رپورتاژ آگهی/

5 کاربرد ورق گالوانیزه در خودروسازی

5 کاربرد ورق گالوانیزه در خودروسازی
کدخبر : 61780

خودروسازی در سال‌های ابتدایی شروع کار خود، با مشکلی بزرگ روبرو بوده است که این مشکل زنگ زدگی و خوردگی فلز به کار برده شده در خودروها بود. این مشکل با رنگ کردن قطعات نیز برطرف نشد تا این که نقش ورق گالوانیزه در خودروسازی کم کم مشخص شد.

آیا شما با ورق‌های گالوانیزه آشنایی دارید؟ آیا می‌دانید چرا ورق‌های گالوانیزه در خودروسازی محبوب هستند؟ یا اصلاً می‌دانید در ساخت چه بخش‌هایی از خودرو، از ورق گالوانیزه استفاده می‌شود؟ در ادامه این مطلب قصد داریم دیدی گسترده در رابطه با کاربرد این محصول در خودروسازی به شما بدهیم.

ورق های گالوانیزه

فولاد، آلیاژی از فلز آهن است که به عنوان مقاوم‌ترین آلیاژ در جهان شناخته می‌شود. کاربرد فولاد در خودروسازی بسیار گسترده است، زیرا برای ساخت خودرو باید از موادی که مقاومت بالایی دارند، استفاده شود. اما فولاد با وجود داشتن ویژگی‌های مثبت فراوان، یک ایراد بزرگ و غیرقابل چشم پوشی داشت. فولاد در مجاورت با اکسیژن، اکسیده شده و مقاومت خود را از دست می‌داد. به همین دلیل برای جلوگیری از زنگ زدگی فولاد، اقداماتی انجام شد که نتیجه آن ساخت ورق گالوانیزه بود.

ورق‌های‌ گالوانیزه در واقع، همان ورق‌های فولادی هستند که با یک لایه فلز روی، پوشانده شده‌اند. فلز روی از رسیدن اکسیژن به فولاد جلوگیری کرده و در نتیجه فولاد دچار زنگ زدگی نمی‌شود.

روش های تولید ورق گالوانیزه

زمانی که صحبت از کاربرد ورق گالوانیزه در خودروسازی می‌شود، عده‌ای به این موضوع فکر می‌کنند که خود ورق‌های گالوانیزه چگونه تولید می‌شوند. در پاسخ به این پرسش باید بگوییم که این محصول به دو روش نورد گرم و سرد ساخته می‌شود.

اگر بخواهیم به صورت خیلی ساده بیان کنیم، در نورد گرم، ورق‌های فولادی در حمامی از فلز روی فرو می‌روند که سبب روی اندود شدن آن‌ها می‌شود. اما در نورد سرد ورق‌های فولادی تحت فرآیندی به نام الکتروگالوانیز قرار می‌گیرند تا با فلز روی پوشانیده شوند.

نورد گرم فولاد، در مقایسه با نورد سرد هزینه کم‌تری دارد؛ ولی در نورد سرد می‌توان ورق‌هایی با ضخامت‌های بسیار پایین نیز تولید کرد.

مزایای استفاده از ورق گالوانیزه در خودروسازی

خودروسازی

یکی دیگر از سوالاتی که فکر افراد را به خود مشغول کرده است، این موضوع است که باتوجه به روش تولید این محصول، آیا ورق گالوانیزه جایگزین مناسبی برای آهن است؟

کاربرد ورق گالوانیزه در خودروسازی با در نظر گرفتن مزیت‌های آن بسیار منطقی به نظر می‌آید؛ بنابراین در پاسخ به سوال بالا می‌توانیم بگوییم ورق گالوانیزه جایگزین مناسبی برای آهن است. بعضی از این مزیت‌ها و ویژگی‌های مثبت را در ادامه آورده‌ایم:

صرفه جویی در هزینه‌ ها

قیمت تمام شده این محصول نسبت به ورق‌های فولادی ضد زنگ دیگر بسیار پایین‌تر است؛ بنابراین استفاده از آن در خودروسازی بسیار منطقی به نظر می‌رسد.

طول عمر بالا

آهن در اثر اکسایش دچار خوردگی ‌شده و رفته رفته مقاومت خود را از دست داده و بسیار شکننده می‌شود. اما ورق‌های گالوانیزه در برابر زنگ زدگی مقاوم هستند و همین موضوع سبب می‌شود عمر مفید بالاتری نسبت به فولاد یا همان آهن داشته باشند.

شکل پذیری و فرم دهی آسان

یکی دیگر از ویژگی‌های ورق گالوانیزه که سبب محبویت آن بین خودروسازان شده، شکل پذیری آسان آن است. این محصول برای ساخت بخش‌های مختلف خودرو بسیار مناسب می باشد زیرا در کنار حفظ مقاومت بالای خود، از چکش خواری مناسبی برخوردار است.

ظاهر براق

ورق‌های فولادی معمولاً دارای ظاهری تیره و کدر هستند و همین موضوع سبب می‌شود خودروسازان از استفاده آن‌ها صرف نظر کنند. اما این محصول دارای ظاهری براق است که آن را مناسب ساخت تمامی بخش‌های خودرو مخصولاً بدنه آن می‌کند.

