رپورتاژ آگهی/

نکاتی که باید درباره ایمپلنت و سیگار کشیدن باید بدانید !

کدخبر : 57168

کاشت ایمپلنت برای افراد سیگاری با وجود تمام این عوارضی که دارد اگر فرد سیگاری بخواهد از آن برای بهبود وضعیت دندان های خود استفاده کند بهترین کار آن است که سیگار کشیدن را ترک کند. شروع این کار باید حداقل از دو هفته قبل از ایمپلنت کردن آغاز شود و تا چهار ماه بعدی به هیچ وجه از سیگار استفاده نشود. مسواک زدن مرتب، استفاده از نخ دندان و دهان شویه مخصوص ایمپلنت و رعایت کلیه مواردی که از سمت دندانپزشک به شما توصیه می شود نقش مهمی در بهبود و سلامت فرد خواهد داشت. چنانچه به پوسیدگی و عفونت لثه دچار شدید سریعا به دندان پزشک مراجعه کنید و تا حد امکان برای حفظ سلامتی خود ، ریه و دندان هایتان سیگار کشیدن را ترک کنید تا از عوارض بعدی جلوگیری شود.

 

 

سیگار کشیدن از جمله عادات متداول افراد در جامعه است که اثرات منفی بسیار زیادی به همراه دارد. اما آثار منفی آن روی کاشت دندان به روش ایمپلنت در تحقیقات زیادی ثابت شده است. نتایج تحقیقات نشانگر این است که نیکوتین موجود در سیگار روی فرایند جوش خوردن پایه ایمپلنت با استخوان فک تاثیر قابل توجهی می گذارد و در نتیجه احتمال عدم موفقیت کاشت ایمپلنت را بیشتر می کند. هم چنین بعلت اینکه افراد سیگاری معمولاً نمی توانند به خوبی بهداشت دهان و دندان خود را رعایت کنند و با بیماری های متعدد لثه و دندان دست و پنجه نرم می کنند؛ ریسک بروز بیماری التهاب لثه اطراف ایمپلنت یا Preimplantities در آنها بسیار زیاد است.

درصورتی که برای انجام ایمپلنت دندان وقت گرفته‌اید اما هنوز هم سیگار می کشید؛ باید دقت کنید که این عادت تاثیر بسیار منفی روی فرایند کاشت دندان هایتان می گذارد. قطعا هر دفعه که به دندانپزشک مراجعه کنید به شما پیشنهاد می‌کند که سیگار خود را کنار بگذارید. چون سیگار کشیدن احتمال موفقیت ایمپلنت دندان را به شدت کاهش می دهد.

 

ایمپلنت و سیگار کشیدن

البته سیگار کشیدن موجب نمی شود که به طور کامل از انجام کاشت ایمپلنت دندان نا امید شوید به هر حال افراد سیگاری نیز باید بتوانند دندان های از دست رفته خود را جایگزین کنند و بدست بیاورند. اما زمانی که افراد سیگاری تصمیم می گیرند از روش کاشت ایمپلنت برای پر کردن جای خالی دندان خود استفاده کنند باید توصیه های زیر را حتما رعایت کنند تا مطمئن شوند که ایمپلنت های دندانی با موفقیت تمام در دهان آنها کاشته می شود:

 

همین حالا سیگار کشیدن را ترک کنید

بدیهی است که گفتن این حرف از عمل کردن به آن راحت تر می باشد اما احتمالاً از دندان پزشکان و متخصصان مختلف شنیده باشید که ترک سیگار برای انجام ایمپلنت دندان ضروری می باشد. پس چه بهتر که همین الان سیگار کشیدن را ترک کنید و به بهبود سلامت عمومی بدن خود و همچنین حفظ هرچه بهتر بهداشت دهان و دندان خود کمک کرده و زیبایی لبخند خود را بازگردانید.

اگر می خواهید مشاوره رایگان درباره ایمپلنت کسب کنید و درباره هزینه ایمپلنت دندان 1402 بیشتر بدانید، می توانید از این صفحه ( https://roshadent.com/%d8%a7%db%8c%d9%85%d9%be%d9%84%d9%86%d8%aa-%d8%af%d9%86%d8%af%d8%a7%d9%86/ ) دیدن فرمایید.

 

یک هفته قبل و دو ماه بعد از عمل جراحی سیگار را ترک کنید.

