جعفر ربیعی در مراسم تقدیر از شرکت‌های برتر پژوهش و فناوری گروه صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس:

خروجی پژوهش برای شرکت‌های گروه، باید سودآوری بیشتر و تولید پایدار باشد

خروجی پژوهش برای شرکت‌های گروه، باید سودآوری بیشتر و تولید پایدار باشد
کدخبر : 24360

سرنوشت شرکت‌های بزرگی مانند نوکیا و زیراکس که از پژوهش کاربردی و تحولات بین‌المللی عقب افتادند، زوال بود و شرکت‌های تولیدی برای رشد و سودآوری باید از خدمات دانشگاه‌ها و شرکت‌های دانش‌بنیان استفاده حداکثری را بکنند.

به گزارش رصداقتصادی و به نقل از روابط‌عمومی گروه صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس، جعفر ربیعی در همایش روز پژوهش و فناوری و تقدیر از شش شرکت برتر گروه صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس در این حوزه‌ها با اشاره به اهمیت جایگاه پژوهش، اظهار داشت: اینکه در پژوهش ما در چه ریلی حرکت کنیم و ریل‌گذاری صحیح از قبل انجام شده باشد و وظایف شرکت تولیدی و شرکت مادر مشخص باشد بسیار مهم است چرا که اگر این موارد نباشد، در پژوهش دچار روزمرگی می‌شویم و این یک آفت بزرگ است.

وی با اشاره به تدوین سند خط‌مشی نوآوری شرکت صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس که در این مراسم رونمایی شد، تصریح کرد: در این سند که تدوین آن در روندی علمی مطالعاتی انجام و به همه شرکت‌های گروه ابلاغ می‌شود تاکید شده که پژوهش و فناوری و نوآوری یک موضوع دایمی است به یک هفته و روز خاص محدود نیست.

مدیرعامل گروه صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس، یادآور شد: اگر پژوهش صورت نگیرد شرکت‌ها و سازمان‌ها می‌میرند، نگذارید بلایی که سر نوکیا و زیراکس آمد سر ما بیاید، اینها شرکت‌های بسیار بزرگی بودند و غول صنعت خود شناخته می‌شدند و بازار را در اختیار داشتند، اما نپرداختن به پژوهش و عقب افتادن از تحولات بین‌المللی موجب شد که خیلی سریع روبه‌زوال بروند و از صفحه روزگار محو شوند.

ربیعی تاکید کرد: گروه صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس به‌عنوان بزرگ‌ترین شرکت، سودآورترین شرکت و عناوین قابل‌توجه دیگر هم اگر دچار روزمرگی شود چنین سرنوشتی در انتظارش خواهد بود.

وی توجه ویژه به پژوهش و نوآوری در حوزه خوراک با توجه به کاهش خوراک گاز در پتروشیمی‌ها را بسیار مهم دانست و گفت: البته پژوهش نباید در شرکت‌ها به تولید منحصر شود و باید در امور مالی، خدمات و منابع انسانی هم پژوهش و نوآوری صورت گیرد.

مدیرعامل گروه صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس با تاکید بر اینکه پژوهشی که در شرکت‌های گروه انجام می‌شود باید کاربردی باشد، ادامه داد: ما نمی‌خواهیم جای دانشگاه و شرکت دانش‌بنیان را بگیریم، بلکه ما موتور محرک آنها هستیم، می‌خواهیم آنها برای ما پژوهش کنند و ما هم از پژوهش‌های آنها استفاده کنیم، نمی‌گوییم همه کارها در واحد پژوهش و توسعه شرکت‌های خودمان بلکه باید از خدمات و توانایی‌های شرکت‌های دانش‌بنیان و دانشگاه‌ها استفاده کنیم. کار ما اختراع کردن نیست بلکه ما باید از اختراعات دیگران استفاده کنیم، کار دانشگاه و مراکز پژوهشی این است که لبه‌های دانش را ارتقا دهند و ما هم باید به دنبال پژوهش کاربردی باشیم.

ربیعی، کاهش هزینه تولید، رها شدن از انحصار خوراک‌های موجود و میرایی شرکت‌ها را یک ضرورت عنوان کرد که با پژوهش‌های کاربردی به دست می‌آید و ادامه داد: خروجی کارهای پژوهشی شرکت‌های گروه باید در عدد و رقم مالی خودش را نشان بدهد، اگر نتیجه کار پژوهش صرفاً هزینه‌کردن باشد فایده‌ای به حال شرکت‌های ما ندارد، نتیجه پژوهش باید سود باشد، ما شرکت تولیدی هستیم، ما پول می‌سازیم که پژوهش کنیم و پژوهش می‌کنیم که سودمان بیشتر شود.

مدیرعامل گروه صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس با اشاره به تلاش‌های مؤثر مدیرعامل شرکت‌های گروه در سه سال گذشته در نوآوری و پژوهش، گفت: محصولات جدیدی که در همین سه سال توسط شرکت‌های گروه تولید شدند و سودآوری خوبی که شرکت‌های گروه با نوآوری و رفع گلوگاه‌های تولید داشتند ناشی از همین رویکرد است.

ربیعی افزود: در بحث محصولات جدید، به شرکت‌های تابعه خودمان اکتفا نکردیم و با سیاست جدیدی که برای گروه پترول تدوین شد، این گروه تبدیل به هلدینگ صنایع تکمیلی خلیج‌فارس می‌شود و محصولات و شرکت‌های جدید از دل این رویکرد پترول متولد خواهند شد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: دغدغه مدیران ما باید این باشد که امانتی که به آنها سپرده‌اند را نه همان‌طور که بهتر، سودآورتر، پویاتر با رفع گلوگاه‌ها و رفع موانع تولید به یک تولید پایدار سودآور برسانند و همه اینها با پژوهش شدنی است.

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر:

‍‍‍
این خبر را از دست ندهید
روی خط رسانه