مدیرعامل پتروشیمی اروند در دیدار با اعضای هیات مدیره انجمن ملی صنایع پلیمر ایران:

برای تقویت نیاز بازار داخل حاضریم از بازارهای صادراتی چشم پوشی کنیم

برای تقویت نیاز بازار داخل حاضریم از بازارهای صادراتی چشم پوشی کنیم
کدخبر : 9027

برای تقویت نیاز بازار داخل حاضریم از بازارهای صادراتی چشم پوشی کنیم .

به  گزارش روابط عمومی پتروشیمی اروند، مهندس نشان زاده مقدم صبح امروز در نشست مشترک با اعضای هیات مدیره انجمن ملی صنایع پلیمر ایران با تاکید بر این که پتروشیمی ها به کف های عرضه خود در حوزه پی وی سی متعهد بوده اند و از سوی دیگر میزان تولید نیز در بین تولیدکنندگان افزایشی را تجربه نکرده است خواستار برگزاری جلسات هم اندیشی با همه بازیگران بازار شد تا به این طریق بتوان جلوی رقابت های کاذب را در این بخش گرفت و عامل اصلی عدم تعادل در بازار را شناسایی کرد.

وی ادامه داد : به رغم همه هزینه هایی که در پتروشیمی اروند برای توسعه بازارهای صادراتی کرده ایم، حاضریم برای تنظیم بازار داخل از صادرات خود بگذریم.

مهندس نشان زاده در این نشست با اشاره به رقابت موجود در مورد پی وی سی این رقابت را کاذب دانست و گفت: اگر واحدهای جدیدی ایجاد شده و یا افزایش ظرفیتی در این بخش به وجود آمده وزارت صمت اعلام کند در غیر این صورت این میزان رقابت غیرمنطقی است زیرا متغیرهای اقتصادی نیز این روند را تایید نمی کنند.

وی با اشاره به این که پتروشیمی اروند علاقه ای به رقابت غیرمنطقی در این بازار ندارد گفت: این روند قیمتی به خصوص در سه ماهه پایانی سال قبل نمی تواند منطقی باشد زیرا کف های عرضه اغلب رعایت می شوند؛به عنوان مثال پتروشیمی اروند تقریبا به همه تعهدات خود عمل کرده است و به رغم مشکلات اساسی که در تولید وجود دارد اجازه ندادیم تا بازار با کمبود روبرو گردد اما باز هم شاهد رقابت هستیم. این در حالی است که اولویت ما بازار داخلی بوده است و ما یک گرم خارج از بورس یا یک سنت در خارج از سامانه نیما عرضه نکرده و نمی کنیم.

وی افزود: این بدان معنا است که با همه فشاری که برای تامین ارز داریم، تولیدکننده داخلی برای ما اهمیت بالایی دارد. برای همین منظور ما تلاش کرده ایم تا مطابق میل مشتری ها عمل کنیم و با دریافت هر سیگنالی اعم از فروش بر مبنای ال سی یا اعتباری و ... این پیشنهادها را مورد توجه ویژه قرار داده ایم و حتی در بخش هایی هزینه هایی را نیز پرداخت کرده ایم.

وی در در ادامه با اشاره به این که باید جلساتی با حضور همه بازیگران اعم از تولیدکننده، مصرف کننده، بورس، وزارتخانه و ... برگزار شود گفت: مشکلات باید بصورت جمعی دیده شود تا اگر موضوعی خارج از وظیفه تولیدکننده باشد از این طریق به نتیجه برسیم؛ در غیر این صورت نمی توان اهداف را از پیش برد.

