رپورتاژ آگهی/

برای چه پروازهایی می‌توان بلیط لحظه آخری و چارتر رزرو کرد ؟

برای چه پروازهایی می‌توان بلیط لحظه آخری و چارتر رزرو کرد ؟
کدخبر : 60973

بلیط‌های چارتری و لحظه اخری دو واژه‌هایی جذاب برای افرادی‌اند که می خواهند در هزینه‌های سفرشان صرفه‌جویی کنند. احتمالا شما نیز در هنگام خرید بلیط هواپیما این دو کلمه را شنیده باشید یا شاید هم قصد رزرو بلیط هواپیما برای سفر بعدی خود دارید و می‌خواهید بدانید که آیا می‌توان بلیط لحظه آخری و چارتر را رزرو کرد یا خیر؟ این نوشتار را تا پایان بخوانید تا اطلاعات مفیدی دراین‌باره بدست آورید.

تفاوت بلیط لحظه آخری و چارتر و بلیط سیستمی

به‌طورکلی می‌توان بلیط هواپیمایی ایرلاین­های مختلف را به دو دسته بلیط چارتر و سیستمی تقسیم‌بندی کرد.

بلیط‌های سیستمی آن دسته از بلیط­های هواپیما هستند که توسط شرکت‌های هواپیمایی به فروش می‌رسند. این بلیط‌ها را می‌توانید از طریق وب‌سایت یا آژانس‌های هواپیمایی که به‌طور مستقیم با ایرلاین مربوطه کار می‌کنند، خریداری کنید.

بلیط‌های چارتری به آن دسته از بلیط‌هایی گفته می‌شود که توسط آژانس‌های گردشگری یا هواپیمایی خریداری شده‌اند. زمانی‌که یک آژانس تمام یا برخی از صندلی‌های یک پرواز، در یک مسیر مشخص را پیش‌خرید می­کند، به بلیط‌های آن بلیط چارتری گفته می‌شود. به این عمل یعنی رزرو کردن صندلی‌های یک پرواز، چارتر کردن گفته می‌شود و به آن آژانس نیز آژانس چارتر کننده گفته می­شود.

بلیط­های سیستمی و چارتری می‌توانند از نظر قیمت، قوانین کنسلی و موارد دیگر با یکدیگر متفاوت باشند. برای روشن شدن این تفاوت به مثال­های زیر توجه کنید.

  1. امکان استرداد بلیط تنها در بلیط های سیستمی وجود دارد.
  2. فقط در بلیط‌های سیستمی می‌توانید تا قبل از شروع پرواز، ساعت و تاریخ پروازتان را تغییر دهید.
  3. برنامه و قیمت بلیط‌های سیستمی در مقایسه با بلیط‌های چارتری ثابت‌تر هستند.

حال که با این دو بلیط آشنا شدید، بهتر است که به سراغ بلیط‌های لحظه آخری برویم.

بلیط های لحظه آخری: به آن دسته از بلیط‌هایی گفته می‌شود که قیمت آن­ها، چند روز مانده به تاریخ پرواز، کم­تر می­شود. چه بلیط سیستمی باشد چه چارتری، با کاهش قیمت در روزهای پایانی تبدیل به بلیط لحظه آخری می­شود.

بلیط لحظه آخری چگونه ایجاد می­شود؟

آژانس چارتر کننده برای آن‌که بتواند صندلی‌های یک پرواز را پر کند، قیمت بلیط را کم می­کند تا میزان تقاضا برای خرید بلیط افزایش پیدا کند. در نهایت بلیط چارتری تبدیل به بلیط لحظه آخری می‌شود.

ایرلاین‌های مختلف برای‌آن‌که بتوانند در زمان‌های مختلف قیمت بلیط‌های خود را تغییر دهند، شیوه­ای از طبقه‌بندی را ایجاد کرده‌اند که به آن کلاس یا شناسه نرخی می­گویند. تفاوت کلاس‌های نرخی در میزان بار مجاز و همچنین میزان جریمه در هنگام استرداد بلیط است. به این معنی که هرچه کلاس نرخی گران‌تر باشد، میزان بار مجاز آن بیشتر و میزان جریمه استرداد بلیط آن کم‌تر می‌شود.

ممکن است شرکت‌های هواپیمایی قیمت یک کلاس نرخی ارزان را از چند روز مانده به تاریخ شروع پرواز کاهش دهند تا میزان تقاضا برای خرید آن بیشتر شود؛ بنابراین ممکن است قیمت بلیط سیستمی که تا چند روز پیش ثابت بوده‌است را ناگهان با قیمت کمتری مشاهده کنید. در نتیجه بلیط سیستمی تبدیل به بلیط لحظه اخری می­شود.

چند نکته درباره بلیط چارتری و لحظه آخری

1. بلیط لحظه آخری هم توسط آژانس‌های چارتر کننده و هم آژانس‌های هواپیمایی که به‌صورت مستقیم برای ایرلاین‌ها کار می‌کنند، عرضه می‌شود.

