رپورتاژ آگهی/

صندوق سرمایه‌گذاری چیست؟

صندوق سرمایه‌گذاری چیست؟
کدخبر : 61964

مناسب‌ترین روش سرمایه‌گذاری برای افرادی که وقت یا دانش کافی برای سرمایه‌گذاری در بورس را ندارند، خرید واحد صندوق سرمایه گذاری است. صندوق‌های سرمایه‌گذاری یکی از روش‌های سرمایه‌گذاری غیر مستقیم در بورس به شمار می‌روند.

صندوق‌ها دارایی‌های خرد و کلان افراد را جمع آوری کرده و در حوزه‌های گوناگون سرمایه گذاری می‌کنند. صندوق‌ها انواع مختلفی دارند که هر شخص با توجه به میزان دارایی خود، افق زمانی مد نظر و میزان ریسک پذیری خود می‌تواند در انواع مختلفی از صندوق‌ها سرمایه‌گذاری نماید.

روش سرمایه گذاری در صندوق‌ها، با توجه به نوع صندوق متفاوت بوده و معمولا می‌تواند به صورت غیر حضوری و آنلاین صورت گیرد. صندوق‌ها از نظر شیوه خرید و فروش به دو نوع قابل معامله در بورس (ETF) و صندوق‌های صدور و ابطالی دسته بندی می‌شوند.

خرید و فروش واحدهای صندوق‎های قابل معامله یا ETF از طریق سامانه‌های معاملاتی کارگزاری‌ها انجام می‌شود. سرمایه‌گذاری در صندوق‌های صدور و ابطالی نیز معمولا از طریق سامانه اختصاصی هر صندوق و یا به صورت حضوری امکان‌پذیر است.

لازم به ذکر است برای سرمایه‌گذاری در صندوق‌ها داشتن کد بورسی و ثبت نام سجام الزامی است. در ادامه به بررسی انواع صندوق‌ها می‌پردازیم.

  • صندوق سهامی

عمده دارایی (حداقل ۷۰ درصد) این صندوق به سهام و حق تقدم سهام و مابقی به اوراق مشارکت، سپرده بانکی و سایر دارایی‌ها تخصیص داده می‌شود. معمولا بازدهی مورد انتظار و میزان ریسک سرمایه گذاری در این نوع صندوق بالا بوده و برای افراد با ریسک‌پذیری بالا، گزینه مناسبی هستند.

  • صندوق با درآمد ثابت

این صندوق، اغلب دارایی خود را (۷۰ تا ۹۰ درصد) به اوراق بهادار کم‌ریسک مانند اوراق مشارکت، اوراق اجاره، اوراق خزانه و… اختصاص می‌دهد و به همین دلیل ریسک پایین‌تری نسبت به سایر صندو‌ق‌ها دارند و عمدتا بازدهی پایدار و قابل قبولی برای سرمایه گذاران خواهد داشت.

  • صندوق‌ مختلط

این صندوق‌ حداقل ۴۰ درصد و حداکثر ۶۰ درصد دارایی خود را در سهام و باقی‌مانده آن را در اوراق با درآمد ثابت مانند اوراق مشارکت و سپرده بانکی سرمایه‌گذاری می‌کند. از نظر ریسک‌پذیری و بازدهی، این صندوق مابین صندوق درآمد ثابت و صندوق سهامی قرار دارد.

  • صندوق بخشی

صندوق سرمایه گذاری بخشی در یک صنعت خاص یا بخش مشخصی از اقتصاد سرمایه‌گذاری می‌کند. از جمله این صنایع می‌توان به فلزات اساسی، پتروشیمی و … اشاره کرد.

  • صندوق مبتنی بر طلا

عمده دارایی این صندوق‌ در اوراق بهادار مبتنی بر سکه‌طلا (گواهی سپرده طلا و شمش طلا) سرمایه گذاری می‌شود. ریسک سرمایه گذاری در این صندوق‌ها نسبتا بالا و تحت تاثیر نرخ سکه طلا است.

  • صندوق تضمین اصل سرمایه

این صندوق ضمن ایجاد بازدهی مناسب برای سرمایه‌گذاران، اصل سرمایه آن‌ها را نیز تضمین می‌کند. در واقع سرمایه‌گذاران این صندوق‌ها در شرایط نزولی بازار نیز با زیان روبرو نشده و اصل سرمایه آن‌ها حفظ می‌شود. البته معمولا برای بهره‌مندی از مزیت تضمین اصل سرمایه، حداقل زمانی توسط مدیران صندوق تعیین می‌گردد.

  • صندوق اهرمی

این صندوق از دو واحد عادی (بدون ریسک) و ممتاز (ریسک پذیر) تشکیل شده و برای تمامی سرمایه‌گذاران ریسک‌پذیر و محتاط قابل استفاده و جذاب است. پرتفوی این صندوق‌ها را عمدتا سهام و حق تقدم سهام تشکیل می‌دهد. واحدهای عادی این صندوق‌ها از نوع صدور و ابطالی و واحدهای ممتاز آن از نوع ETF هستند.

  • صندوق صندوق‌ها

این نوع صندوق یک صندوق سرمایه‌گذاری تلفیقی است که در دیگر صندوق‌ها اعم از سهامی، مختلط، درآمد ثبات و … سرمایه‌گذاری می‌کند. در واقع مدیران این صندوق‌ها به‌جای سرمایه‌گذاری مستقیم در سهام، در گروهی از صندوق‌های‌ سرمایه‌گذاری با استراتژی‌ها، مدیریت‌های مختلف و رویکردهای متفاوت سرمایه‌گذاری می‌کنند.

  • صندوق‌ تامین مالی

این صندوق، فرآیند تأمین مالی را برای پروژه‌های مختلف (از جمله پروژه‌های عمرانی، زمین و ساختمان، کسب و کارهای نوپا و …) تسهیل می‌کند. صندوق‌های پروژه، صندوق‌های زمین و ساختمان و صندوق‌های جسورانه از این نوع هستند.

  • صندوق‌ شاخصی

هدف صندوق شاخصی ، انطباق پرتفوی سرمایه‌گذاری با یکی از شاخص‌های بازار سهام است؛ این شاخص می‌تواند شاخص کل بورس یا یکی دیگر از شاخص‌های بازار سهام مانند شاخص کل هم‌وزن، شاخص ۵۰ شرکت برتر و شاخص ۳۰ شرکت بزرگ‌تر باشد.

یکی از صندوق‌های سرمایه گذاری شاخصی، صندوق آرام کارگزاری مفید است که از نوع ETF بوده و با هدف تشکیل پرتفوی متناسب با شاخص کل بورس و کسب بازدهی مشابه با آن تشکیل شده است.

با توجه به اینکه در سال‌های اخیر بازدهی شاخص کل بورس از بازدهی سایر دارایی‌های سرمایه گذاری مانند سرمایه گذاری در مسکن، دلار، طلا و… بالاتر بوده است، سرمایه گذاری در این صندوق می‎تواند بازدهی مطلوبی نصیب سرمایه گذاران نماید.

از دیگر صندوق‌های سرمایه گذاری نیز می‌توان به صندوق نیکوکاری ، صندوق بازارگردانی ، صندوق‌ سرمایه‌ گذاری املاک و مستغلات اشاره کرد.


این مطلب، یک خبر آگهی بوده و رصد اقتصادی در محتوای آن هیچ نظری ندارد

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر:

‍‍‍
این خبر را از دست ندهید
روی خط رسانه