وزیر نفت:

به سهم خود از میدان مشترک پارس جنوبی رسیدیم

به سهم خود از میدان مشترک پارس جنوبی رسیدیم
کدخبر : 9464

وزیر نفت با اشاره به اینکه ظرفیت برداشت گاز از پارس جنوبی در سال جاری به 750 میلیون مترمکعب در روز افزایش می‌یابد، گفت: برداشت گاز از این میدان مشترک به اندازه‌ای رسید که استحقاق طبیعی ملت ایران بود.

به گزارش رصد اقتصادی و به نقل از روابط‌عمومی شرکت نفت و گاز پارس، بیژن زنگنه صبح امروز (یکم خردادماه 1399) در مراسم آغاز عملیات نصب جکت نخستین سکوی دریایی طرح توسعه فاز 11 پارس جنوبی که از طریق ارتباط زنده تصویری با حضور رئیس‌جمهوری برگزار شد گفت: میدان عظیم پارس جنوبی موهبتی الهی برای ملت ایران و کشور ما به شمار می‌آید.

وی با یادآوری اینکه توسعه پارس جنوبی از سال 1376 آغاز شد، گفت: در سال ۹۲، حداکثر برداشت گاز از این میدان به روزانه ۲۸۰ میلیون متر مکعب رسیده بود.

وزیر نفت تولید فعلی ایران از میدان مشترک پارس جنوبی را ۷۰۰ میلیون مترمکعب (دو و نیم برابر) اعلام و پیش‌بینی کرد، در سال جاری 50 میلیون مترمکعب، معادل 2 فاز استاندارد به تولیدات این میدان افزوده شده و این رقم به 750 میلیون مترمکعب در روز برسد.

وی عدم توقف صنعت نفت در زمان تحریم‌ها را پیام توسعه این طرح برشمرد و گفت: به خواست ملت که برداشت متناسب با سهم‌ خود از میدان مشترک گازی پارس جنوبی بود، رسیدیم و برداشت از پارس جنوبی به اندازه‌ای رسید که استحقاق طبیعی‌ ما بود.

زنگنه به شرایط تحریم نیز اشاره کرد و گفت: در سال‌های ابتدایی این دولت با تحریم روبه‌رو بودیم و بعد از آن برجام فرصت کوتاهی برای‌مان پیش آورد تا بتوانیم بخش زیادی از کالاهای مورد نیاز خود را وارد کنیم، اما دوباره به تحریم خوردیم.

وی با تاکید بر اینکه ۱۰ فاز این میدان تا سال ۹۲ تمام شده بود و ۱۷ فاز نیمه‌تمام داشتیم، گفت:‌ خوشبختانه 17 فاز نیمه‌تمام را به جز پالایشگاه فاز 14، به بهره‌برداری رساندیم و تمام فعالیت‌های دریایی پارس جنوبی در سال جاری به اتمام می‌رسد، این در شرایطی است که با گرفتاری‌های مالی روبه‌رو بودیم، چرا که نفت 100 دلاری نداشتیم و حتی قیمت‌های پایین نفت را تحمل کردیم، البته صندوق توسعه ملی کمک زیادی به ما کرد.

وزیر نفت با اشاره به اینکه قرارداد فاز ۱۱ به عنوان فاز آخر در خرداد سال ۹۶ با کنسرسیومی بین‌المللی متشکل از یک شرکت فرانسوی (توتال)،‌ یک شرکت چینی (سی ان پی سی آی) و شرکت پتروپارس ایران منعقد شد، افزود: این سه شرکت بعد از امضای قرارداد، ۱۰۰ میلیون دلار نیز در این طرح هزینه کردند، اما با شروع مجدد تحریم‌ها توسط امریکا،‌ هر دو شرکت فرانسوی و چینی قرارداد را ترک کرده و کل قرارداد به شرکت ایرانی سپرده شد.

زنگنه یکی از اهداف این قراداد ۴ میلیارد دلاری را برداشت متعارف روزانه ۵۶ میلیون متر مکعب گاز از فاز ۱۱ عنوان کرد که توسط دو سکو انجام خواهد شد و بعد از برداشت از طریق دو خط لوله به طول 250 کیلومتر به پالایشگاه‌های موجود ارسال، فرآورش و به خطوط لوله تزریق می‌شود.

وی فشارافزایی برای برداشت بیشتر را از اهداف مهم دیگر این قرارداد برشمرد و گفت: در پارس جنوبی در آینده با افت تولید و فشار چاهها روبه‌رو خواهیم بود، قرار بود 2.4 میلیارد دلار از این قرارداد به مسأله فشارافزایی چاه‌های پارس جنوبی اختصاص یابد.

وزیر نفت گفت:‌ اکنون اولویت را به تولید از این میدان دادیم و موقعیت 11B در محدوده‌ کاملا مرزی قرار دارد.

زنگنه افزود: ‌ امروز در آستانه عید فطر، چهارپایه اصلی که حفاری چاه‌ها را انجام خواهد داد، نصب و در این موقعیت ۱۲ حلقه چاه حفر می‌شود و سکوی بهره‌برداری از این چاهها ساخته نخواهد شد، بلکه از طریق دیگری تأمین می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: با حفر 5 حلقه چاه در این موقعیت، ظرف 14 ماه آینده به تولید 500 میلیون فوت مکعب گاز از این میدان خواهیم رسید و در دو مرحله بعد، این رقم به یک و 1.5 میلیارد فوت مکعب افزایش می‌یابد.

وزیر نفت سرمایه‌گذاری برای توسعه این طرح را در فاز اول ۵۰۰ میلیون دلار و در فاز بعدی یک میلیارد دلار عنوان کرد و گفت:‌ مسأله فشارافزایی را از دو مسیر دنبال می‌کنیم که در مسیر دریایی، مطالعات مفهومی آن انجام شده، اما اجرای این کار سخت است.

وی به سناریوی دوم تأسیسات فشارافزایی اشاره کرد و گفت: مسیر دیگر این است که فشارافزایی به جای دریا در خشکی انجام شود که همکاران من در شرکت نفت و گاز پارس این مسیر را دنبال می‌کنند و نتیجه نهایی این مطالعات، در پاییز امسال مشخص خواهد شد.

زنگنه با بیان اینکه این پروژه به نسبت پروژه‌های نفتی بزرگ نیست، ‌گفت: پیام ما این است که در شرایط تحریم متوقف نمی‌شویم و با تمام تحریم‌ها کار در صنعت نفت ادامه دارد.

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر:

‍‍‍
این خبر را از دست ندهید
روی خط رسانه