ستاره خلیج‌فارس، نماد خودباوری و توسعه در صنعت پالایشی کشور

ستاره خلیج‌فارس، نماد خودباوری و توسعه در صنعت پالایشی کشور
کدخبر : 16982

مدیرعامل شرکت نفت ستاره خلیج‌فارس ضمن تشریح اقدامات برجسته‌ی یک‌ساله‌ی این پالایشگاه به نقشه‌ی راه درخشش ستاره خلیج‌فارس برای افزایش درخشش در صنعت پالایشی کشور پرداخت.

به گزارش رصد اقتصادی و به نقل از روابط عمومی شرکت نفت ستاره خلیج‌فارس، «محمدعلی دادور» ضمن تبریک به مناسبت فرارسیدن ایام‌الله دهه‌ی فجر، پرسنل شرکت نفت ستاره خلیج‌فارس و خانواده ایشان را که با تحمل تمام مرارت‌ها وظیفه‌ی خطیر حفاظت از امنیت سبد سوخت کشور را بر عهده دارند، مجاهدان اقتصادی ایران‌ اسلامی خواند و افزود: تحریم‌های ناعادلانه علیه کشور صادرات فرآورده را با مشکل مواجه کرده و در نوسانات شدید قیمت فروش و میزان تقاضا نیز مؤثر بوده است بااین‌حال در راستای ارزآوری تمام تلاش خود را به خرج داده‌ایم.

دستاوردهای صادراتی

دادور دستاوردهای صادراتی شرکت نفت ستاره خلیج‌فارس را سبب کمرنگ‌تر جلوه دادن اثرات ناشی از تحریم‌ها دانست و افزود: با توجه به حجم تولید فرآورده استراتژیک بنزین این پالایشگاه و عرضه آن از سوی شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران، کشور نه‌تنها از واردات این فرآورده بی‌نیاز شده و به خودکفایی رسیده بلکه به بزرگ‌ترین صادرکننده بنزین در منطقه مبدل شده و این موضوع کمک شایانی به کشور در دستیابی به اهداف صادراتی داشته است.

حضور درخشان در بازار بورس انرژی

وی به نقش‌آفرینی ویژه‌ی این پالایشگاه در بازار بورس انرژی نیز اشاره کرد و گفت: شرکت نفت ستاره خلیج‌فارس به سبب مقیاس تولید و تنوع فرآورده، نقشی تعیین‌کننده در بازار دارد و در فصل پاییز تنها در یک عرضه، 140 هزار متریک-تن نفتای سبک عرضه شد و روزی تاریخی در بورس کشور رقم خورد.

مدیرعامل شرکت نفت ستاره خلیج‌فارس افزود: تابه‌حال این حجم از فرآورده در رینگ داخلی به فروش نرسیده بود و امیدواریم همچنان با تلاش کارکنان خدوم و زحمتکش این پالایشگاه شاهد درخشش‌های بیشتر ستاره خلیج‌فارس در آسمان صنعت پالایشی کشور باشیم.

وی در تشریح اهمیت این عرضه‌ی تاریخی بیان داشت: این عرضه‌ی در راستای عمل به منویات مقام معظم رهبری مبنی بر ایجاد ارزش‌افزوده‌ی بیشتر و جلوگیری از خام فروشی صورت پذیرفت چراکه نفتای سبک خوراک پتروشیمی‌های کشور است و می‌تواند به تأمین خوراک صنایع پایین‌دستی و ایجاد جهش تولید در کشور کمک کند.

بومی‌سازی قطعات حساس

وی در ادامه به موضوع بومی‌سازی قطعات حساس الکترونیکی پالایشگاه ازجمله شیر برقی (Solenoid Valve)، ترانسمیتر دما، شیر با عملگر موتوری، تغییر کاربری برخی از مخازن در راستای بهبود فرآیند ذخیره‌سازی، اصلاح سیستم‌های کنترلی و بهینه‌سازی و افزایش ظرفیت در روند تولید با صرف کمترین هزینه اشاره کرد و گفت: با همت جوانان این پالایشگاه توانستیم تا از هدر رفت منابع مالی جلوگیری کنیم همچنین وابستگی به محصولات خارجی را کاهش دهیم.

تلاش در راستای توسعه

دادور ضمن اشاره به اجرای موفقیت‌آمیز مرحله‌ی نخست طرح افزایش ظرفیت و رفع گلوگاه‌های فازهای سه‌گانه‌ی این پالایشگاه، خاطرنشان کرد: هم‌اکنون نیز اجرای پروژه‌های مختلف در راستای بهبود فرآیندها در پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس در جریان است که می‌توان به پروژه ایستگاه گاز شمالی، ایستگاه کال، گیت ورودی پالایشگاه، ﺳﺎﺧﺖ دو دﺳﺘﮕﺎه ﻣﺨﺰن ذخیره‌سازی یک‌میلیون بشکه‌ای و پروژه انبار مرکزی اشاره کرد.

