رئیس‌جمهور خبر داد :

به بهره‌برداری رسیدن 17 فاز پارس جنوبی از سال 92 تا کنون

 به بهره‌برداری  رسیدن 17 فاز پارس جنوبی از سال 92 تا کنون
کدخبر : 9463

رئیس‌جمهور یکی از افتخارات دولت یازدهم و دوازدهم را پیشرفت در صنعت نفت و گاز کشور عنوان کرد و گفت: از سال 92 تا کنون 17 فاز پارس جنوبی به بهره‌برداری رسیده است.

به گزارش رصد اقتصادی و به نقل از روابط‌عمومی شرکت نفت و گاز پارس، حسن روحانی صبح امروز (یکم خردادماه 1399) در مراسم آغاز عملیات نصب جکت نخستین سکوی دریایی طرح توسعه فاز 11 پارس جنوبی که از طریق ارتباط زنده تصویری با موقعیت مخزنی این طرح در مرز آبی مشترک ایران و قطر برگزار شد، ضمن قدردانی از تلاش‌های دست‌اندرکاران فعالیت‌های صنعت نفت و گاز در منطقه خلیج فارس گفت: بسیار خوشحالم از اینکه اقدامات نصب پایه سکوی فاز 11 در آستانه عید فطر آغاز می‌شود.

رئیس‌جمهور با اشاره به اهمیت میدان عظیم پارس جنوبی و اینکه همسایه قطری از این مخزن مشترک استفاده می‌کرد، در حالی که از سوی ایران از این میدان بهره‌برداری نمی‌شد، گفت: توسعه میدان پارس جنوبی از دولت آقای خاتمی آغاز شد و در دولت آقای احمدی‌نژاد ادامه یافت و 10 فاز به بهره‌برداری رسید.

روحانی ضمن ابراز خرسندی از اینکه در دولت یازدهم و دوازدهم 17 فاز پارس جنوبی به بهره‌برداری رسیده است، گفت: از طرح‌های توسعه‌ای پارس جنوبی فقط یک فاز باقی مانده است.

وی دلیل تأخیر در توسعه فاز 11 پارس جنوبی را همکاری با شرکت‌های خارجی به دلیل اجرای طرح فشارافزایی در مخزن پارس جنوبی عنوان کرد و گفت: از اجرای این طرح با حضور شرکت‌های خارجی یک هدف مهم را دنبال می‌کردیم، هر چند که در حال حاضر خودمان برای تکمیل این فاز کار را شروع کردیم و فرانسوی‌ها و چینی‌ها کنار رفتند.

روحانی گفت: طرح فشارافزایی در چاه‌های پارس جنوبی جزو طرح‌های مهم این منطقه به شمار می‌رود که اجرای آن با مشارکت شرکت‌های بزرگ فرانسوی و چینی راحت‌تر انجام می‌شد.

رییس‌جمهور خطاب به وزیر نفت گفت: این طرح جزو مواردی است که تا پایان دولت باید با همه توان تلاش کنیم و گام‌های اولیه آن را به نتیجه برسانیم.

روحانی به آغاز فعالیت دولت در سال 92 اشاره کرد و افزود: در آن زمان، برداشت گاز از پارس جنوبی ۲۸۰ میلیون مترمکعب در روز بود و امروز این رقم به 700 میلیون مترمکعب در روز افزایش یافته که امیدوارم تا سال آینده ۵۰ میلیون مترمکعب دیگر هم به آن افزوده شود.

وی ادامه داد: ۷۰۰ میلیون مترمکعب در مقایسه با ۲۸۰ میلیون مترمکعب نشان می‌دهد که اقداماتی که در این مدت انجام شده، بیش از ۲ برابر همه اقداماتی است که قبلا انجام گرفته بود، بنابراین باید از مهندسان، شرکت‌های دانش‌بنیان، کارگران و مدیریت وزارت نفت تشکر کنیم.

روحانی یکی از افتخارات دولت یازدهم و دوازدهم را پیشرفت در صنعت نفت و گاز کشور عنوان و خاطرنشان کرد: با آمار و ارقام می‌توان به این پیشرفت‌ها اشاره کرد.

رئیس‌جمهور توسعه پارس جنوبی را از طرح‌های عظیم و بزرگی دانست که در شرف تکمیل است و گام‌های نهایی آن برداشته می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: ملت عزیز بدانند که تحریم و فشار شدید بی‌سابقه نمی‌تواند بر حرکت ملت ما تأثیر بگذارد و امریکا نمی‌تواند ملت ما را به زانو دربیاورد، دلیل آن هم طرح‌هایی است که در سال 99 اجرا می‌کنیم.

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر:

‍‍‍
این خبر را از دست ندهید
روی خط رسانه