۷۷.۳ درصد صادرات خراسان شمالی تولیدات پتروشیمی بود

۷۷.۳ درصد صادرات خراسان شمالی تولیدات پتروشیمی بود
کدخبر : 8340

معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان شمالی گفت: محصولات پتروشیمی خراسان، ۷۷.۳ درصد از صادرات این استان را در سال گذشته، به خود اختصاص داده بود.

به گزارش رصد اقتصادی و به نقل از  ایپنا، امین قربانی اظهار داشت: در سال گذشته ۳۶۹ هزار و ۵۰۰ تن محصول پتروشیمی خراسان به ارزش بیش از ۸۹ میلیون دلار، صادر شده است که ۷۷.۳ درصد صادرت استان را شامل می شود.

وی با بیان اینکه میزان صادرات پتروشیمی در سال ۹۸، نسبت به سال ماقبل، تفاوتی نداشته است خاطرنشان کرد: در سال ۹۷ میزان صادرات استان ۱۳۵ میلیون دلار ثبت شده است که البته بخش بسیار بزرگی از آن، مربوط به محصولات پتروشیمی بوده است.

قربانی افزود: سال گذشته ۴۰۱ هزار و ۵۰۰ تن کالا به ارزش ۱۱۵.۵ میلیون دلار توسط صادرکنندگان این استان صادر شده است که میزان صادرات نسبت به مدت مشابه سال قبل به لحاظ ارزشی ۱۴.۱ درصد و از نظر وزنی ۷.۲ درصد کاهش داشته است.

وی اظهار داشت: البته در ۱۱ ماهه پارسال، میزان صادرات استان به نسبت مدت مشابه سال ۹۷، رشد داشته است و کاهش میزان صادرات مربوط به اسفندماه و به علت شرایط کرونا بود.

معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان شمالی خاطرنشان کرد: میزان صادرات استان در ۱۱ ماهه سال گذشته ۱۰۵ میلیون دلار ثبت شده است که در مقایسه با مدت مشابه سال ماقبل آن به لحاظ ارزشی ۱۰.۱ رشد داشته است.

تک محصولی و وابسته بودن صادرات خراسان شمالی به پتروشیمی، یکی از آسیب های اقتصادی این استان است.

استان ۸۶۳ هزار نفری خراسان شمالی، یک درصد جمعیت کشور را دارد، اما به علت پایین بودن شاخص های اقتصادی و توسعه، سهم این استان از تولید ناخالص ملی بسیار پایین است.

خراسان شمالی رتبه های آخر استان های کشور در زمینه تولید ناخالص داخلی را دارد.

مجتمع پتروشیمی خراسان مستقر در ۱۷ کیلومتری شرق بجنورد، مرکز استان خراسان شمالی، در سال ۱۳۷۵ فعالیت خود را آغاز کرده است.

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر:

‍‍‍
این خبر را از دست ندهید
روی خط رسانه