مدیرعامل شرکت مبین انرژی خلیج فارس خبر داد:

تحقق ۹۹ درصدی تولید و فروش محصولات

تحقق ۹۹ درصدی تولید و فروش محصولات
کدخبر : 35378

مدیرعامل شرکت مبین انرژی خلیج فارس با اعلام ۱۳ هزار و ۶۵۰ میلیارد تومان سود واقعی این شرکت در سال گذشته، از تحقق ۹۹ درصدی برنامه تولید محصولات و فروش مبین انرژی خبر داد.

به گزارش رصد اقتصادی،  مهدی فرزانه با ارائه گزارشی از عملکرد این شرکت در سال مالی ۱۴۰۰ که در چند بخش ارائه شد، اظهار داشت: علیرغم بروز تنگناهای تولیدی و اقتصادی و نوسانات قیمت جهانی تجهیزات و ماشین آلات تولیدی و افزایش هزینه های تامین و تولید ناشی از نوسانات نرخ ارز و تورم ناشی از تحریم ها ، با رعایت اصول حرفه ای و پایبندی به تعهدات خویش ، توانستیم بالاترین سود از زمان بهره برداری و همچنین بیشترین میزان تولید در برخی محصولات را در سال مالی ۱۴۰۰ ، محقق نماییم.

مجمع عمومی عادی سالیانه شرکت مبین انرژی خلیج فارس با حضور 82/6 درصد از سهامداران و هیئت مدیره شرکت امروز (یکشنبه، ۲۶ تیرماه) در محل مرکز همایش های بین المللی پژوهشگاه صنعت نفت- سالن آزادگان برگزار گردید.

مدیرعامل شرکت مبین انرژی خلیج فارس  با اشاره به اینکه توسعه پایدار و سودآوری را در چشم‌انداز این شرکت مدنظر داریم، اظهار کرد: ارزش شرکت مبین انرژی خلیج فارس در بازار سرمایه را اکنون ۶۷۰ هزار میلیارد ریال است.

مدیریت شرکت همچنان به کاهش هزینه های تولید و افزایش بهره وری و راندمان تولید در راستای افزایش سود خالص شرکت اهتمام دارد.  به عنوان بخشی از برنامه افزایش تولید، این شرکت برنامه ای را برای بالا بردن راندمان تولید محصولات در هر واحد ارائه و در حال اجرا دارد که پیش بینی می شود جهت مشتریان آتی ، شرکت با کمبود تولید مواجه نگردد .

وی سال گذشته را سالی پربار از نظر مقدار تولید، پایداری تولید و برآورده کردن تعهدهای مبین انرژی خلیج فارس به شرکت‌های پایین‌دستی دانست و افزود: بیشتر برنامه تولید محصولات و فروش شرکت در سال ۱۴۰۰ حدود ۹۹ درصد محقق شده است.

مدیرعامل شرکت مبین انرژی خلیج فارس ادامه داد: افزون بر این، بعضی از محصولات این شرکت مانند آب شیرین، بخار، نیتروژن و هوای ابزار دقیق به ترتیب ۵ درصد، ۱۶ درصد، ۳ درصد و ۱۱ درصد بیشتر از برنامه سال در این شرکت تولید شده‌اند؛ ضمن اینکه رکورد مقدار تولید بخار، آب شیرین و آب تغذیه بخار از زمان تاسیس این شرکت تاکنون پارسال ثبت شده است.

به گفته فرزانه، تنها اکسیژن کمتر از برنامه تولید شد که مشکل عمده آن به خود مشکلات واحدهای مصرف‌کننده عمده اکسیژن به‌دلیل شرایط فنی داشتند، بازمی‌گشت و مشکلی از سوی شرکت مبین انرژی خلیج فارس برای تولید وجود نداشته است.

وی، موفقیت نسبی در اصلاح فرمول قیمت‌گذاری و دریافت نرخ‌نامه جدید، موفقیت در اخذ معافیت مالیاتی از سال ۱۳۹۷ تا سال ۱۴۰۷ (معافیت از ۲۲.۵ درصد سود)، تأمین مالی کامل طرح آپادانا، پشتیبانی از ساخت داخل و حمایت از شرکت‌های دانش بنیان، دریافت گواهی عدم آلایندگی از سازمان محیط زیست، اتمام موفقیت‌آمیز بخش مکانیکال احداث آب شیرین کن جدد به روش RO و تحقق سود خالص شرکت مبین انرژی خلیج فارس براساس قیمت‌های تازه را از دستاوردهای این شرکت در سال ۱۴۰۰ دانست.

