• پایگاه خبری رصد اقتصادی
  • انرژی
  • آغاز سال جهش تولید با افزایش تولید ۱۱ درصدی در فروردین/ اروند حداکثر تا پایان شهریور به بورس می‌آید/ سهم ۲۸ درصدی از صنعت پی وی سی خاورمیانه/ سود شرکت ۵۰ درصد افزایش یافت/ آب مصرفی اروند ۵۰ درصد کم می‌شود

مدیرعامل پتروشیمی اروند در نشست خبری آنلاین:

آغاز سال جهش تولید با افزایش تولید ۱۱ درصدی در فروردین/ اروند حداکثر تا پایان شهریور به بورس می‌آید/ سهم ۲۸ درصدی از صنعت پی وی سی خاورمیانه/ سود شرکت ۵۰ درصد افزایش یافت/ آب مصرفی اروند ۵۰ درصد کم می‌شود

آغاز سال جهش تولید با افزایش تولید ۱۱ درصدی در فروردین/ اروند حداکثر تا پایان شهریور به بورس می‌آید/ سهم ۲۸ درصدی از صنعت پی وی سی خاورمیانه/ سود شرکت ۵۰ درصد افزایش یافت/ آب مصرفی اروند ۵۰ درصد کم می‌شود
کدخبر : 8407

مدیرعامل پتروشیمی اروند از افزایش ۱۱ درصدی تولید این مجتمع در فروردین ۹۹ نسبت به مدت مشابه سال قبل آن هم در شرایط اپیدمی کرونا خبر داد و گفت: این شرکت، رتبه اول عرضه محصولات پتروشیمی در بورس کالا در فروردین ۹۹ را به خود اختصاص داد.

به گزارش رصد اقتصادی و به نقل از  روابط عمومی شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس، مهندس حسن نشان زاده در نشست خبری آنلاین با اصحاب رسانه به تشریح دستاوردهای مجتمع پتروشیمی اروند در ماه‌های اخیر و برنامه‌های توسعه‌ای این شرکت پرداخت.

وی با بیان اینکه پتروشیمی اروند به عنوان یکی از بزرگترین زنجیره های کلر در دنیا مطرح است، گفت: اروند نقش حدود یک درصد در کلر در سطح جهانی دارد و از ۵۷ درصد سهم صنعت پی وی سی خاورمیانه نزدیک به ۲۸ درصد این سهم متعلق به شرکت پتروشیمی اروند است.

مدیرعامل پتروشیمی اروند ادامه داد: این مجتمع علاوه بر تأمین زنجیره کلر، در حال حاضر تأمین کلر زنجیره پی وی سی بندر امام و غدیر را بر عهده دارد و علاوه بر آن در تولید ایزوسیانات‌ها و پلی کربنات‌های شرکت کارون و خوزستان سهیم است.

وی با اشاره به تولید محصول مهم کاستیک در اروند که در صنایعی چون نفت، گاز، شوینده‌ها، آلومینیوم، سیمان و بسیاری از صنایع دیگر نقش دارد، تصریح کرد: با تولید این محصول از حدود هشت سال پیش در اروند، ایران که پیش از این نیاز کاستیک خود را با واردات رفع می‌کرد تبدیل به یکی از کشورهای صادرکننده کاستیک شد.

نشان‌زاده افزود: علیرغم شروع مشکل کرونا که از اسفند ماه در کشور حادث شد، با توجه به برنامه‌ریزی انجام شده و حمایت هلدینگ خلیج فارس و تجارت صنعت و البته تلاش‌های شبانه‌روزی و مجاهدت همکارانم در پتروشیمی اروند سال ۹۹ را با ۱۱ درصد افزایش تولید نسبت به فروردین سال ۹۸ آغاز کرد و همین موضوع باعث شد عنوان رتبه اول عرضه کننده محصولات پتروشیمی در بورس کالا و چهارمین شرکت از نظر ارزش آوری در بورس کالا در این مدت را از آن خود کند.