صرفه‌جویی ارزی

مدیرعامل شرکت نفت ستاره خلیج‌فارس در ادامه از اجرای خط انتقال 26 اینچ از این پالایشگاه به انبار نفت شهید رجایی خبر داد و گفت: با لغو برون‌سپاری این پروژه و اعتماد به توان و دانش مهندسان و کارگران ابرپالایشگاه ستاره خلیج‌فارس 85 میلیارد ریال صرفه‌جویی صورت پذیرفت.

وی اصلاح طراحی و ساخت مبدل‌های درایر واحد بنزین‌سازی این پالایشگاه با استفاده از ضایعات را نیز نشان از توانایی شگرفت مهندسان ستاره خلیج‌فارس دانست و گفت: در این مورد نیز 18 میلیارد صرفه‌جویی ارزی انجام شد.

دستگاه برتر در حوزه پدافند غیرعامل

وی افزود: اهتمام و تلاش شبانه‌روزی همکاران گران‌قدرم سبب مصون‌سازی زیرساخت‌ها و مراکز ثقل بزرگ‌ترین پالایشگاه میعانات گازی جهان در برابر تهدیدات خصمانه دشمن در شرایط اضطرار شده و انتخاب به‌عنوان دستگاه برتر در حوزه پدافند غیرعامل نیز برجسته کننده‌ی همین موضوع است.

کاهش نرخ ریسک پالایشگاه

دادور از کاهش نرخ ریسک پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس از 1.35 به 1.2 در روندی دوساله خبر داد و افزود: اگر با همین روند پیش برویم می‌توانیم تا سال 1401 به نرخ ریسک 1.1 برسیم که در نوع اقدامی سترگ است.

راه‌اندازی مرکز تخصصی مشاوره

وی در تشریح چرایی و چگونگی راه‌اندازی سامانه مشاوره تلفنی «2300» در این پالایشگاه نیز اشاره کرد و افزود: این سامانه‌ی پیشرو ویژه کارکنان و خانواده‌های آنان است و با مشاوره‌های تخصصی در زمینه‌های پزشکی، بهبود روابط کار و مددکاری اجتماعی و روانشناسی فردی، خانوادگی، ازدواج، تحصیلی، شغلی و... به ارائه‌ی خدمات می‌پردازد.

تقویت ارتباط با مراکز علمی

مدیرعامل شرکت نفت ستاره خلیج‌فارس بر ایجاد ارتباط مناسب بین این پالایشگاه و دانشگاه‌های معتبر کشور تأکید کرد و افزود: ارتباط تنگاتنگی با مراکزی مانند دانشگاه تهران، دانشگاه هرمزگان، اداره کل فنی و حرفه‌ای و همچنین بنیاد ملی نخبگان برقرار کردیم که این ارتباط در فرایندهای آموزشی، پژوهشی و معرفی نخبگان بسیار تأثیرگذار خواهد بود.

توزیع سه هزار بسته معیشتی

دادور در ادامه با اشاره به اقدامات کم‌نظیر شرکت نفت ستاره خلیج‌فارس در حوزه‌ی بهداشت و درمان، تأکید کرد: ادامه ساخت مدرن‌ترین و مجهزترین بیمارستان استان هرمزگان، حفاظت از زیست‌کره گنو و گونه‌ی در حال انقراض پلنگ ایرانی، ثبت رکورد اجرای بیش از 70 هکتار فضای سبز، توزیع سه هزار بسته‌ی کمک‌های معیشتی و ده‌ها اقدام فرهنگی، اجتماعی، خیریه و مذهبی را در راستای عمل به مسئولیت‌های اجتماعی در یک سال گذشته انجام داده‌ایم.

استمداد برای تسهیل ورود به بازار سرمایه

دادور در پایان کمک به حل بدهی‌های ارزی این پالایشگاه را سبب تسهیل در ورود ستاره خلیج‌فارس به بازار بورس دانست و تأکید کرد: با توجه به افزایش نرخ تسعیر ارز، میزان تسعیر وام مزبور به ریال چیزی در حدود ۸۰ هزار میلیارد تومان خواهد بود که در حال حاضر با بانک مرکزی در حال مذاکره هستیم تا بتوانیم بازپرداخت این تسهیلات را به‌صورت ریالی کنیم که هنوز سازوکار ریالی شدن این وام‌های ارزی نهایی نشده است و همچنان پیگیر این موضوع هستیم.

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر:

‍‍‍
این خبر را از دست ندهید
روی خط رسانه