رپورتاژ آگهی/

رفتارشناسی بازار رمزارز با استفاده از قیمت بیت کوین

رفتارشناسی بازار رمزارز با استفاده از قیمت بیت کوین
کدخبر : 61628

 

رفتار قیمت بیت کوین به عنوان مهم‌ترین ارز دیجیتال حال حاضر، تأثیر بسیار زیادی روی دیگر آلت کوین‌ها می‌گذارد. بسیاری از مواقع رفتار ارزهای دیگر تنها به دلیل این که بیت کوین تغییر مسیر داده، عوض می‌شود و همه تحلیل‌ها را نقش بر آب می‌کند. این موضوع تا حدی پیش رفته که بسیاری از تحلیلگران اعتقاد دارند تنها با بررسی و رصد قیمت بیت کوین می‌توان نوسانات ارزهای دیگر را نیز پیش‌بینی کرد. اما آیا این موضوع درست است و می‌توان با نگاه به بیت کوین تحلیل بازار پرداخت؟ در این مقاله قصد داریم زیر و بم رفتارشناسی بازار رمزارز با قیمت بیت کوین را بخوانیم و بیشتر با مفهوم بیت کوین چیست ، آشنا شویم.

 

شناسایی احساسات بازار با استفاده از تحلیل تکنیکال

احساسات بازار به نگرش یا احساس کلی سرمایه گذاران و معامله گران نسبت به یک دارایی خاص یا بازار به عنوان یک کل اشاره دارد. تحلیل تکنیکال یکی از روش‌هایی است که برای سنجش احساسات بازار از طریق تجزیه و تحلیل داده‌های قیمتی تاریخی و شناسایی الگوها، روندها و شاخص‌هایی استفاده می‌شود که ممکن است احساسات غالب را نشان دهد. در تحلیل تکنیکال می توان با ابزارهایی مانند تحلیل روند، تحلیل حجم، سطوح حمایت و مقاومت، اندیکاتورها و … به شناسایی احساسات بازار پرداخت.

با این حال برای تحلیل بازار ارزهای دیجیتال و پیش‌بینی جهت حرکت بازار، علاوه بر تحلیل تکنیکال، تحلیل فاندامنتال و سنتیمنتال نیز وجود دارد. در هر سه این تحلیل‌ها، احساسات معامله‌گران یکی از عناصر مهم و تعیین‌کننده در نظر گرفته می‌شود. در واقع، هرچند که ما تلاش کنیم با نمودارها بازار را آنالیز کنیم، باز هم اگر عنصر احساسات را در نظر نگیریم بازنده خواهیم بود.

بنابراین، از آنجا که موضوع مقاله ما درباره رفتار شناسی بازار رمزارز با قیمت بیت کوین است و در این امر احساسات نقش اصلی را دارند، ما باید به سراغ تحلیل سنتیمنتال برویم. این تحلیل به صورت اختصاصی به بررسی هیجانات و احساسات معامله‌گران می‌پردازد و به این ترتیب به تریدرها این امکان را می‌دهد تا با ترکیب سنتیمنتال و تکنیکال، به یک تحلیل جامع برسند. اما بیاید کمی بیشتر با این نوع تحلیل آشنا شویم و ببینیم چطور در رفتارشناسی بازار به ما کمک می‌کند.

 

رفتارشناسی بازار با قیمت بیت کوین

 

تحلیل سنتیمنتال

تحلیل سنتیمنتال تحلیل احساسات حاکم بر تریدرها و فعالان بازارهای سرمایه است که با تحلیل فاندامنتال و تکنیکال نیز همپوشانی دارد. تجزیه و تحلیل احساسات بازار، نگرش، احساسات، حالات و عواطف پیرامون یک دارایی مالی را ارزیابی می‌کند. این امر همچنین شامل احساسات معامله‌گران در مورد بازار عمومی یا خاص ارزهای دیجیتال تعیین می‌کند.

اما بررسی رفتار و احساسات معامله گران با استفاده از چند ابزار کاربردی قابل رصد است. شاخص‌هایی وجود دارند که مانند اندیکاتورها به شما نشانه‌هایی از احساسات غالب بر بازار را نشان می‌دهند. البته این شاخص‌ها تضمینی نیستند و همان‌طور که پیش‌تر اشاره کردیم حتماً باید تحلیل‌های مختلف را با هم ادغام کنید.

