برش پنج‌کربنه و سنگین‌تر گوگرددار است، ادامه داد: ظرفیت تولید این واحد سالانه ۳۳۱ هزار تن برش سه‌کربنه و سنگین‌تر و ۴۰۱ هزار تن برش پنج‌کربنه و سنگین‌تر سولفورزدایی شده است.

وی سهم ساخت داخل در واحد گوگردزدایی را میانگین ۷۲.۵ درصد شامل مهندسی، ساختمان، نصب و ساخت تجهیزات دانست و افزود: این واحد با لیسانس Axens فرانسه اجرا شده و پیمانکار مهندسی، تدارکات، خرید، طراحی و اجرای آن شرکت طراحی و مهندسی صنایع انرژی (EIED) است.

مدیرعامل پتروشیمی ایلام با اشاره به اینکه خوراک واحد الفین سالانه ۲۳۳ هزار تن اتان، ۳۲۸ هزار تن برش سه‌کربنه و سنگین‌تر و ۳۹۱ هزار تن برش پنج‌کربنه و سنگین‌تر است، گفت: در این واحد سالانه ۴۵۸ هزار تن اتیلن، ۱۲۴ هزار تن پروپیلن، ۱۳۲ هزار تن بنزین پیرولیز و ۳۳ هزار تن سوخت مایع تولید می‌شود.

نجفی‌سمنانی رقم سرمایه‌گذاری واحد الفین را ۸۱۰ میلیون یورو عنوان و تصریح کرد: مجموع ارزش تولیدات این واحد سالانه ۴۳۹ میلیون دلار و ارزش فروش مازاد ۲۳۵ میلیون دلار است. ۳۰۵ هزار تن از اتیلن تولیدی واحد الفین در واحد پلی‌اتیلن سنگین مصرف می‌شود و فروش اتیلن مازاد ۱۵۳ هزار تن است.

وی با بیان اینکه ۷۰ درصد ساخت واحد الفین شامل مهندسی، ساختمان، نصب و ساخت تجهیزات از توان داخل کشور استفاده شده است، ادامه داد: این واحد با لیسانس شرکت انگلیسی Stone& Webster Limited ساخته شده است و شرکت مهندسی نارگان پیمانکار بخش مهندسی، پتروشیمی ایلام با همکاری شرکت‌های مدیریت توسعه و مهندسین مشاور بینا پیمانکار بخش تدارکات و خرید و شرکت‌های استیم، ماموت، پتروهمگام، پتروپارس قدرت، فرافن صنعت، بینا، شرکت استرک، زرگران بتن، پیمانکاری فاضل‌زاده و تلوکی پیمانکاران بخش اجرای این طرح بوده‌اند.

نجفی‌سمنانی گفت: در مجموع با ساخت واحدهای الفین و گوگردزدایی به‌طور میانگین برای ۱۷۰۰ نفر در دوران پروژه و برای ۲۵۰ نفر به‌صورت مستقیم و ۸۷۰ نفر به‌صورت غیرمستقیم در زمان بهره‌برداری اشتغال‌زایی ایجاد شده است.

مدیرعامل شرکت پتروشیمی ایلام افزود: گروه پتروشیمی سرمایه‌گذاری ایرانیان زیرمجموعه شرکت صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس سهامدار عمده شرکت پتروشیمی ایلام است.

 

 

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر:

‍‍‍
این خبر را از دست ندهید
روی خط رسانه