اختصاصی رصد اقتصادی/

عملکرد خوب پتروشیمی بوعلی سینا در تولید و فروش

عملکرد خوب پتروشیمی بوعلی سینا در تولید و فروش
کدخبر : 31943

مجتمع پتروشیمی بوعلی سینا با برنامه‌ریزی و انتخاب استراتژی ها و اهداف متناوب توانست ظرفیت تولید خود را ۳۲ درصد افزایش دهد. به طوری که درآمد ۱۰۰ درصدی و سود عملیاتی ۵۰ درصدی در سال ۱۴۰۰ نسبت به سال ۹۹ دست یافت.

به گزارش رصد اقتصادی؛ شرکت پتروشیمی بوعلی سینا با مدیریت جدید از اواخر سال ۱۳۹۷ و با عملکرد خوب و قابل قبول خود در تولید و فروش، 60 درصد درآمدش را به صادرات اختصاص دهد و در سال 1400 معادل 50 درصد افزایش در سود عملیاتی نسبت به سال 99 داشته به نحوی که سود هر سهم بیش از ۷۵ درصد بیشتر از سال ۹۹ است.

 ۱۳۷۰ میلیارد ریال مجموع سرمایه پتروشیمی بوعلی سینا می باشد که از طریق مشارکت بانک ملت و شرکت ملی صنایع پتروشیمی انجام گرفته است. همچنین سرمایه ارزی این مجتمع ۳۰۰ میلیون دلار است که سرمایه گذاری ارزی از طریق فاینانس بلژیک و فرانسه انجام شد.

پتروشیمی بوعلی سینا با برنامه ریزی و انتخاب استراتژی های مختلف و تعیین اهداف متناوب تولید خود را که در سال ۱۳۹۷ در حد ظرفیت ۷۵ درصد بود با افزایش تولید و استمرار آن در سال ۱۴۰۰ به ۱۱۰ درصد ظرفیت اسمی رساند و همچنین سود ۲۳۰ میلیارد تومانی سال ۱۳۹۷ را در سال ۱۳۹۹ به مبلغ ۲۰۱۵۸ میلیارد تومان افزایش داد.

از زمان ورود به بورس با انسجام کامل همه ادارات و ایجاد هماهنگی ها شرکت به افشای کامل و به موقع اطلاعات پرداخت و توانست در این سه سال اخیر نظر قابل قبول حسابرس و بازرس قانونی را بدون بند حسابرسی دریافت نماید و در اولین سال ورود به بورس در جمع شرکت های برتر بورسی سال ۱۴۰۰ قرار گیرد.

نوسان شدید قیمت نفت در اواخر بهمن و اسفند ماه ۱۴۰۰ باعث گردید خریداران تا تثبیت قیمت ها در خرید های خود با احتیاط بیشتری رفتار نمایند، اکنون با توجه به تعادل نسبی موجود پیش بینی می گردد روند فروش محصولات بهبود یابد.

لازم است بدانید تولید محصولات شرکت پتروشیمی‌ بوعلی سینا در سال ۱۴۰۰، با ۳۲ درصد افزایش نسبت به سال قبل، به ۱۱۰ درصد ظرفیت طراحی و ۱میلیون و ۸۹۰ هزارتن رسی که یک رکورد جدید به حساب می آید.

طبق اعلام مدیر مالی شرکت پتروشیمی بوعلی سینا، مقدار تناژ فروش شرکت در سال گذشته حدود یک میلیون و ششصد هزار تن بوده و سود عملیاتی شرکت نسبت به سال 99 حدود50 درصد افزایش داشته است.

افتتاح پروژه مخزن C۲۰۰۱ تاثیرات به سزایی بر سود و زیان شرکت در سال ۱۴۰۱ دارد. چرا که افزایش حجم ذخیره سازی خوراک و کمک به استمرار و پیوستگی تولید دارد و همچنین باعث کمک به مدیریت نگهداری خوراک با توجه به توسانات قیمتهای جهانی را برای شرکت فراهم می آورد.

پتروشیمی بوعلی سینا با نماد «بوعلی» حدود ۱۲ درصد «شگویا» را در اختیار دارد. ارزش بازار «بوعلی» اکنون حدود ۳۲ همت است، در حالی که ارزش بازار «شگویا» ۳۰ همت می باشد ؛ یعنی «بوعلی» صاحب ۴ همت «شگویا» است.

مجتمع پتروشیمی بوعلی سینا در استان خوزستان و منطقه ویژه بندر امام خمینی (ره) قرار دارد. این مجتمع، سومین طرح آروماتیکی صنایع پتروشیمی ایران است که عملیات اجرایی آن در فروردین ماه ۱۳۸۰ آغاز شد و واحدهای تولیدی آن در سال ۱۳۸۳ راه اندازی گردید.

گفتنی است؛ این شرکت با افزایش سهم در بازارهای منطقه‌ای، به افزایش زیرساخت‌های بارگیری و صادات زمینی محصولات پرداخته است. بیشترین ارزش معاملات در بورس انرژی از بین شرکتهای زیرمجموعه گروه صنایع پتروشیمی خلیج فارس مربوط به شرکت پتروشیمی بوعلی سینا با میزان ۱۷,۱۵۲ میلیارد ریال بوده است.

بیش از ۶۰ درصد درآمد پتروشیمی بوعلی سینا، معادل ۱۴ هزار میلیارد تومان از محل صادرات و میزان تولید شرکت در سال ۱۴۰۰ یک میلیون و ۹۰۰ هزار تُن بوده است. این مقدار تولید نسبت به سال قبل از آن افزایش قابل ملاحظه‌ای را نشان می‌دهد و بیانگر این واقعیت است که در شرایط تحریم، شرکت توانسته با ۱۱۰ درصد ظرفیت اسمی خود تولید پایدار محصول داشته باشد.

سمیرا عسگری

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر:

‍‍‍
این خبر را از دست ندهید
روی خط رسانه