مدیرعامل پتروشیمی اروند با اشاره با اینکه پروژه اروند یکی از پروژه‌های پایانی شرکت ملی صنایع پتروشیمی پیش از واگذاری به بخش خصوصی بود، گفت: ده سال زمان بردن برای راه‌اندازی این پروژه باعث شد که بخشی از مشکلات زمان راه‌اندازی به این مجتمع منتقل شود که از یکسال گذشته با حمایت و پشتیبانی مدیریت هلدینگ و واحدهای ستادی اقدام به تغییر در ساختار کلی سیستم و اصلاح بنیادین ساختار شرکت برای رفع این مشکلات کردیم.

وی ادامه داد: در این مدت برنامه‌ریزی‌هایی برای واحد استراتژیک کلرآلکالی داشتیم و توانستیم با سه منبع خارجی و یک منبع داخلی که از شرکت‌های دانش بنیان بود در رابطه با تأمین آند و کاتدها که از تجهیزات اصلی این واحد است مذاکرات خوبی انجام دهیم و نتیجه این مذاکرات، رسیدن به یک ثبات و پایداری نسبی در این واحد شد.علاوه بر اقدامات انجام شده راه اندازی دو عدد الکترولایزر که نزدیک 9 درصد ظرفیت اسمی واحد کلر را تشکیل می‌داد بدون حضور صاحب لایسنسور و در شرایط سخت کرونا با استفاده از نیروهای جوان و خلاق داخل مجتمع در اوایل اسفند ماه انجام شد که با راه اندازی آنها ۲۵۰ هزار تن در سال به سبد صنعت پتروشیمی در سه شرکت پتروشیمی بندر امام، غدیر و اروند است.

نشان‌زاده با اشاره به نامگذاری سال ۹۹ به نام جهش تولید توسط رهبر انقلاب، اظهار داشت: ما اولین قدم برای جهش تولید را با افزایش تولید در فروردین ماه برداشتیم و گام مهم بعدی رسیدن به ظرفیت اسمی در واحدهای عملیاتی است. همچنین با اقداماتی که در جهت اصلاح فرآیند واحدهای پی وی سی انجام دادیم توانستیم سال گذشته برای اولین بار رکورد ۳۱۰ هزار تن تولید این محصول را ثبت کنیم.

وی تاکید کرد: برنامه افزایش ظرفیت کارخانه اس پی وی سی با استفاده از توانمندی های شرکت های دانشگاهی و دانش بنیان در دستور کار ما قرار دارد که انشالله امیدواریم تا پایان سال این افزایش ظرفیت را بدون نیاز به نصب تجهیزات جدید به میزان ده درصد داشته باشیم. در همین راستا در جهت مدیریت بهینه منابع آب پروژه مهم آب سنتریت را در دستور کار قراردادیم که با راه اندازی این پروژه حداقل کاهش 50 درصدی آب مصرفی را خواهیم داشت.

نشان زاده در خصوص حجم تولید پی‌وی‌سی و گریدهای جدید این محصول گفت که علاوه بر تولید اس پی وی سی این مجتمع که سهم 45 درصدی بازار ایران را دارد محصول استراتژیک ای پی وی سی که  مورد استفاده صنعت  کیف، کفش و چرم است در این شرکت تولید می شود. با توجه به نیاز مصرف‌کننده داخلی، گریدهای جدیدی را در دست تولید داریم و تلاش ما در کارگروه پی‌وی‌سی این است که نیاز صد در صد داخلی را تأمین کنیم، همچنین از اول اردیبهشت بر اساس نیاز بازار تولید گرید ۶۶ که یکی از گریدهای مورد نیاز صنعت کیف و کفش و چرم است را آغاز کردیم. هدف ما در سال ۹۹ ظرفیت اسمی واحد پی وی سی و تولید حداقل ۸۰ درصدی‌ واحد ای پی وی سی است.

