امضا تفاهم‌نامه طراحی و ساخت الکتروکمپرسورهای پالایشگاه گاز بیدبلند با شرکت توگا

امضا تفاهم‌نامه طراحی و ساخت الکتروکمپرسورهای پالایشگاه گاز بیدبلند با شرکت توگا
کدخبر : 17355

تفاهم‌نامه طراحی و ساخت هشت دستگاه الکتروکمپرسور پروژه جمع‌آوری گازهای همراه پالایشگاه گاز بیدبلند امضا شد. قرارداد این پروژه در هفته اول اسفند ماه نهایی و امضا خواهد شد.

به گزارش رصد اقتصادی ، این تفاهم‌نامه را مجید بهمنی، مدیرعامل شرکت مهندسی و ساخت توربین مپنا (توگا) و محمود امین‌نژاد مدیرعامل پالایشگاه گاز بیدبلند، روز دوشنبه ۲۷ بهمن در نمایشگاه ساخت داخل در جزیره کیش به امضا رساندند.

طراحی و ساخت الکتروکمپرسورهای پروژه جمع‌آوری گازهای همراه پالایشگاه گاز بیدبلند، نخستین تجربه گروه مپنا در زمینه طراحی و ساخت الکتروکمپرسور محسوب می‌شود.

طراحی و ساخت کمپرسورها در شرکت مهندسی و ساخت توربین مپنا (توگا)، طراحی و ساخت درایورهای الکتروموتوری در شرکت مهندسی و ساخت ژنراتور مپنا (پارس) و طراحی و ساخت تجهیزات کنترلی پکیج‌ها نظیر VFD در شرکت مهندسی و ساخت برق و کنترل مپنا (مکو) انجام خواهد شد .

نکته حائز اهمیت آن است که هم‌اکنون مپنا تنها شرکت ایرانی است که تمامی اجزای مختلف این پکیج‌ها را ساخت داخل خواهد می‌کند.

مدیرعامل شرکت پالایش گاز بیدبلند خلیج فارس در حاشیه این رویداد با اشاره به امضای بیش از هفت تفاهم‌نامه با سازندگان و شرکت‌های دانش بنیان ایرانی، اظهار داشت: یکی از مهم‌ترین تفاهم‌نامه‌ها با هدف طراحی و ساخت ۲۴ دستگاه الکتروکمپرسور با سازندگان ایرانی امضا شد.

امین‌نژاد، گفت: با اجرای فاز دوم توسعه این مگاپروژه لازم است حدود ۱۱۰ دستگاه کمپرسور، الکتروکمپرسور، توربوکمپرسور و … طراحی، ساخت، نصب و راه اندازی شود.

وی افزود: ساخت برخی از این تجهیزات پیچیده دوار به سازندگان ایرانی واگذار شده است.

رئیس انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت ایران نیز در مراسم آغاز به کار دومین رویداد تخصصی حمایت از ساخت داخل در صنعت پتروشیمی، اظهار داشت: در شرایط فعلی ۸۰ درصد تجهیزات مورد نیاز پروژه‌های صنایع نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی توسط سازندگان و شرکت‌های دانش‌بنیان ایرانی در داخل کشور قابل طراحی و ساخت است. سعید محمدپور گفت: هم‌اکنون بومی‌سازی و ایرانی‌سازی کالا و تجهیزات پر مصرف صنایع نفت، گاز و پتروشیمی در قالب ۱۰ گروه کالایی پرمصرف برنامه‌ریزی و کارگروه‌های بومی‌سازی آنها با مشارکت دستگاه‌های دولتی و بخش خصوصی تشکیل شده است.

وی افزود: حدود ۱۵ تا ۲۰ درصد تجهیزات و کالاهایی که از خارج کشور وارد می‌شوند و امکان بومی‌سازی آن‌ها وجود ندارد ۲۰ تا ۳۰ درصد ارزش ارزی پروژه‌های صنعت نفت را تشکیل می‌دهند.

رئیس انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت ایران در عین حال تصریح کرد: چنانچه تقاضا در قالب طراحی ارائه پروژه‌های جدید در صنعت نفت تحریک نشود شاهد مهاجرت گسترده شرکت‌های دانش‌بنیان ایرانی به خارج کشور خواهیم بود.

شایان ذکر است، دومین نمایشگاه تخصصی حمایت از ساخت داخل در صنعت پتروشیمی با مشارکت بیش از ۲۰۰ سازنده تجهیزات صنعت نفت، شرکت‌های دانش بنیان، صنایع پتروشیمی، بانک‌ها و موسسات تأمین سرمایه در جزیره کیش در حال برگزاری است.

هدف از برگزاری این گردهمایی فنی و تخصصی، ایجاد فرصت‌های کاری و همکاری چندجانبه بین شرکت‌های پتروشیمی، بانک‌ها و سازندگان تجهیزات و شرکت‌های دانش بنیان ایرانی اعلام شده است.

در حاشیه برپایی این نمایشگاه، نشست‌های تخصصی با محورهای طراحی، ساخت و تأمین کاتالیست و مواد شیمیایی، تجهیزات ثابت و دوار، برق و ابزار دقیق، توسعه فناوری‌های صنعت پتروشیمی، بیمه، نوآوری در مدل زنجیره‌های تأمین مالی پروژه‌های نفت، گاز و پتروشیمی، معرفی داخلی‌سازی طرح‌های پتروشیمی، تصفیه آب و پساب، فناوری‌های نوین در تجارت محصولات پتروشیمی، راهکارهای عقد قراردادهای ساخت داخل اقلام راهبردی شرکت‌های پتروشیمی با تسهیل‌گری و حمایت پارک‌های فناوری برگزار می‌شود.

مپنا نیوز

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر:

‍‍‍
این خبر را از دست ندهید
روی خط رسانه