اگر نتوانستید سیگار را برای همیشه ترک کنید باید حداقل یک هفته قبل و دو ماه پس از انجام عمل جراحی از کشیدن سیگار جدا خودداری کنید. همه ما اطلاع داریم که ترک سیگار حتی برای یک روز، چون متاسفانه به یک عادت روزمره تبدیل شده واقعاً سخت و آزار دهنده می باشد اما باید با خودتان کنار بیایید و تلاش کنید به نتیجه کار فکر کنید و تصمیم جدی خود را بگیرید که برای کاشت ایمپلنت موفق، ترک سیگار حداقل به مدت یک هفته قبل و دو ماه پس از عمل جراحی ضروری می باشد.

 

 

عادت سیگار کشیدن خود را بعد از جراحی حداقل به نصف کاهش دهید.

اگر فکر می کنید واقعا توانایی این را ندارید که برای چند هفته کشیدن سیگار را کنار بگذارید؛ بهتر است کشیدن سیگار را به حداقل برسانید. حتی اگر تلاش کنید که تعداد سیگار هایی که در روز مصرف می کنید را به نصف برسانید میزان موفقیت عمل جراحی شما برای کاشت ایمپلنت به طور قابل توجهی افزایش پیدا خواهد کرد.

 

تاثیر سیگار کشیدن بر جراحی کاشت ایمپلنت

تحقیقات، تجربیات و بررسی های بالینی نشان داده اند که کارایی ایمپلنت های دندان با توجه به نوع تیتانیومی که از آن ساخته می شوند و همچنین نحوه اتصال آن با استخوان فک تفاوت دارد. فرایند جوش خوردن پایه ایمپلنت با فک در دوام و استحکام آن تاثیر به سزایی دارد. سیگار کشیدن بلافاصله بعد از انجام عمل جراحی کاشت ایمپلنت موجب تاخیر در بهبود ، افزایش عفونت و احتمال افتادن ایمپلنت نیز می شود. البته این احتمالات قطعی نمی باشد اما نتایج تحقیقات نشان می دهد که درصد عدم موفقیت کاشت ایمپلنت در افراد سیگاری در دوره جوش خوردن ایمپلنت به استخوان فک طی دو تا سه هفته اول پس از کاشت ایمپلنت بسیار بیشتر از افراد غیر سیگاری می باشد. از مهم ترین آسیب های سیگار کشیدن بر ایمپلنت عبارتند از:

 

سیگار کشیدن و تحلیل استخوان فک

مشکلات سیگار کشیدن روی ایمپلنت‌ها فقط به مدت زمان جوش خوردن پایه ایمپلنت به استخوان فک محدود نمی‌شود بلکه بررسی ها نشان داده است که حتی در صورتی که ایمپلنت ها به خوبی و با موفقیت با استخوان فک فرد سیگاری جوش بخورند همچنان خطر تحلیل استخوان به دلیل سیگار کشیدن و در نتیجه احتمال افتادن و جدا شدن ایمپلنت دندان یا لق شدن آن در افراد سیگاری بیشتر است. تجربه ثابت کرده است که افراد سیگاری نمی‌توانند بهداشت دهان و دندان خود را به خوبی رعایت کنند و به همین دلیل تحلیل استخوان اطراف ایمپلنت های دندانی با علائمی مانند عفونت و التهاب لثه که تا استخوان فک گسترش پیدا می کند موجب افتادن و لق شدن ایمپلنت ها در فاصله کوتاهی بعد از کاشت آن ها در استخوان فک افراد سیگاری می شود.

 

 

با چه روشی می توان از بروز مشکلات پس از کاشت ایمپلنت در افراد سیگاری جلوگیری کرد؟

قطعا روش های مختلفی وجود دارند که افراد سیگاری بتوانند از ایجاد مشکلات جدی برای ایمپلنت های دندان های خود و لق شدن و افتادن آنها جلوگیری کنند. اگر تصمیم دارید ایمپلنت‌دندان بکارید؛ بهترین تصمیم برای شخص شما ترک سیگار می باشد. اما اگر ترک این عادت برای شما دشوار است باید تلاش کنید حداقل یک هفته قبل از انجام عمل جراحی و دو هفته پس از آن از کشیدن سیگار خودداری کنید. همچنین باید بهداشت دهان و دندان های خود را به خوبی رعایت کنید و به صورت منظم به دندانپزشک در کلینیک دندانپزشکی مراجعه کنید و هر گونه پوسیدگی و عفونت یا مشکلات لثه را به سرعت درمان کنید تا کاشت ایمپلنت با مشکل و شکست روبرو نشود.