2. قیمت بلیط‌های چارتری کاملاً بستگی به سیاست‌های آژانس چارتر کننده دارد. به طور مثال در تعطیلات نوروز قیمت بلیط‌های چارتری می‌تواند آن‌قدر زیاد شود که حتی گران‌تر از بلیط‌های سیستمی به فروش برسد؛ اما شاید در اواسط هفته آژانس‌های چارتر کننده تصمیم بگیرند که قیمت بلیط‌های چارتری را آن‌قدر پایین بیاورند تا میزان تقاضا برای خرید آن بالا رود و صندلی‌های هواپیما کامل پر شود.

3. بلیط­های چارتری معمولاً در مسیرهای پر ترددی مثل تهران مشهد راحت‌تر پیدا می‌شوند.

نحوه پیدا کردن بلیط چارتر و لحظه آخری

همان‌طورکه در بخش‌های پیشین این نوشتار گفتیم، پیدا کردن بلیط چارتر به‌طور معمول در مسیرهای پرترددی مثل تهران مشهد امکان‌پذیرتر است.

بلیط‌های لحظه آخری را شاید نتوان به همین نام در وب‌سایت های فروش بلیط پیدا کرد؛ اما همانطور که گفتیم، بلیط‌های لحظه آخری همان بلیط‌های چارتر یا سیستمی هستند که تنها چند روز به شروع پروازشان باقی‌مانده و صندلی‌هایشان پر نشده و قیمت آن­ها کاهش یافته است. برای پیدا کردن این دسته از بلیط ها کافیست پیوسته قیمت بلیط مسیر سفرتان را چک کنید و اگر کاهش قیمتی متوجه شدید، اقدام به خرید کنید.

به‌طور مثال برای پیدا کردن بلیط چارتر می‌توانید به وب‌سایت یا اپلیکیشن سفرمارکت مراجعه کنید و در آن‌جا در بخش بلیط هواپیما، مقصد مورد نظرتان را انتخاب کنید. با این کار لیستی از بلیط هواپیمای شرکت ایرلاین‌های مختلف را که در آن تاریخ به مقصد مورد نظرتان سفر انجام می‌دهند مشاهده می‌کنید. در بخش فیلترها می‌توانید گزینه چارتر را فعال کنید تا اگر بلیط چارتری در آن مسیر وجود داشته باشد، تنها آن بلیط‌ها را مشاهده و سپس خریداری کنید.

اگر قصد دارید بلیط‌های لحظه آخری را شکار کنید، می‌توانید اپلیکیشن سفرمارکت را برای گوشی هوشمند خود نصب کنید تا پیوسته قیمت بلیط هواپیما به مقصد مورد نظرتان را در تاریخ‌های مختلف مشاهده کنید و به محض کاهش نرخ قیمت بلیط، اقدام به خرید کنید.

چگونه بلیط ارزان قیمت خریداری کنیم؟

  1. یکی از راه‌ها برای کاهش هزینه بلیط هواپیما، پیدا کردن بلیط های لحظه آخری است. برای این کار نیاز به جستجو و سر زدن به وب‌سایت های فروش بلیط دارید که ممکن است کمی سخت باشد.
  2. راه‌حل دیگر این است که به وب‌سایتی مراجعه کنید که با کمک یک موتور جستجوی هوشمند از میان چند ده وب‌سایت فروش بلیط، لیستی از بلیط هواپیمای شرکت‌های مختلف را متناسب با بودجه و علاقه‌تان، در یک صفحه و یک‌جا نمایش می­دهد. می‌توانید با مقایسه قیمت آن‌ها ارزان‌ترین بلیط را برای خود انتخاب کنید.
  3. راه‌حل دیگر این است که زمان سفرتان را طوری انتخاب کنید که میزان تقاضا برای خرید بلیط هواپیمای آن مقصد کاهش پیدا کند. درنتیجه احتمال این‌که بتوانید بلیط چارتری را پیدا کنید که قیمت آن در مقایسه با بلیط‌های سیستمی کاهش پیدا کرده باشد، بیشتر می‌شود. البته به شرطی که آژانس‌های چارتر کننده پروازهای آن مقصد را چارتر کرده باشند.
  4. راه‌حل آخری که می‌توانیم به شما ارائه کنیم این است که به بخش بلیط هواپیما وب‌سایت سفرمارکت بروید. مبدأ و مقصد سفرتان را مشخص کنید و بر روی گزینه جستجوی بلیط هواپیما کلیک کنید. در بالای صفحه یک تقویم قیمتی را مشاهده می­کنید که ارزان‌ترین بلیط را در چند روز آتی به شما نشان می‌دهد.

کلام آخر

در این نوشتار با تعاریف بلیط چارتری، سیستمی و لحظه آخری آشنا شدیم. متوجه شدیم که بلیط لحظه آخری در واقع همان بلیط‌های چارتری و سیستمی است که ممکن است قیمت آن‌ها در چند روز مانده به شروع پروازشان کاهش پیدا کند. بلیط­های چارتری نیز ممکن است بسته به سیاست‌های آژانس چارترکننده و تاریخ سفر قیمت کمتری نسبت‌به بلیط‌های سیستمی داشته باشد. در آخر برای پیدا کردن بلیط های ارزان قیمت چند پیشنهاد ارائه دادیم که یکی از آن­ها خرید از وب‌سایت‌های دارای موتور جستجوی هوشمند است.

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر:

‍‍‍
این خبر را از دست ندهید
روی خط رسانه