در این جلسه نماینده انجمن پی وی سی در هیات مدیره انجمن ملی صنایع پلیمر ایران با اشاره به این که محصول پی وی سی گرید S65 مصرف کننده زیادی دارد و اولین مشتری این کالا برای اروند انجمن لوله و اتصالات پی وی سی است که جزو مشتری های خوب این شرکت بوده است به مشکلاتی که در این حوزه وجود دارد اشاره کرد و گفت: صنایع مختلف این مجموعه از محصول S65 استفاده می کنند و ممکن است به عنوان مثال پتروشیمی اروند کف عرضه را رعایت کند اما یک پتروشیمی دیگر رعایت نکند و همین موضوع دست دلالان را در بازار باز می کند و نتیجه همان موضوع رقابت خواهد بود. وی افزود: پیشنهادی که انجمن لوله و اتصالات داده مشخص کردن سهمیه هر انجمن بوده است. به عبارتی بر اساس کف عرضه باید این تقاضا مدیریت و تفکیک شود تا سقف تقاضا رعایت شود تا دلال بازی ها در این حوزه کاهش یابد و این هم به همان عزم جدی برای مذاکرات چند جانبه نیاز دارد تا مشکلات بررسی و جمع بندی شود. این از سوی دیگر به معنای آن است که پتروشیمی ها هم همت کنند و بیش از کف عرضه ها تولید کنند تا نیاز بازار برطرف شود.

در این رابطه مهندس نشان زاده گفت: ما تمام تلاش خود را برای تامین نیاز بازار انجام داده ایم و حتی با برخی پتروشیمی های دیگر نیز وارد مذاکره شده ایم تا تولید به مرز منطقی برسد و مشکلات برطرف شوند اما لازم است به این نکته اشاره کنم که اگر مشکلات در سیستم بهین یاب حل شوند بعید است مشکلی در بازار وجود داشته باشد. مشکل اصلی اکنون فرایند بهین یاب است نه تولید بالادست یا مصرف پایین دست. زیرا ما هر تصمیم و درخواستی در حوزه نحوه فروش محصول به صورت اعتباری یا بلندمدت یا سلف و ... توسط مشتری صورت بگیرد حاضر به انجام آن هستیم مضاف بر آن که برنامه ریزی کرده ایم که میزان تولید را در سال جاری مقداری افزایش بدهیم.

مدیرعامل اروند در ادامه گفت: در 6 ماهه اول پارسال با آن که عرضه مناسبی صورت گرفت اما توسط صنایع پایین دستی خریداری نشد. این در حالی است که در سه ماهه پایانی سال یک هجوم غیرمنطقی به بازار اتفاق افتاد که ما حتی موافق رقابت های حاصل از آن نبوده و نیستیم. ما در این رابطه حاضریم هر اقدامی برای حمایت از پایین دست انجام بدهیم تا بازار از این رقابت کاذب خلاص شود.

مهندس نشان زاده در ادامه این جلسه با اشاره به این که مشکلاتی که در صنایع پایین دستی وجود دارد در صنایع بالادست نیز دیده می شود افزود: در نیمه دوم سال مشکلات مربوط به توسعه بخش های اقتصادی افزایش می یابد و این فقط مربوط به صنایع پایین دستی نیست و صنایع بالادستی نیز از این شرایط متاثر می شوند. از سوی دیگر شرکت اروند با رشد تقاضای 8 درصدی صنایع پلیمری برای سال جاری که پیشنهاد انجمن ملی است مشکلی ندارد. سال گذشته کل تقاضا برای گرید E محصول پی وی سی 22 هزار تن با احتساب صادرات بوده است که 18 هزار تن از آن به بازار داخل مرتبط است. پیش بینی رشد 20 درصدی تقاضای این محصول در سال جاری نیز (طبق پیش بینی انجمن ملی) رقم بالایی نیست و قطعا پتروشیمی اروند این میزان را تولید خواهد کرد بنابراین جای نگرانی در این حوزه نیست.

