تقدیر از فعالین اقتصادی صنعت نفت و گاز و پالایشگاهی کشور

 تقدیر از فعالین اقتصادی صنعت نفت و گاز و پالایشگاهی کشور
کدخبر : 20722

سید محمود مصفا، دبیر شورای راهبردی و رئیس کمیته اقتصاد نفت و گاز ستاد مردمی آیت الله رئیسی ثمر(سمر) در نشست تقدیر از فعالین اقتصادی صنعت نفت و گاز و پالایشگاهی کشور ضمن تشکر از فعالان این حوزه که در طول تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری با کمیته اقتصاد نفت و گاز با ستاد ثمر(سمر) همکاری خوبی داشتند انتخاب حضرت آیت الله رئیسی را به همه فعالان حوزه انرژی بویژه فعالان انتخاباتی این حوزه تبریک گفتند و برای همه فعالین این صنعت آرزوی موفقیت نموده و تاکید کردند که انشاالله در دوره مدیریت آتی ریاست جمهوری شاهد تحولات جدی در شکوفایی و رونق این صنعت باشیم.

به گزارش رصد اقتصادی: سید محمود مصفا، دبیر شورای راهبردی و رئیس کمیته اقتصاد نفت و گاز ستاد مردمی آیت الله رئیسی ثمر(سمر) در نشست تقدیر از فعالین اقتصادی صنعت نفت و گاز و پالایشگاهی کشور ضمن تشکر از فعالان این حوزه که در طول تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری با کمیته اقتصاد نفت و گاز با ستاد ثمر(سمر) همکاری خوبی داشتند انتخاب حضرت آیت الله رئیسی را به همه فعالان حوزه انرژی بویژه فعالان انتخاباتی این حوزه تبریک گفتند و برای همه فعالین این صنعت آرزوی موفقیت نموده و تاکید کردند که انشاالله در دوره مدیریت آتی ریاست جمهوری شاهد تحولات جدی در شکوفایی و رونق این صنعت باشیم.

مصفا، در ابتدای این نشست تشریح کرد ؛

معتقد هستم انرژی نفت و گاز به عنوان اصلی ترین منبع تأمین انرژی در بخش های مختلف صنعت، تجارت و حمل و نقل در کشور ما همیشه دارای درجه اهمیت بالایی می باشد.

مصفا گفت؛ صنعت نفت و گاز به عنوان یکی از صنایع کلیدی دنیا همواره سرمایه گذاری های بزرگی را به خود جذب کرده است و این حجم بالای سرمای گذاری باعث گردیده فضای رقابتی شدیدی هم بدنبال آن بوجود بیاید.

امروزه شاهد هستیم راهبرد اصلی شرکت های بزرگ نفتی، کاهش فاصله میان منابع خام و تأسیسات تولیدی است و این موضوع، سرمایه گذاری شرکتهای بزرگ داخلی و بین المللی را در بخش پالایش و ذخیره سازی کشور را بیشتر و رقابتی تر می کند.

مصفا تاکید کرد؛ باید بدانیم بدون بستر سازی و سیاست گذاری صحیح و متناسب با وضع کنونی کشور، جذب سرمایه و افزایش کسب و کار اتفاق نمی افتد.

وی گفت؛ ما باید قابلیت های راهبردی شناسایی شده صنعت نفت را با شیوه های خلاقانه عملیاتی کنیم و دائما نظارت و ارزیابی فعال داشته باشیم تا بتوانیم تحولی شایسته را در این صنعت نشان داده و شاهد شکوفایی دوباره آن باشیم.

مصفا در ادامه سخنان خود گفت؛

صنایع نفت و گاز ایران سهم قابل توجهی از اقتصاد ملی ایران را به خود اختصاص داده اند و توسعه و پیشبرد این صنعت نقش مهمی در رشد اقتصادی کشور ایفا می کند.

با رصد اوضاع و احوال اقتصادی کشور میتوان به بعضی چالش ها و عقب افتادگی ها و همچنین فرصت ها و ظرفیت های موجود اشاره کرد :

وی در ادامه گفت؛ ضعف اساسی و عقب ماندگی مهم این صنعت را اگر بخواهم باز کنم؛ این است که بررسیهای آماری و میدانی نشان می دهد که وضعیت صنعت پالایش کشور از حیث کمی و کیفی وضعیت خوب و قابل قبولی ندارد،

از لحاظ کمی، سالهاست که از تعریف و تدوین طرح های جدید پالایشگاهی میگذرد ولی شاهد کندی در اجرای طرح های مصوب این بخش می باشیم.

از لحاظ کیفی هم، صنعت نفت هنوز نتوانسته استانداردهای کیفی و همچنین زیست محیطی را ارتقا بدهد و با تغییرات بازار مصرف، اقدام مناسب حال و بهینه ای از خود نشان دهد.

