​تغییرات جدید طرح ترافیک تهران چیست؟

​تغییرات جدید طرح ترافیک تهران چیست؟
کدخبر : 60569

در جدیدترین تغییرات محاسباتی طرح ترافیک تهران، علاوه بر فاکتورهای زمان ورود و خروج و نوع معاینه فنی خودرو، معیارهای جدیدی مانند، میزان پیمایش و عوارضی که هر خودرو برای شهر ایجاد می‌کند نیز لحاظ می‌شود.

در جدیدترین تغییرات محاسباتی طرح ترافیک تهران، علاوه بر فاکتورهای زمان ورود و خروج و نوع معاینه فنی خودرو، معیارهای جدیدی مانند، میزان پیمایش و عوارضی که هر خودرو برای شهر ایجاد می‌کند نیز لحاظ می‌شود.

در گذشته دارندگان خودرو برای خرید یا رزرو طرح ترافیک تهران، ملزم به پرداخت مبلغی ثابت بودند. بنابراین فرقی نمی‌کرد که قصد تردد با خودرو در محدوده طرح را داشتید و یا فقط می‌خواستید ماشین خود را در گوشه‌ای از خیابان پارک کرده و به امور شخصی‌تان بپردازید. در هر صورت هنگام خرید یا استعلام طرح ترافیک متوجه می‌شدید که مبلغ این عوارض برای هر دو طیف نرخی ثابت و یکسان است.

شورای ترافیک تهران با استدلال ناعادلانه بودن این شیوه محاسباتی و با اتکا به ابزارهای نوین نصب‌شده‌ در محدوده‌های طرح، به این نتیجه رسید که منطق نرخ‌گذاری در محدوده طرح ترافیک باید بر اساس میزان خسارتی باشد که هر خودرو به شهر وارد می‌کند. به این ترتیب و بر اساس جدیدترین تغییرات طرح ترافیک تهران؛ طول مسیر تردد، مدت انجام سفر، وضعیت آلودگی هوا، میزان ازدحام ترافیکی معابر و وضعیت معاینه فنی خودرو، همگی در تعیین نرخ نهایی طرح ترافیک مورد بررسی قرار می‌گیرند.

با اعلام این خبر توسط «مجتبی شفیعی»، مدیرعامل سازمان حمل‌ونقل و ترافیک شهر تهران، برخی رانندگان دچار این نگرانی شده‌اند که مبادا جزئیات طرح جدید باعث افزایش قیمت طرح ترافیک شود، اما خبر خوب این است که در این شیوه قیمت‌گذاری، آن دسته از رانندگانی که در طول روز تردد چندانی در محدوده طرح ندارند مبلغ کمتری را نسبت به قبل پرداخت خواهند کرد.

البته باید بدانید که تغییرات جدید طرح ترافیک تهران، اگرچه توسط شورای ترافیک تهران به تصویب رسیده ‌است، اما هنوز اجرایی نشده است. زیرا پیاده‌سازی عملی این طرح نیاز به مصوبه شورای شهر تهران و هماهنگی با سازمان فاوا دارد، بنابراین اگر قصد خرید یا رزرو طرح ترافیک از سامانه «تهران من» را دارید، باید بدانید که تا قبل از اجرایی شدن مصوبه جدید روال کار همچنان مثل گذشته انجام می‌شود.

با توجه به اینکه جریمه‌ ورود غیر مجاز به محدوده طرح ترافیک تهران در سال ۱۴۰۲ با ده درصد افزایش قیمت روبه‌رو شده‌است، توصیه می‌کنیم قبل از ورود به محدوده طرح ترافیک، حساب کاربری خود را در سایت تهران من شارژ و عوارض طرح ترافیک خودروی خود را پرداخت کنید، در غیر اینصورت مشمول جریمه دیرکرد و جریمه عدم پرداخت عوارض طرح ترافیک خواهید شد.

از آنجائیکه جریمه‌های ذکرشده جزو خلافی خودرو به حساب می‌آید، با رسیدن مبلغ جریمه‌ها به سقف خلافی سه میلیون تومان، پلیس می‌تواند خودروی شما را توقیف و به پارکینگ راهنمایی و رانندگی هدایت کند؛ بنابراین برای رهایی از دردسرها و عواقب عدم پرداخت عوارض طرح ترافیک تهران، می‌توانید از سامانه‌های آنلاین، برای تسویه عوارض و استعلام طرح ترافیک استفاده کنید.

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر:

‍‍‍
این خبر را از دست ندهید
روی خط رسانه