 

 

آیا افراد سیگاری کاندید های مناسبی برای انجام ایمپلنت هستند؟

اگر سیگار می‌کشید قطعا کاندید ایده آلی برای انجام ایمپلنت دندانی نیستید. البته بهتر است قبل از تصمیم گیری با دندان پزشک خود مشورت کرده و از روش های ترک عادت سیگار کشیدن نیز آگاه شوید. هر چند می توان ایمپلنت دندان را حتی وقتی که سیگار می کشید در دهان شما کاشت اما دندانپزشک عوارض و پیامدهای بوجود آمده از کشیدن سیگار روی ایمپلنت های دندان را به تفصیل برای شما بازگو خواهد کرد. مهمترین پیامد کاشت ایمپلنت در افراد سیگاری، بهبود نیافتن زخم آنها بعد از انجام این عمل جراحی و عارضه ای به نام حفره خشک است. این عارضه مهم ترین علت عدم موفقیت کاشت ایمپلنت در افراد سیگاری می باشد. به همین دلیل پزشکتان شما را از کشیدن سیگار منع می کند چون سیگار کشیدن تهدیدی جدی برای ایمپلنت دندان است.

 

علت اینکه دندانپزشکان معمولا از کاشت ایمپلنت برای افراد سیگاری خودداری می کنند چیست؟

اغلب دندانپزشکان از کاشت ایمپلنت برای افراد سیگاری خودداری می کنند و ممکن است در صورتی که شما سیگاری باشید؛ مجبور بشوید به چندین دندانپزشک مراجعه کرده تا یکی از آنها با کاشت ایمپلنت در دهان شما موافقت کند. مشکل اساسی افراد سیگاری، لثه ها و استخوان های آنهاست که به قدر کافی قدرت و استحکام ندارند که بتوانند پایه ایمپلنت را در خود ثابت نگه دارند. هر چند پیوند استخوان می تواند برای افزایش استحکام و کمک به رشد استخوان مفید واقع باشد اما عمل پیوند استخوان در افراد سیگاری نیز با مشکل جدی کند بودن روند بهبودی بعد از عمل جراحی روبرو است. سیگار کشیدن باعث می‌شود مقدار رشد استخوان در ناحیه ای که پیوند انجام شده به اندازه کافی نباشد و در نتیجه فرآیند خوب شدن و بهبود یافتن با مشکل روبرو شود. در این صورت هیچ دندانپزشکی نمی تواند پایه ایمپلنت را در استخوان فک فرد سیگاری بکارد.

 

چه مدت بعد از انجام ایمپلنت دندان می توان سیگار کشید؟

معمولاً همه دندانپزشکان توصیه اکید می‌کنند که بیماران تا زمانی که می‌توانند از کشیدن سیگار و قلیان خودداری کنند. اما اگر نمی توانند به مدت طولانی از کشیدن سیگار خودداری کنند؛ حداقل به مدت دو هفته قبل از انجام ایمپلنت دندان و حدود ۲ تا ۳ ماه پس از آن باید آن را ترک کنید تا جوش خوردن پایه ایمپلنت با استخوان فک به طور کامل صورت پذیرد.

 

چه زمان بعد از انجام پیوند استخوان می توان سیگار کشید؟

بهتر است به مدت دو هفته بعد از انجام عمل جراحی پیوند استخوان از سیگار کشیدن دوری کنید. کشیدن سیگار می‌تواند باعث افزایش خطر پیوند نخوردن استخوانی و یا عدم موفقیت عمل جراحی لیفت سینوس شود. امکان دارد برای بسیاری از افراد سیگاری این سؤال پیش بیاید که چرا مصرف سیگار برای ایمپلنت ضرر دارد ؟

میزان نیکوتین که در سیگار وجود دارد باعث بروز مشکل در روند جوش‌خوردن پایه ایمپلنت به استخوان فک می‌شود همچنین افراد سیگاری به علت اینکه نمی توانند بهداشت دهان و دندانشان را به‌خوبی حفظ کنند در معرض خطر بیماری‌های لثه و دندان قرار داده می شوند و همین موارد باعث عدم موفقیت عمل جراحی ایمپلنت آنها می‌شود.

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر:

‍‍‍
این خبر را از دست ندهید
روی خط رسانه