مصفا تاکید کرد؛ با تحلیل درست و منطقی از بخش میان دستی صنعت نفت و گاز، باید ظرفیت هایی را مشخص و تبیین کنیم که از اولویت و ارزش راهبردی بالایی جهت بهره وری و رقابت پذیری در حوزه نفت و گاز برخوردار باشد.

وی عنوان کرد؛ با تجزیه و تحلیل و رصد وضعیت واقعی پالایشگاههای کشور در بخش میان دستی این حوزه، به چند عقب افتادگی مهم اشاره میکنیم :

پالایشگاههای کشور باید با کیفی سازی فرآورده ها، در جهت بهسازی فرایند های پالایش و تغییر ترکیب سبد فرآورده ها از فرآورده های سنگین و دارای ارزش افزوده پایین به سوی فرآورده های سبک تر و دارای ارزش افزوده بالا اقدام کنند و در نتیجه حتما بازده سرمایه بالاتری هم خواهند داشت.

همچنین باید توجه ویژه ای به نقش محوری کارایی عملیاتی در راهبرد های پالایشگاهی داشته باشیم و حتما با در نظر گرفتن محاسبات کلیدی در اقتصاد نفت مانند : مقیاس تولید، راندمان پالایش، مدیریت هزینه های عملیات و ارزش افزوده مصرف انرژی در پالایشگاهها، با الگوههای نظام مندی شده به سمتی برویم که بهروری بالاتری داشته باشیم  و خروجی بیشتر و ارزان تری از ماده خام تولیدی داشته باشیم.

مصفا عنوان کرد؛ نکته مهم دیگر، باید به استعداد های فناورانه و اهمیت فناوی توجه ویژه داشته باشیم. امروز این ظرفیت های نوین فن آوری است که موجب تمایز در فرآیند استحصال و پدید آمدن تنوع در ترکیب سبد فرآورد ها می شود.

فناوری فرسوده و قدیمی در بیشتر  پالایشگاه های کشور سبب شده تا فرآورده های سنگین مانند نفت کوره یا فرآورده های سبک با درجه کیفیتی پایین تولید شود که از جنبه های مختلف علمی تهدیدی بزرگ برای پالایشگا ها و کل سیاست کلان نفتی کشور است.

مصفا تصریح کرد؛ مسئله مهم دیگر، باید به توسعه کسب و کار در این صنعت  توجه ویژه  شود و توسعه کسب و کار بیش از هر چیز نیازمند ظرفیت سازی است و توان و حضور  محدود شرکت های پالایشی، توسعه کسب و کار را برای آن ها بسیار سخت کرده است. ما باید به سوی یکپارچگی برویم و محدودیت های فضای کسب و کار را کم کرده و راهبرد سود آوری را برای همه شرکت ها بازآفرینی کنیم و حضوری عادلانه و حداکثری را شاهد باشیم.

مصفا گفت؛ باید هوشمندانه و با خلاقیت به گرایش بازارهای روز دنیا توجه کنیم .

 با توجه بیشتری به نیازها و با سرمایه گذاری در تحقیق و توسعه فرآیند های تولید محصول و شیوه های نوین بازاریابی، انطباق بیشتری میان خروجی فعالیت ها و نیازهای مخاطبان ایجاد شود تا در نتیجه، دامنه آزادی عمل بیشتری در این صنعت حاصل شود و با اقدامات بنیادین، تحولی نو را ایجاد کنیم.

مصفا؛ رئیس کمیته نفت و گاز در پایان سخنان خود گفت؛

نکته مهم دیگر که باید توجه شود، مانع زدایی و رفع مشکلات در زنجیره تامین پالایشگاههای کشور است. باید هرگونه مانعی برای رساندن به موقع  خوراک و ماده اولیه پالایشگاهها از بین برود.

زنجیره تأمین، وقتی قابل قبول و اقتصادی است که با مدیریت صحیح و جهادی در هر زمان و شرایطی، خوراک را درب پالایشگاه به موقع تحویل دهد و آن به موقع در مخازن بارگیری شود یا به واحد پالایش برسد.

این یعنی یک پایداری زنجیره تأمین را از منظر حصول اطمینان از کارکرد صحیح روش های تامین خوراک پالایشگاهی را اجرا کنیم.

انشالله در دولت مردمی و عدالت محور رئیس جمهور محترم، حضرت آیت الله رئیسی، شاهد مانع زدایی ها و شکوفایی مجدد و گشایش های فراوان در این صنعت مهم خواهیم بود و عقب ماندگی های چند ساله اخیر که ناشی از توجه بیش از اندازه به خارج از کشور و غفلت از توان شرکت های داخلی و دانش بنیان ها و از همه مهمتر نیروی انسانی با اراده و متخصص داخل کشور بود جبران گردد.

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر:

‍‍‍
این خبر را از دست ندهید
روی خط رسانه