تجلی اقتصاد مقاومتی در صنعت پتروشیمی برای رونق تولید در ایران اسلامی

تجلی اقتصاد مقاومتی در صنعت پتروشیمی برای رونق تولید در ایران اسلامی
کدخبر : 5417

این هفته توفیق حضور سه روزه در نمایشگاه تخصصی شرکت عظیم هلدینگ خلیج فارس در حمایت از سازندگان داخلی تجهیزات صنعت پتروشیمی را داشتم، قصد داریم این هفته شما را در این تجربه ی کم ‌نظیر و دستاوردهای ارزشمند آن شریک نماییم.

برای اینکه نوشته از انسجام منطقی بهتری برخوردار باشد آن را به صورت بندهای جداگانه تقدیم حضور می نمایم.

 

۱- نخست آن که همانگونه که همگان می‌دانیم هلدینگ خلیج فارس بر اساس شاخص های سازمان مدیریت صنعتی برای ۱۰۰ شرکت برتر ایران در مجموع رتبه نخست ملی را دارد و در میان ۱۰۰ شرکت برتر پتروشیمی جهان نیز صاحب جایگاهی تحسین برانگیز است. صنعت پتروشیمی پیش قراول توسعه صنعتی ایران اسلامی و هلدینگ خلیج فارس پیشتاز تولید و توسعه صنعت پتروشیمی می باشد که با یک جستجوی ساده در اینترنت می توان مقادیر کمی و دقیق این سخنان را با فکت و فیگور ملاحظه نمود.

 

۲- نکته ی دوم پیرامون این نمایشگاه و در حقیقت آغار نهضت داخلی سازی تجهیزات صنعت پتروشیمی، حضور پُررنگ و همزمان شرکت های دانش بنیان و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری از یک سو و مدیران و خبرگان تمامی شرکت های مستقل هلدینگ خلیج فارس در کنار سازندگان واقعی تجهیزات با تکنولوژی بالا بود که ماهیتی تخصصی و فوق تخصصی به این جمع داده بود.

 

۳- مطلب سوم جدیت و  حضور مسئولانه و تمام قامت مدیرعامل هلدینگ خلیج فارس در این نمایشگاه تخصصی و مراسم امضای مفاهمه نامه های متعدد بین شرکت‌های پتروشیمی و شرکت های دانش بنیانِ سازنده ی قطعات، تجهیزات، مواد شیمیایی و کاتالیست های صنعت پتروشیمی کشور بود. الناس علی دین ملوکهم، و به تبع ایشان تمامی مدیران مجموعه شرکت ها نیز جدی تر از همیشه پای کار بودند.

 

۴- نکته ی چهارم ظرفیت عظیم ساخت تجهیزات پیچیده و به طور خاص تجهیزات دوار و عظیم صنعت پتروشیمی تا نزدیک ۵۰ هزار دور در دقیقه بود که نمونه ی آن را در کارهای شرکت دانش بنیان کاوش صنعت توس دیدم. این مشت نمونه ای از خروار خروار ظرفیت های به وجود آمده در صنایع های تک(High tech) در این کشور است.

 

۵- اخیراً خداوند توفیق داده است کتابی تحت عنوان اقتصاد مقاومتی در صنعت پتروشیمی را به کمک جمعی از اساتید دانشگاهی و خبرگان صنعتی به سرانجام رسانده ایم، حرفهای گفته ما در آن اثر، اعمال تحقق یافته این دوستان در این نمایشگاه بود.

 

۶- نکته ی جالب توجه دیگر در خصوص این نمایشگاه تخصصی و فوق تخصصی مکان برگزاری آن بود. جزیره کیش برای برگزاری انتخاب شده بود و معنای مهندسی آن این بود که تمام تمرکز شرکت‌کنندگان در این نمایشگاه، از ساعت ۵ بعد از ظهر تا ۱۰ شب معطوف فعالیت‌های کاری و تخصصی شان بود. بعلاوه فضای نمایشگاه فقط با کارشناسان و مدیران شرکت های دانش بنیان شرکت های پتروشیمی پُر شده بود. برخلاف نمایشگاه های مشابه مثل نفت و گاز و پتروشیمی کمتر انسان دوره گرد بی هدفی را می‌دیدیم.

 

۷- نکته بعدی برگزاری مشترک این نمایشگاه فوق تخصصی با همکاری هلدینگ خلیج فارس و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری بود که حکایت از اراده مشترکی برای بومی سازی تکنولوژی های صنعت پتروشیمی به عنوان صنعت پیشران و موتور پیشرفت صنعتی ایران اسلامی داشت. اراده ی معطوف به عمل، برای رونق تولید در سالی که به همین نام شناخته می شود. حقیقتاً جهاد اقتصادی کمتر از جهاد نظامی نیست.

 

۸- مطلب بسیار برجسته این نمایشگاه فوق تخصصی، کارگاه های متعدد آموزشی و اتاق های فکری بود که در حد فاصل ساعت ۱۰ صبح تا ۲ بعد از ظهر در محل مرکز همایش های بین المللی کیش در حوزه‌های سرمایه گذاری در صنعت پتروشیمی، تجهیزات دوار، کاتالیست ها و دیگر حوزه های مرتبط امکان مباحثه ی نظری  و انتقال تجربه ی تحلیلی را فراهم نموده بود و به نوعی مفیدترین بخش برای تبیین نقش آفرینی شرکت های دانش بنیان در آینده صنعت پتروشیمی را داشت.

 

۹- همان گونه که به طور مشروح در بیش از یکصد صفحه از کتاب اقتصاد مقاومتی در صنعت پتروشیمی مجموعه پیشنهاداتی که می تواند آینده ی این صنعت را در قرن پانزدهم هجری شمسی به گونه ای دیگر رقم بزند، از زبان پیشکسوتان صنعت پتروشیمی و حاصل از تحقیقات کاربردی دانشگاهی آورده‌ایم، امید می رود که ساختار صنعت پتروشیمی ایران به سوی سازمان صنعت پتروشیمی کشور، با ساختاری نظیر سازمان انرژی اتمی و به صورت مستقیم زیر نظر شخص رئیس جمهور، صنعت پتروشیمی را به عنوان صنعت ارزش آفرین که قدرت ۱۱ تا ۱۵ برابر سازی ارزش نفت خام را داراست و همین طور در زنجیره صنایع تکمیلی خود درگاه اشتغال ملی محسوب می‌شود، به عنوان موتور محرک اقتصادی و لوکوموتیو صنعتی تمدن سازی سوم ایرانیان به رخ همه جهان بکشد.

 

۱۰- در خاتمه از همه برگزارکنندگان این نمایشگاه و همایشهای تخصصی و فوق تخصصی آن به ویژه مدیریت روابط عمومی هلدینگ خلیج فارس و مسئولین روابط عمومی تمامی شرکت های صنعت پتروشیمی و همینطور مدیریت کنترل تولید شرکت هلدینگ خلیج فارس که در نهایت هماهنگی و ابتکار عمل به خلق این رویداد عظیم صنعتی همت گماشتند، مراتب قدرشناسی و امتنان خود را به عنوان یک کارشناس رسمی دادگستری در رشته پتروشیمی و صنایع الکترو شیمیایی ابراز می دارم.

 

تا باد چنین باد و امیدوارم انشاالله شاهد تکرار و استمرار این حرکت خدا پسند ملی با مشارکت تمامی هلدینگ های صنعت پتروشیمی کشور در سال های آتی باشیم.

 

تا چه قبول افتد و چه در نظر آید.

 

* محمدطاهر کرمانی

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر:

‍‍‍
این خبر را از دست ندهید
روی خط رسانه