کاهش قیمت نفت زیر سایه نشست اوپک‌پلاس

کاهش قیمت نفت زیر سایه نشست اوپک‌پلاس
کدخبر : 9777

قیمت نفت که هفته گذشته را با رشد هشت درصدی پشت سرگذاشته بود، ‌امروز و در آغاز معاملات هفته جدید، تحت تاثیر نشست اوپک پلاس با کاهش همراه شد.

یک ماه از اجرای توافق کاهش تولید اوپک پلاس می گذرد. توافقی که توانست قیمت نفت را از کانال ۲۰ دلاری نجات دهد و انتظار می رود آن را تا ۴۰ دلار برساند.

به گزارش رصد اقتصادی و به نقل از ایرنا،  به عقیده کشورهای عضو اوپک پلاس، ‌این توافق در ایجاد تعادل برای قیمت نفت موثر بوده و از همین رو عربستان و روسیه در تلاشند تا کاهش ۹.۷ میلیون بشکه‌ای فعلی را تا پایان سال جاری میلادی تمدید کنند.

این موضوع باعث شده تا وزیر نفت الجزایر که ریاست دوره‌ای اوپک را بر عهده دارد، ‌ پیشنهاد برگزاری نشست اوپک پلاس در پنج روز زودتر از موعد تعیین شده داشته باشد.

علت این پیشنهاد آن است که اعضای اوپک پلاس معمولا قراردادهای فروش نفت خود را تا تاریخ نهم هر ماه نهایی می‌کنند و از آنجا که کاهش تولید ۹.۷ میلیون بشکه‌ای تا پایان ماه ژوئن معتبر است، ‌اعضا در تلاشند تا پیش از نهایی‌شدن قراردادهای فروش، ‌ مهر تمدید این توافق زده شود.

با این حال هنوز تصمیم نهایی برای تعیین تاریخی زودتر از نهم ژوئن اتخاذ نشده و همین موضوع باعث شده تا قیمت نفت در معاملات امروز با کاهش همراه شود.

قیمت نفت برنت امروز ۰.۵ درصد از ارزش خود را از دست داد و به قیمت ۳۷ دلار و ۶۳ سنت رسید. نفت شاخص آمریکا نیز با افتی ۰.۵ درصدی به قیمت ۳۵ دلار و ۳۱ سنت معامله شد.

کارشناسان بازار نفت معتقدند در صورتی که اعضای اوپک پلاس به توافقی برای تمدید کاهش تولید دست پیدا کنند، ‌ می‌توان انتظار داشت تا قیمت نفت به بالای ۴۰ دلار در هر بشکه صعود کند. البته رشد قیمت نفت علاوه بر تمدید کاهش تولید به عوامل دیگری مانند بهبود تقاضا، ‌ حل مشکل کرونا و افزایش قیمت فرآورده‌های نفتی و پتروشیمی نیز باز می‌گردد و تا زمانی که این ریسک‌ها در بازار وجود داشته باشد، ‌ نمی‌توان انتظار جهش قیمت طلای سیاه را داشت.

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر:

‍‍‍
این خبر را از دست ندهید
روی خط رسانه