مدیرعامل اروند در ادامه افزود: ما حیات خود را در وجود و فعالیت مشتری ها می بینیم و بنابراین صادرات را به گونه ای انجام می دهیم که مشکلی برای تولیدکننده داخلی به وجود نیاید. ما در سال گذشته 290 هزار تن تولید کرده ایم که از این رقم 80 هزار تن صادر شده است و 200 هزار تن در بازار داخل فروخته ایم و مقداری هنوز در انبار باقی مانده است. لذا ما به هیچ وجه به دنبال کنترل بازار و قیمت سازی نیستیم. وی افزود پتروشیمی متعهد به کف عرضه است. قیمت محصول را نیز صنایع پایین دستی تعیین می کند و بورس نیز تا بعد از معاملات ما را در جریان مشتری قرار نمی دهد بنابراین مطرح کردن موضوع بازارسازی به هیچ وجه درست نیست و باید به سمت قراردادهای پریمیوم حرکت کنیم تا مشکلات موجود تا حدی برطرف شوند و از سوی دیگر یک شرایط مساعد برای دو طرف ایجاد شود.

 

اعلام آمادگی پتروشیمی اروند برای عرضه قراردادهای پریمیوم

دکتر کریمی مدیر بازرگانی شرکت اروند نیز در این جلسه با اشاره به این که عرضه های این شرکت از حجم معاملات بالاتر بوده افزود: در 6 ماهه اول سال قبل خرید بسیار پایین بود و این موضوع باعث شد با آن که اروند نگاه به داخل دارد اما به فکر تقویت بازارهای بین المللی خود افتادیم. با این حال کف های عرضه برای سه شرکت در این مدت به طور کامل رعایت شده است. نکته مهم این که وقتی فروش در بازار مناسب است و معمولا در این شرایط تولیدکنندگان اعتباری نمی فروشند اما ما حتی در دوره هایی که رقابت های 40 درصدی برای محصولاتمان ثبت می شد اما یک تیم چند نفره برای فروش های اعتباری استخدام کردیم و باید بگویم فروش های اعتباری ادامه دارد و موضوع ضمانت نامه نیز با حمایت هیات مدیره مجددا راه اندازی خواهد شد.

وی در ادامه افزود: به رغم آن که ما 3 درصد روی خرید جامبو تخفیف دادیم؛ اعلام کردیم حاضریم 50 درصد هزینه ها را بپردازیم به شرط آن که تولیدکننده کل نیاز سالانه خود را به صورت جامبو تهیه کند.

به گفته مدیر بازرگانی پتروشیمی اروند، ما در سال گذشته در مدت 16 هفته محصولات خود را با تخفیف 5 درصدی عرضه کردیم و بعد از آن به سمت بازارهای منطقه ای رفتیم و اکنون به خوبی در این بازارها وارد شده ایم اما با این حال حاضریم به سمت بازار داخلی بازگردیم به شرطی که مشتری متعهد شود خرید خود را در طول سال تضمین کند زیرا بازگشت مجدد به بازارهای جهانی نیازمند صرف هزینه و وقت بسیاری است. بنابراین لازم است روشن شود آیا تقاضای داخلی برای محصول ما دائمی است یا خیر. لذا باید ساز و کاری برای این منظور ایجاد شود تا با کسب یک سود منطقی بتوانیم یک بازی برد-برد را مدیریت کنیم.

کریمی افزود: بورس قرارداد کشف پریمیوم را پیشنهاد کرده است که ما اعلام آمادگی کرده ایم تا با این قرارداد محصولات خود را عرضه کنیم اما باید تعهدات به طور دوطرفه و با ساز و کارهای مشخص مورد توافق قرار گیرد. صنایع بالادستی تعهد خود را با ضمانت نامه شرکتی اعلام می کند اما باید صنایع پایین دست هم تعهدات خود را نشان بدهند. این قرارداد باعث ایجاد اطمینان در دو سمت بازار است و هم صنایع پایین دست و هم بالادست نسبت به تامین کالا و یا فروش محصول اطمینان حاصل می کنند. اکنون نیز در حدود 15 تا 20 درصد فروش محصولات اروند اعتباری است و فروش به صورت ال سی انجام می شود.

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر:

‍‍‍
این خبر را از دست ندهید
روی خط رسانه