شرکت مبین انرژی خلیج فارس01

مدیرعامل شرکت مبین انرژی خلیج فارس با بیان اینکه سود این شرکت براساس برنامه در سال ۱۴۰۰ محقق شده است، اظهار کرد: سود واقعی حسابرسی شده سال ۱۴۰۰ حدود ۱۳ هزار و ۶۵۰ میلیارد تومان است.

فرزانه درادامه با اشاره به اینکه خرید طرح پتروشیمی آپادانا از سوی شرکت مبین انرژی خلیج فارس در سال ۹۸ گفت: سرمایه مورد نیاز برای تکمیل این طرح ۱۰ هزار میلیارد تومان برآورد شده که تا پایان ۱۴۰۰ حدود ۷ هزار میلیارد تومان از این مقدار هزینه شده است و براساس برنامه در اواخر سال ۱۴۰۲ به بهره‌برداری می‌رسد.

تامین مالی شرکت تنها از محل فروش سرویس های جانبی صورت می پذیرد . در صورت تصویب مجمع ، قسمتی از سود قابل تقسیم ، جهت تامین نقدینگی مورد نیاز آپادانا و اجرای پروژه های فوق الذکر ذخیره شود. در غیر اینصورت همانند سال ۱۴۰۰ جهت تامین مالی پروژه آپادانا و سایر پروژه ها نیاز به اخذ تسهیلات از بانکها ضروری است.

وی درباره برنامه‌های شرکت مبین انرژی خلیج فارس گفت: لزوم سرمایه‌گذاری برای توسعه نیروگاه و پایداری شبکه برق با برآورد هزینه تقریبی ۱۰۰ میلیون یورویی، ضرورت آغاز فاز دوم عملیات اجرایی تعویض لوله‌های GRP شرکت‌های آریاساسول و پارس و رفع این گلوگاه نبود پایداری تولید و برنامه‌ریزی برای تعمیرات اساسی واحد آبگیر در دستور کار این شرکت هستند.

ضمن آنکه مدیریت این شرکت براساس قراردادی جدید ، ارائه سرویس های جانبی را با اخذ درصدی از سرمایه گذاری مورد نظر از شرکت پارسیان سپهر تامین مالی نموده است . که باعث افزایشی در فروش شرکت در سنوات آتی خواهد گردید.

مدیرعامل مبین انرژی افزود: در سال ۱۴۰۰ با توجه به فشار همه جانبه در بخش اقتصاد علیه کشور با وجود شدیدتر شدن تحریم ها و شرایط سخت کرونا، خوشبختانه مسیر تولید شرکت مبین انرژی خلیج فارس و استمرار آن به نحو مطلوب و در راستای خدمت رسانی به مصرف کنندگان سرویس های جانبی و نهایتا کمک به تولید ملی و ارزآوری از محل صادرات محصولات پتروشیمی تولیدی مشتریان شرکت، منطبق با اهداف تولیدی و توسعه ای صنعت پتروشیمی ، با موفقیت انجام شد.

گفتنی است؛ مدیریت شرکت همچنان به کاهش هزینه های تولید و افزایش بهره وری و راندمان تولید در راستای افزایش سود خالص شرکت اهتمام دارد. به عنوان بخشی از برنامه افزایش تولید، این شرکت برنامه ای را برای بالا بردن راندمان تولید محصولات در هر واحد ارائه و در حال اجرا دارد که پیش بینی می شود جهت مشتریان آتی، شرکت با کمبود تولید مواجه نگردد.

هدف اصلی پتروشیمی مبین انرژی خلیج فارس، استمرار تولید درراستای کاهش توقف تولید و ارائه سرویس های جانبی پیوسته و با کیفیت و بازاریابی جهت استفاده از ظرفیت مازاد برخی محصولات است. پیش بینی می گردد با توجه به افزایش سود عملیاتی شرکت های مصرف کننده و تاثیر آن در فرمول، نرخ ها افزایش قابل توجهی در سال ۱۴۰۰ داشته باشند.

در پایان این مجمع به ازای هر سهم 6500 ریال سود میان سهامداران «مبین» تقسیم شد.

سمیرا عسگری

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر:

‍‍‍
این خبر را از دست ندهید
روی خط رسانه