البته لازم به ذکر است که شاخص‌های تحلیلی مهم به اینجا ختم نمی‌شوند و ما تنها به معرفی چند نمونه از آن‌ها می‌پردازیم. بنابراین، برای خواندن بیشتر درباره شاخص‌های بازار ارزهای دیجیتال مانند دامیننس بیت کوین یا حتی این که بیت کوین چیست و چه شاخص‌هایی در تحلیل بازار مهم‌اند و .. می‌توانید سری به وبلاگ صرافی ارز دیجیتال ایرانیکارت بزنید و به طور کامل در این باره آموزش ببینید.

 

سایر شاخص‌های سنتیمنتال عبارتند از:

 

شاخص ترس و طمع fear-and-greed-index

شاخص ترس و طمع، رفتار تریدرها در ۴ حالت ترس شدید، ترس عادی، طمع عادی و طمع شدید را نشان می‌دهد. ترس شدید حالتی است که بازار نزولی و قرمز است و اکثر تریدرها در حال فروش یا به عبارتی تخلیه معاملات خود هستند. از سوی دیگر، طمع شدید زمانی است که بازار به شدت صعودی بوده و اکثر معامله‌گران در حال خرید کردن هستند.

برای استفاده و بهره بردن از این شاخص نیز کافی است به این نکته توجه داشته باشید که ترس شدید، یک محدوده مناسب برای خرید است چرا که در حالت اشباع فروش هستیم و احتمال رشد بالا است. برعکس، طمع شدید، یعنی حالت اشباع خرید هستیم و فرصت خوبی برای فروش است. در محدوده ترس و طمع عادی، بازار خنثی است و معمولا اسکالپرها از این محدوده‌ها سودهای کوچک اما متعددی شکار می‌کنند.

شاخص درصد صعودی یا BPI

شاخص درصد صعودی به طور کلی‌تری وضعیت بازار صعودی یا نزولی را نشان می‌دهد و کار آن مشابه اندیکاتورها است. به کمک این شاخص ما می‌توانیم احتمال صعودی بودن بازار را از درصدی بین ۰ تا ۱۰۰ مشاهده کنیم. هرچه این عدد به صد نزدیکتر باشد یعنی احساسات سرمایه‌گذاران مثبت بوده و احتمال تغییر شرایط و صعودی شدن بیشتر است.

 

شاخص vix

 

شاخص vix یا شاخص نوسانات موجود در بازار

شاخص “VIX” یا “CBOE Volatility Index” یکی از شاخص‌های مهم تحلیل سنتیمنتال به شمار می‌رود. شاخص VIX این مفهوم را نشان می‌دهد که بازار با چه سرعتی در حال تغییر است. این شاخص معیاری مناسب برای بررسی ریسک و احساسات فعالین بازار نیز به شمار می‌آید. هرچه این شاخص رقم پایین‌تری را نشان دهد، به معنی نوسانات کمتر است و تریدرها می‌توانند مطمئن‌تر سرمایه‌گذاری کنند.

شاخص میانگین متحرک

در تحلیل سنتیمنتال، میانگین متحرک خود یک شاخص نیست، بلکه یک ابزار تحلیل تکنیکال است که برای هموارسازی داده‌های قیمت در یک دوره مشخص استفاده می‌شود. میانگین متحرک به معامله گران و تحلیلگران کمک می‌کند تا روندها در احساسات بازار را شناسایی کنند.

انواع مختلفی از میانگین متحرک وجود دارد، از جمله میانگین متحرک ساده (SMA)، میانگین متحرک نمایی (EMA) و میانگین متحرک وزنی (WMA). همه آن‌ها به هدف یکسانی ارائه می‌کنند که یک تشخیص حرکات قیمت است.

 

رفتارشناسی با قیمت بیت کوین

رفتارشناسی با قیمت بیت کوین به مطالعه و تجزیه و تحلیل چگونگی تأثیر رفتار بیت کوین در قیمت و رفتار سایر ارزهای دیجیتال بازار اشاره دارد.

تحلیل رفتارشناسی در بیت کوین شامل ترکیبی از تحلیل تکنیکال، تحلیل احساسات و درک روانشناسی انسان در بازارهای مالی است. معامله گران و تحلیلگران اغلب از ترکیبی از این عوامل برای تصمیم گیری آگاهانه در مورد تغییرات قیمت بیت کوین و احساسات بازار استفاده می‌کنند.