وزن کم

این محصول در مقایسه با شکل‌های دیگر فولاد دارای وزن کم‌تری می باشد که این موضوع در صنعت خودروسازی بسیار مهم است. زیرا وزن خودرو با میزان مصرف سوخت رابطه مستقیم دارد؛ بنابراین نباید این میزان از حدی بالاتر رود.

سطح یکنواخت

ورق‌های گالوانیزه بعد از تولید، دارای سطحی صاف و یکنواخت هستند که خود یک مزیت مهم به حساب می‌آید. زیرا نیاز آن‌ها را به پرداخت‌های دیگر کم می‌کند و هزینه را برای خودروسازان کاهش می‌دهد.

امکان کنترل ضخامت

ضخامت این محصول باتوجه محل قرارگیری آن متفاوت است؛ بنابراین امکان کنترل ضخامت این محصول بسیار اهمیت دارد. این محصول را می‌توان در ابعاد متنوع و با ضخامت‌های گوناگون تولید کرد.

انواعی از کاربرد ورق گالوانیزه در خودروسازی

ورق گالوانیزه برای بدنه خودرو

کاربرد ورق گالوانیزه در خودروسازی بسیار متنوع است که مهم‌ترین آن‌ها را برای شما در این قسمت توضیح می‌دهیم.

ساخت اسکلت خودرو

مهم ترین محصولات فولادی مورد استفاده در خودرسازی مربوط به اسکلت خودرو یا همان شاسی‌ها می‌شود. این قسمت‌ها در واقع چارچوب اصلی خودرو را تشکیل می‌دهند که باید دارای مقاومت بالایی در برابر ضربه و فشار باشند. بنابراین مهم است که این مقاومت رفته رفته کاهش پیدا نکند. به همین منظور از فولاد گالوانیزه شده برای ساخت این بخش‌های خودرو استفاده می‌شود. تیرچه‌های درب‌ها، سقف‌ها و پنل‌های خودرو نیز از این مواد اولیه ساخته می‌شوند.

بدنه خودرو

رایج‌ترین کاربرد ورق گالوانیزه در خودروسازی ساخت بدنه خودرو است. در واقع برای ساخت بدنه خودرو از ورق‌های رنگی استفاده می‌کنند که نوعی ورق گالوانیزه به حساب می‌آید.

بدنه خودرو نیز در حفظ سلامت سرنشینان خودرو نقش اساسی دارد؛ بنابراین لازم است دارای مقاومت بالا در برابر ضربه بوده و در اثر مجاورت با اکسیژن زنگ نزند. پوشش زیر بدنه نیز از همین جنس تولید می‌شود تا بدنه را از خوردگی حفظ نماید.

ساخت بعضی قطعات مختلف خودرو

از این محصول برای ساخت قطعات مکانیکی خودرو مانند سیستم تعلیق، تهویه هوا و پنل‌های بیرونی خودرو استفاده می‌شود. علت هم این است که این قطعات در معرض اکسید شدن قرار دارند و باید به نحوی مقاومت آن‌ها در برابر این موضوع افزایش یابد که بهترین راه استفاده از ورق‌های فولادی گالوانیزه شده است.

سیستم های خروج دود

در خودرو و در اثر احتراق، گازهای زیادی تولید می‌شود. این گازهای تولید شده مانند کربن دی اکسید، دارای مقادیری عنصر اکسیژن هستند که می‌توانند سبب زنگ زدگی این بخش‌ها شوند. بنابراین بهتر است این قطعات از موادی مقاوم در برابر اکسایش ساخته شوند تا طول عمر بیشتری داشته باشند.

جلوبندی خودرو

سیستم جلوبندی خودرو همواره در معرض انواع عوامل محیطی و شیمیایی قرار دارد که می‌توانند سبب خوردگی قطعات مختلف در این سیستم شوند.

سیستم جلوبندی خودرو در حفظ جایگاه موتور نقش اساسی دارد. بنابراین باید تا حد امکان مقاومت خود را در برابر این عوامل حفظ نماید. به همین دلیل خودروسازان از ورق‌های گالوانیزه برای ساخت قطعات مختلف جلوبندی نیز بهره می‌برند.

کلام پایانی

در این مطلب قصد داشتیم دید جامعی در رابطه با ورق گالوانیزه به شما بدهیم که علاوه بر آشنایی با این محصول، با کاربرد ورق گالوانیزه در خودروسازی نیز آشنا شوید. همان طور که گفته شده این محصول بیشتر برای ساخت بدنه و شاسی یا همان اسکلت خودرو مورد استفاده قرار می‌گیرد. زیرا این بخش‌ها بیشترین تماس را با عوامل محیطی نظیر هوا و آب دارند و باید به طور قابل توجهی ضد زنگ باشند.

در بخش‌های دیگر مانند بعضی قطعات سیستم جلوبندی خودرو نیز از این محصول استفاده می‌کنند تا مقاومت این بخش‌ها در برابر زنگ زدگی افزایش پیدا کند. با افزایش مقاومت این بخش‌ها در برابر زنگ زدگی، در واقع طول عمر آن‌ها بیشتر می‌شود. در پایان برای آشنایی بیشتر با ورق گالوانیزه به اینجا مراجعه کنید تا ضمن کسب اطلاعات بیشتر با بهترین ورق گالوانیزه نیز آشنا شوید.

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر:

‍‍‍
این خبر را از دست ندهید
روی خط رسانه