ورود پتروشیمی اروند به بورس از دیگر سوالاتی بود که از سوی چند نفر از خبرنگاران مطرح شد، مدیرعامل پتروشیمی اروند در این باره اظهار داشت: ما ساختار مالی شرکت را با افزایش سرمایه ای که در سال ۹۸ داشتیم و همچنین تعیین تکلیف بدهی‌های ارزی که از زمان پروژه به جا مانده بود اصلاح کردیم که این اقدامات باعث شفاف سازی صورت های مالی شرکت شده است.

وی تصریح کرد: فرآیند ورود شرکت اروند به بورس آغاز شده و با اصلاح فرایندهای مالی و همچنین اقدامات لازم که در این‌باره داشتیم و همچنین جلسات برگزار شده، امیدواریم حتی قبل از برگزاری مجمع به بورس وارد شویم اما اگر چنین امکانی فراهم نشود ورود ما به بازار سرمایه حداکثر تا پایان شهریور اتفاق خواهد افتاد.

نشان‌زاده همچنین از افزایش 50 درصدی سود شرکت در مقایسه با سال 97 خبر داد و درباره نحوه تأمین مالی شرکت نیز گفت: با این سودآوری و تعیین تکلیف بدهی ارزی و استقبالی که از بازار سرمایه شاهد هستیم، امیدواریم بتوانیم برنامه‌های توسعه‌ای شرکت را از این طریق تأمین مالی کنیم.

کاهش قیمت نفت و تأثیر آن بر روی درآمد پتروشیمی اروند از دیگر سؤالات خبرنگاران بود که مدیرعامل این مجتمع در پاسخ گفت: افت قیمت نفت بر اساس ضریب همبستگی محصولات پایینی و فرآورده‌های نفتی خیلی زود تأثیر خود را نشان می‌دهد، اما از آنجایی که شرکت پتروشیمی اروند تولید کننده محصول استراتژیک کاستیک است که این محصول در ایام کرونا با افزایش تقاضای قابل توجهی همراه شد و پیش‌بینی ما این است که تقاضای این محصول همچنان صعودی خواهد بود باید بگویم که بین نفت و کاستیک همبستگی وجود ندارد و در نتیجه تأثیر قابل توجهی نوسانات نفت بر روی این محصول ندارد و عرضه و تقاضای بازار مهم‌ترین تأثیر را بر قیمت یا سودآوری کاستیک خواهد داشت.

نشان‌زاده ادامه داد:قیمت نفت روی زنجیره پی وی سی، نسبت به بقیه هیدروکربنهای زنجیره الفینی و سایر پتروشیمیایی که ضریب همبستگی بالایی با نفت دارند کمترین ضریب همبستگی را دارد. افت قیمت نفت روی محصول نهایی ما تأثیر خواهد داشت اما با توجه به اینکه خوراک اتیلنی که ما از شرکتهای الفینی دریافت می‌کنیم مشمول کاهش قیمت نفت است برای یکسال آینده نگران کاهش حاشیه سود خودمان نخواهیم بود، اگرچه ممکن است با توجه به شرایط اقتصادی داخلی و خارجی نوساناتی در قیمت محصولات‌مان داشته باشیم.

مدیرعامل پتروشیمی اروند در بخش پایانی این نشست خبری آنلاین در خصوص مسئولیت اجتماعی این شرکت در اپیدمی کرونا، خاطر نشان کرد: مسئولیت‌های اجتماعی به‌صورت گروهی و در شورای راهبردی تصمیم‌گیری می‌شود. با شروع بیماری کرونا و نیاز شدید کشور به کلر، شرکت اروند اقدام به افزایش ارسال کلر به شرکت کارون در راستای تامین آب‌ژاول موردنیاز کشور کرد و این روند ادامه دارد، همچنین صنایع پتروشیمی منطقه ماهشهر در قالب شورای راهبردی ۱۵ میلیارد تومان برای مبارزه با کرونا اختصاص دادند که ۵۵ درصد از این مبلغ، سهم شرکت های زیر مجموعه پتروشیمی خلیج‌فارس است و ما هم از زیرمجموعه‌های این هلدینگ هستیم و در تأمین آن ایفای نقش کردیم.

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر:

‍‍‍
این خبر را از دست ندهید
روی خط رسانه