رپورتاژ آگهی/

نورپردازی با چراغ فروشگاهی اصولی، روشی برای درآمدزایی بهتر

کدخبر : 63825

نورپردازی متناسب با نیاز مشتری، یکی از مهم ترین کارکردهاست. طراحی فروشگاه و اجناسی که می‌فروشد، اهمیت زیادی در نوع نورپردازی دارد. گاهی وقت‌ها نیاز است که هر کسی از هر مکانی بتواند فروشگاه را پیدا کند که این اتفاق گاهی با روشن تر کردن مغازه و گاهی با تاریک تر کردن فروشگاه می‌افتد و باعث می‌شوید که توجه‌ها به آن سمت جلب شوند.

اگر فروشگاه را فضایی برای تجارت و درآمدزایی در نظر بگیریم درمیابیم که اهمیت روشنایی و نور پردازی در فروشگاه خیلی مهم تر از دیگر فضاهایی است که در ذهن داریم. فروشگاهی که نورپردازی مناسبی با فضای کار و کاربری خودش را دارد، قطعا در جذب مخاطب ومشتری موفق‌تر خواهد بود. در این نورپردازی فروشگاهی باید دقت کنیم که فضاهایی که لازم است و در معرض دید بیشتر است دارای نور کافی باشند.

 

روشنایی و نور پردازی

منظور از اهمیت روشنایی و نور پردازی در فروشگاه، پرنورتر کردن و استفاده از لامپ‌ها و روشنایی‌های بیشتر نیست. هدف از نورپردازی،به تعادل رساندن نور در فروشگاه و فضای تجاری است. به عنوان مثال در نورپردازی کافی شاپ نیاز نیست که فضا را کاملاً روشن کنیم. هر چه قدر نورپردازی فضای کافه تاریکی داشته باشد، حس آرامش بیشتری به مشتریان می‌دهد ولی یک گالری طلا بهتر است که نورپردازی آن به صورت تاکیدی باشد تا محصولات موجود در گالری توجه مردم را جلب کند.

مهم ترین بخش در هر فروشگاهی، ویترین است که روشنایی و نور پردازی آن با دیگر بخش‌ها متفاوت است. بعضی از فروشگاه‌ها به نور تاکیدی نیاز دارند و بعضی دیگر به نورپردازی عمومی. به هر حال، این فروشگاه و اجناس هستند که میزان و شکل نورپردازی را تعیین می‌کنند. ایده‌های روشنایی و نور پردازی در فروشگاه برای هر کاربری با دیگری متفاوت است. هر فروشگاهی با توجه به نوع کاربری و نوع کالاهایی که دارد، نیازمند طراحی نورپردازی مخصوص خود است.

قبل از این که فروشگاه را غرق نور و روشنایی کنیم، باید چند تا سوال را از خودمان بپرسیم. این سوال‌ها در مورد مکان فروشگاه، مشتری‌ها، نوع کاربری، بخش‌های مهم و میزان تاکید روی هر کدام از بخش‌ها هستند. هر کدام از این‌ها می‌تواند مسیر نورپردازی را عوض کند و در نهایت کمک میکند که یک نورپردازی اصولی و مناسب با فروشگاه خود داشته باشیم.

 

انواع نور پردازی

نورهای زیادی در فروشگاه‌ها هستند که می‌توانیم استفاده کنیم. اما در بین این چراغ‌ها، باید بدانیم که سبک‌های مختلف نورپردازی فروشگاهی چیست. یعنی مثلاً بفهمیم که قرار است تمام فروشگاه را روشن کنیم یا فقط قسمتی از آن را یا اینکه چه فرقی بین نورپردازی عمومی و نورپردازی تاکیدی و یا دیگر روش‌ها هست؟ آیا به گوشه‌ها در فروشگاه توجه می‌کنیم یا نه؟ و سوال‌هایی که بیشتر بر این موضوع تاکید دارند که ما با نورپردازی فروشگاه به دنبال چه هدفی هستیم.

 

نورپردازی عمومی و معمولی

نور به عنوان یکی از ابزارهای ایجاد امنیت در محیط‌های مختلف استفاده می‌شود. به عنوان مثال وجود روشنایی در خیابان یا اتاق داخلی خانه، باعث می‌شود که با حس اطمینان بیشتری وارد این فضاها بشویم. بعد از آن به دیدن وسایل مختلف در محیط کمک خواهد کرد. مثلاً اگر لامپ اتاق روشن باشد اما پشت کمد را نتوانیم ببینیم، یعنی نورپردازی اتاق اصولی نبوده است. در نورپردازی به دنبال این هستیم که محیطی را کاملاً تاریک نگذاریم و در عین حال، بیش از حد روشنایی ایجاد نکنیم. به همین دلیل استانداردهایی برای روشنایی در نظر گرفته اند که هر دو هدف را تامین کند.

 

نورپردازی محیطی

روشنایی را به شکل‌های مختلفی می‌توان ایجاد کرد. چراغ‌های مخفی، آباژور، لوستر، چراغ‌های مشخص روکار و توکار، آویزها، چراغ ریلی و دیگر انواع چراغ‌ها که در فضاهای مختلف نصب می‌شوند. به عنوان مثال یک مغازه کتاب فروشی می‌تواند برای بهتر دیده شدن، یکی از حالت‌های چراغ سقفی یا چراغ ریلی را استفاده کند. در این صورت هر قفسه با نور کمتر ولی دید بهتر روشن می‌شود.

 

نقش و اهمیت نورپردازی در فروشگاه

صرف هزینه و استفاده از متخصصین برای نورپردازی، به دلایل مختلفی انجام می‌شود. دلایل مختلف را که در مورد روشنایی‌های فروشگاه درک کنیم، انتخاب‌های بهتر و دقیق تری خواهیم داشت. جلب و جذب نگاه مشتری، تاکید کردن روی کالای خاص، ایجاد تفاوت در احساس مشتری دلایلی هستند که وجود دارند.

یکی از مهم ترین دلایل برای این که بتوانیم اهمیت نورپردازی در فروشگاه را درک کنیم، جذب نگاه مشتریان است. پس اهمیت روشنایی و نور پردازی در فروشگاه امری مهم است. فروشگاهی وجود ندارد که جذب نگاه مشتری برایش بی اهمیت باشد. نورپردازی متناسب با نیاز مشتری، یکی از مهم ترین کارکردهاست. طراحی فروشگاه و اجناسی که می‌فروشد، اهمیت زیادی در نوع نورپردازی دارد. گاهی وقت‌ها نیاز است که هر کسی از هر مکانی بتواند فروشگاه را پیدا کند که این اتفاق گاهی با روشن تر کردن مغازه و گاهی با تاریک تر کردن فروشگاه می‌افتد و باعث می‌شوید که توجه‌ها به آن سمت جلب شوند.

منبع:اکووات/ecowat

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر:

‍‍‍
این خبر را از دست ندهید
روی خط رسانه