برای رفتارشناسی با قیمت بیت کوین باید مواردی مانند روانشناسی معامله گران و سرمایه گذاران را در نظر بگیریم. چرا که احساسات، سوگیری‌ها و واکنش‌های آن‌ها به رویدادهای بازار به شدت بر قیمت بیت‌کوین تاثیر می‌گذارد. به عنوان مثال، ترس از دست دادن (FOMO) ممکن است شوق در خرید ایجاد کند، در حالی که ترس، عدم اطمینان و شک (FUD) می‌تواند منجر به فروش در اثر ترس شود.

اخبار مثبت، تحولات نظارتی، پذیرش نهادی، یا تایید توسط چهره‌های برجسته می‌تواند احساسات صعودی ایجاد کند و منجر به افزایش قیمت شود. برعکس، اخبار منفی، نقض‌های امنیتی یا سرکوب‌های نظارتی می‌توانند احساسات نزولی و کاهش قیمت ایجاد کنند.

درک نحوه واکنش فعالان بازار به سطوح قیمتی خاص، روندها یا الگوهای نمودار به تحلیل رفتاری با قیمت بیت کوین کمک می‌کند.

باید بدانید فعالان بازار اغلب از اعمال دیگران پیروی می‌کنند که منجر به رفتار گله می‌شود. وقتی تعداد قابل توجهی از معامله گران بر اساس اقدامات چند بازیگر تأثیرگذار، بیت کوین را خریداری می‌کنند یا می‌فروشند، می‌تواند به طور قابل توجهی بر بازار و حرکت قیمت تأثیر بگذارد.

چرخه‌های بازار بیت کوین، از جمله مراحل انباشت، توزیع، روند صعودی و بازارهای نزولی را مطالعه کنید. درک نحوه رفتار معامله‌گران در طول این چرخه‌ها، انباشته شدن در حین نزول، فروش در اوج، یا توقف (حفظ بیت کوین بدون توجه به نوسانات کوتاه‌مدت قیمت)، در تحلیل رفتاری بسیار مهم است.

بیت کوین بزرگترین و پذیرفته شده‌ترین ارز دیجیتال بازار است و تعجبی ندارد که تغییرات آن بر روی قیمت سایر ارزهای دیجیتال نیز تغییر ایجاد کند. به طور کلی، قیمت اکثر ارزهای دیجیتال همبستگی بسیاری با بیت کوین دارند؛ اما هرچه ارزها بزرگتر باشند و زیرساخت‌های قوی‌تری داشته باشند از بیت کوین تاثیر کمتری می‌گیرند.

برخی از ارزها، همبستگی مثبتی با بیت کوین داشته، برخی همبستگی منفی و بعضی دیگر همبستگی صفر با این ارز دیجیتال دارند. ارزهایی که ارتباط نزدیک و تا ۷۰ تا ۸۰ با بیت کوین دارند عبارت‌اند از دش، اتریوم، مونرو، بیت کوین کش و EOS. USDC، HEDG، چین لینک، کازموس، کریپتو دات کام و هیوبی توکن نیز از ارزهایی هستند که همبستگی کمتری نسبت به سایرین با بیت کوین دارند. بنابراین، برای رفتارشناسی بازار رمزارز با قیمت بیت کوین، ابتدا باید بدانید کدام ارزها با بیت کوین چه نوع همبستگی دارند. اما به طور کلی باید بگوییم همبستگی بازار با بیت کوین مثبت است.

 

نتیجه‌گیری

بعد مهمی از رفتارشناسی بازار رمزارزها با قیمت بیت کوین به دست می‌آید. این یعنی هر نوسانی برای بیت کوین اتفاق افتد، در فاصله‌ای کوتاه از چند دقیقه تا چند روز همان نوسانات، با کمی تغییرات برای دیگر آلت کوین‌ها و به طور کلی بازار نیز انجام می‌شود. برای پیش‌بینی و کنترل این نوسانات اگر رفتار و احساسات معامله گران در بازار ارزهای دیجیتال را بدانید بهتر می‌توانید ترید کنید. این تحلیل در کنار تحلیل تکنیکال و تحلیل فاندامنتال می‌تواند سیگنال‌های خوبی برای تریدهای موفق باشد. در صورتی که علاقمند به یادگیری بازار و تحلیل آن پیشنهاد می‌کنیم سری به بلاگ صرافی ارز دیجیتال ایرانیکارت بزنید و پس از آموزش کامل به معاملات با کارمزد صفر در این صرافی بپردازید.


این مطلب، یک خبر آگهی بوده و رصد اقتصادی در محتوای آن هیچ نظری ندارد

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر:

‍‍‍
این خبر را از دست ندهید
روی خط رسانه