رپورتاژ آگهی/

معرفی و قیمت خرید بذر

کدخبر : 66135

سلامت بخش های تشکیل دهنده بذر برای جوانه زنی و تولید محصول مطلوب، امری لازم و ضروری است. از این روست که خرید بذر در این زمینه اهمیت داشته و لازم است تا از سلامت بذر اطمینان حاصل کرده و مقدار رطوبت موجود در آن را در حالت سالم نگه داریم.

تعریف بذر

در اصطلاح زراعی، خرید بذر به معنای تهیه قسمتی از گیاه است که نقش ایجاد جوانه و تولید گیاه مشابه گیاه اصلی یا مادری را دارد. بذر ممکن است به شکل دانه، میوه یاغده، پیاز، ساقه، برگ یا هر قسمت دیگری از بافت گیاه به نظر بیاید. از نظر فیزیولوژی، تنها دانه‌های کامل با گیاهک کامل به عنوان بذر شناخته می‌شود. در یک طبقه‌بندی کلی، بذور به دو دسته بزرگ رویشی و زایشی تقسیم می‌شوند. بذور جنسی همان دانه درون میوه که حاصل گرده‌افشانی و لقاح است و بذور غیرجنسی از اندام یا قسمتی از اندام رویشی گیاه حاصل می‌شود.

 

ویژگی های بذرمناسب

سلامت بذر

سلامت بخش های تشکیل دهنده بذر برای جوانه زنی و تولید محصول مطلوب، امری لازم و ضروری است. به عنوان مثال، اگر قسمتی از بذر به هر دلیل آسیب ببیند، درصد جوانه زدن آن کاهش خواهد یافت. بذوری که به بیماری های مختلف مانند انواع قارچ ها، ویروس ها و موارد مشابه آلوده شوند، بعد از کاشت، خود به منابع آلودگی تبدیل می شوند. از این روست که خرید بذر در این زمینه اهمیت داشته و لازم است تا از سلامت بذر اطمینان حاصل کرده و مقدار رطوبت موجود در آن را در حالت سالم نگه داریم.

همانطور که انتظار می‌رود، مقدار رطوبت معمولاً به صورت درصد در بذرها نمایان می‌شود. هر تغییر کوچک در مقدار رطوبت ممکن است تأثیر زیادی بر سلامت بذر داشته باشد. طبیعی است که بذرهایی که دارای درصد رطوبت بیشتری هستند، حتی در زمان نگهداری در انبار، تحت حمله انواع قارچ‌ها قرار گرفته و به تدریج سلامت خود را از دست می‌دهند. این نکته در خرید بذر و نگهداری آن در انبارها به عنوان یک معیار مهم مدنظر قرار می‌گیرد.

برای قضاوت درمورد سلامت و مرغوبیت بذور، رنگ وبوی آن نیز از معیار های سنجش است. رنگ بذر هر رقم، معمولا مخصوص به خود آن رقم است و چنانچه تغییراتی در رنگ آن ایجاد شود، دلیل بر نارس و یا آلوده بودن و پوسیدگی خواهد بود. بوی بذرآلوده به بیماری، ناسالم و کهنه حاکی از نامرغوبیتش می تواند باشد.

خرید بذر

افزایش رطوبت نسبی هوا در زمان برداشت در تغییر رنگ بذر مؤثر است. بعضی از گیاهان مانند جو در زمان برداشت در برابر بارندگی و هوای مرطوب حساساند. به طوری که لکه هایی بر روی دانه جو ایجاد می شود و از مرغوبیت آن می کاهد. بذور تازه عمدتا شفاف و براق هستند (مثلا رنگ بذر یونجه، حبوبات و شبدر تازه) که بر اثر گذشت زمان براقی خود را از دست داده و به تدریج کدر می شوند.

معمولا بذرهای نارس، سبز رنگند و پس از مدتی به تدریج رنگ سبز به خاکستری مایل به زرد یا قهوه ای مایل به زرد تبدیل می شود. به خاطر داشته باشید که درصد سلامتی چنین بذرهایی کم است و مناسب کشت نیستند.

بلوغ بذر

در برخی از گیاهان، بذر قبل از رسیدن به زمین برداشت می‌شود. به همین دلیل، درصد جوانه زدن آنها کاهش می‌یابد. برای اینکه بذر قدرت جوانه زدن را پیدا کند، نیاز به مدتی دارد که ممکن است چند هفته یا چند ماه طول بکشد. بنابراین، خرید بذر از این نظر حائز اهمیت است تا بتواند زمان لازم را پشت سر بگذارد.

قلب کشاورزی، بذر، اصلی ترین عامل و دلیل یکجا نشینی انسان هاست. بذر، آن روح زندگی است که به تمدن بشریت شکل داده و نه فقط به خوراک انسان و دامداری، بلکه رشد دهنده اقتصاد و دانش بشری بوده است. آمار ها نشان میدهد که ارزش بازار بذر در سراسر جهان، در سال 2019 معادل 43 میلیارد دلار آمریکا بوده و در سال 2021 به رقم 47 میلیارد دلار رسید. همین موضوع، نمایش دهنده قدرت و اهمیت خرید بذر در دنیاست.

اندازه ی بذر

ریزی و درشتی، یکی از موارد اساسی است که باید در زمان خرید بذر به آن توجه داشته باشیم. بذور ریز، با رویان کوچک و حجم ذخیره کمتر، منجر به تولید گیاهچه های کم اندازه می شوند. در مقابل، بذور درشت تر توانایی کاشت در عمث بیشتر و مقاومت در برابر شرایط سخت تر را دارند، همین موضوع به تولید گیاهچه های سالم و قوی کمک می کند. اندازه دانه گیاهان ممکن است به علت عوامل مختلف متفاوت باشد. طبیعی است که این تفاوت ها بر قیمت و خرید بذر تاثیر گذار خواهد بود.

  1. محل قرارگرفتن دانه روی گیاه یا روی محور گل آذین
  2. عوامل محیطی کشت به ویژه موادغذایی
  3. نوع گیاه

برای تعیین ریزی و درشتی دانه های هر گیاه زراعی معمولا وزن هزار دانه ی آن را حساب می کنند. بدون تردید، تهیه بذور مناسب و دلخواه، از برند های معتبر از یک فروشگاه معتبر میتواند فرایند خرید را بسیار آسوده و در مقابل مطمئن کند. 

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر:

‍‍‍
این خبر را از دست ندهید
روی خط رسانه