کرمو شدن بتن چیست + علل کرموشدگی

کرمو شدن بتن چیست + علل کرموشدگی
کرمو شدن بتن چیست + علل کرموشدگی

کرمو شدن بتن (honeycombing of concrete) که به آن بتن لانه زنبوری نیز گفته می‌شود به وضعیتی می‌گویند که حفره‌هایی در بتن به وجود می‌آید که دلیل اصلی آن می‌تواند ویبره نزدن آن در هنگام بتن ریزی باشد و به دلیل اینکه شبیه کندوی زنبور است، به آن بتن لانه زنبوری هم می‌گویند. اینکه بتن کرمو چیست و چه دلایل باعث به وجود آمدن آن می‌شود و راه‌های جلوگیری از کرمو شدن بتن کدام است را در این مطلب بررسی کردیم.

 

دیگران چه می خوانند:

 

بتن کرمو چیست؟

اگر در هنگام ریختن بتن در سایت‌ها یا مقاطع بتن ریزی، مواد بتنی کل مقطع یا قالب بتن را پر نکند، بعد از خشک شدن بتن شما کرمو یا لانه زنبوری خواهد شد. در این حالت شاهد حفره‌هایی در بتن خواهیم بود که به مرور پودر شده و می‌ریزد.

یکی از استانداردهای جهانی برای بتن ریزی، متراکم کردن آن است، این کار به وسیله ابزارهایی از جمله شیلنگ ویبراتور انجام می‌شود. این شلنگ دارای ارتعاشاتی است که وقتی وارد بتن می‌شود آنرا می‌لرزاند که به آن ویبره کردن بتن می‌گویند.

 

در پی انجام ویبره کردن بتن دو اتفاق می‌افتد:

  1. بتن در تمام قالب بتن ریزی متراکم می‌شود و همه جای آن را می‌پوشاند
  2. حباب‌های هوای محبوس شده در هنگام بتن ریزی خارج شده و مواد بتنی در کنار هم قرار می‌گیرد.
  3.  

 

کرمو شدن بتن و خطرات آن چیست؟

وقتی بتن کرمو می‌شود باید منتظر نتایج نامطلوبی باشیم که مستقیما روی کیفیت بتن اثرگذار است. این موارد عبارتند از:

  • پایین آمدن ضریب مقاومت بتن
  • نپوشاندن کامل آرماتورها
  • نشست بتن در کف یا ریزش آن در قسمت‌هایی مثل سقف، ستون و پله‌ها
     

 

علل کرمو شدن بتن کدام است؟

موارد مختلفی منجر به کرموشدگی بتن یا لانه زنبوری شدن آن شود، رعایت این موارد موجب مقاوم سازی ساختمان‌ها خواهد شد که این علل عبارتند از:

  • استفاده از بتنی که اسلامپ استانداردی ندارد: اسلامپ بتن به نوعی آزمایش سفت یا شل بودن آن است. دلیل اصلی انجام این آزمایش این است که به این موضوع پی ببریم که آیا بتن در کل قالب بتن ریزی متراکم خواهد شد یا خیر.
  • ویبره نکردن بتن: همانطور که گفتیم از شیلنگ ویبره بتن برای ایجاد لرزش در آن استفاده شده تا هم بتن متراکم شده و هم خلل و فرج و حباب‌های آن تخلیه شده و سنگدانه‌ها به خوبی در کنار هم بنشینند.
  • عدم تقویت آرماتورها به وسیله بتن: آرماتورها به ویژه در محل‌های اتصال آن‌ها به یکدیگر به دلیل سرما و گرما واکنش‌های حرارتی داشته و اگر پوشش خوبی به وسیله بتن برای آن‌ها ایجاد نشود می‌توانند مقاومت بتن را شکسته و موجب کرمو شدن آن شود.

 

راه‌های جلوگیری از کرمو شدن بتن چیست

برای اینکه از کرموشدگی بتن جلوگیری شود باید رویکردهایی را اتخاذ کرد، این موارد در واقع دستورالعمل‌های جهانی برای استاندارد بتن است.

عدم در نظر گرفتن این رویکردها می‌تواند به مرور منجر به لانه زنبوری یا کرمو شدن بتن شود، به همین علت بتن ریزی کار حساسی است و همانطور که می‌دانید امروزه بیش از 80 درصد از سازه‌ها در دنیا با بتن ساخته می‌شود.

برای جلوگیری از کرمو شدن بتن باید موارد زیر را رعایت کرد:

  1. توجه به طرح اختلاط بتن: طرح اختلاط بتن به چیزی گفته می‌شود که میزان مواد بتنی در تناسب استانداردی با هم ترکیب می‌شوند. در واقع نمی‌توان از هر سنگدانه‌ای با هر اندازه یا هر مقدار آب و سیمان استفاده کرد. هم باید نسبت آب به سیمان رعایت شده و هم سنگدانه‌ها متناسب باشد. سنگدانه‌های ریز یا درشت باید در حد استاندارد به بتن اضافه شود.
  2. متراکم سازی بتن: وقتی یک مایع کیک را در ظرف می‌ریزید باید آنرا در تمام سطح ظرف پخش کنید، بتن هم همین است وقتی بتن را در قالب می‌ریزند باید در تمام قالب پخش شود اما این با دست نشدنی است.

 

جمع بندی و نتیجه گیری از علل کرمو شدن بتن

شما در این مطلب به صورت کامل با علل کرمو شدن بتن آشنا شدید، کرموشدگی بتن یک پدیده شایع است که بیشتر زمانی اتفاق می‌افتد که استانداردهای بتن ریزی رعایت نمی‌شود. به همین جهت تاکید بر ویبره کردن بتن، توجه به تناسب‌ها و طرح‌های اختلاط بتن و غیره از جمله موارد بسیار مهم در بتن ریزی است.

 

کرمو شدن بتن چیست + علل کرموشدگی

اخبار وبگردی:

آیا این خبر مفید بود؟