چهاردهم شهریور 99 روز «راستگویی» صنعت پتروشیمی نام‌گذاری شد؛

هدیه بزرگ «اشرف‌زاده» به خانواده پتروشیمی ایران

هدیه بزرگ «اشرف‌زاده» به خانواده پتروشیمی ایران
کدخبر : 16343

دوره راستی و راستگویی در صنعت پتروشیمی آغاز شد

به گزارش  رصد اقتصادی و به نقل از  انرژی نیوز، در سال‌های اخیر چند حادثه ریز و درشت در چهارگوشه صنعت نفت به وقوع پیوسته است؟ در این حوادث تاکنون چند نفر از کارکنان صنعت نفت جان باختند و چند صد میلیون دلار آسیب مالی دیده‌ایم؟ در کدام یک از این حوادث دلایل فنی و غیرفنی آن تشریح شده است؟ بزرگترین عامل فوت در صنعت پتروشیمی سقوط از ارتفاع است که اکثر کارگران غیر مستمر و پروژه‌ای قربانیان این حادثه سریالی و تکراری هستند، واکنش مدیران و مسئولان پتروشیمی‌ها به این حوادث تکراری چه بوده است؟ می‌گویند ضعف آموزش و عدم رعایت ضوابط ایمنی عامل حادثه بوده‌ اند؟ خیر، در تمامی حوادث اعلام می شود کارگرانی که فوت شدند بی‌احتیاطی کردند. در صنعت نفت مسئول و مدیری را پیدا نمی‌کنید که مسئولیت حوادث را بر عهده بگیرد.

راه دور نرویم، حدود یک ماه قبل حادثه‌ای در پتروشیمی «کارون» به وقوع پیوست، حادثه‌ای که می‌توانست یک فاجعه تمام عیار انسانی در کشور لقب بگیرد اما دست آخر علت این حادثه صرفا «خطای انسانی» عنوان شد و کاسه و کوزه‌ها بر سر تعدادی از کارکنان مجتمع پتروشیمی شکسته شد. فرهنگ اشتباه آسمان و ریسمان بافی تا امروز چهاردهم شهریور ماه 1399 در واکنش به حوادث جانی و مالی به یک فرهنگ غلط و اشتباه در صنعت نفت و پتروشیمی تبدیل شده است فرهنگی که نه تنها نشانی از عذرخواهی و قبول مسئولیت در آن دیده نمی‌شود که دست و آخر ضعیف ترین اقشار به عنوان متهم و عامل حادثه معرفی، مجازات و محاکمه می‌شوند تا کرسی‌های ریاست و مدیریت از گزند هر آسیبی بیمه شده باشند.

امروز، روز خاص صنعت پتروشیمی است روزی که با کنار گذاشتن فرهنگ دروغ و پنهان کاری، صداقت و صراحت جایگزین آنها شده است. دو طرح پتروشیمی لردگان و فاز دوم توسعه ایلام در روزهای تحریم، قهر لایسنسورها، صاحبان گارانتی و تامین کنندگان تجهیزات دوار و کمپرسورها، آماده تولید تجاری اوره و اتیلن می‌شوند اما با وجود همه سختی‌ها تاکنون رکورد کار بدون حادثه (حدود 50 میلیون نفر ساعت) در این دو مجتمع پتروشیمی زیرمجموعه «پترول» شکسته شده است.

همزمان با ثبت رکورد کار بدون حادثه در ایلام و لردگان، در چند روز گذشته خبرهایی مبنی بر مسمومیت و تلف شدن چند راس «گوسفند» در پائین دستی پتروشیمی لردگان درحال دست به دست شدن بود، حادثه‌ای که صرفا با وجود تمامی تدابیر ایمنی و بهداشتی شامل ایجاد مسیر عبور پساب «لاگون»، نصب تابلوهای هشدار و ... به دلیل بی‌احتیاطی احتمالا چند چوپان به وقوع پیوست.

این حادثه کوچک سرآغازی برای یک اتفاق بزرگ در تاریخ معاصر صنعت پتروشیمی ایران شد. اگر هر شرکت پتروشیمی بود بدون هیچ تردید و تشکیکی علت وقوع این حادثه را بر گردن چوپان‌های نگون بخت می‌انداخت اما در «پترول» تصمیم دیگری گرفته شد، تصمیم شجاعانه‌ای که برای خلق آن اگر امروز جشن بگیریم و یا دور افتخار بزنیم هم جای دوری نمی‌رود.

مدیرعامل «پترول» دستور بر اطلاع رسانی شفاف و صریح می‌دهد، مدیرعامل پتروشیمی «لردگان» دلایل حادثه‌ای که فقط منجر به کشته شدن تعدادی گوسفند شده بود را با صادقانه ترین ادبیات ممکن تشریح می‌کند، او از مردم عذرخواهی کرده و قول می‌دهد با تشدید سخت گیری‌ها مانع تکرار حوادث مشابه شود و دستور پرداخت خسارت، خسارت‌دیگان را صادر می‌کند.

«رسول اشرف‌زاده» را تا دیروز مدیری می شناختیم که پای فرهنگ استقرار مدیریت اروپایی «EFQM» را به صنعت پتروشیمی باز کرده بود، فرهنگی که استقرار و اجرای آن امروز در پتروشیمی ارومیه، ایلام، لردگان، پلی‌پروپیلن ایلام و ... منجر به ثبت میلیون‌ها نفر ساعت کار بدون حادثه شده است. مدیرعامل پترول تا دیروز با اجرای صحیح EFQM از جان کارکنان و همکارانش و مال سهامداران و سرمایه گذاران صیانت می‌کرد و امروز در واکنشی که در قبال حادثه پیش پا افتاده «لردگان» داشت نشان داده که قصد دارد از فرهنگ فراموش شده و کهن ایرانی به نام «راستی و راستگویی» هم در صنعت پتروشیمی صیانت کند.

چه زیبا می‌گوید: «راستی یگانه فضیلت است، راستی شادمانی است. شادمانی از آن کسی است که همیشه راستگو و درست کردار است ...»

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر:

‍‍‍
این خبر را از دست ندهید
روی خط رسانه