رپورتاژ آگهی/

تفاوت سکه با شمش در سرمایه‌گذاری

کدخبر : 67485

 

افراد برای سرمایه‌گذاری گزینه‌های متفاوتی پیش رو دارند و قطعا انتخاب درست به آن‌ها اطمینان خاطر می‌بخشد. طلا نیز یکی از مواردی است که همیشه مدنظر افراد در سرمایه‌گذاری قرار می‌گیرد. امروزه خرید طلا به علت افزایش تورم از بهترین روش‌ها برای حفظ دارایی محسوب می‌شود.

روش‌های مختلفی برای سرمایه‌گذاری روی طلا وجود دارد که از مرسوم‌ترین آن‌ها خرید سکه، شمش و زیورآلات است. انتخاب روش سرمایه‌گذاری درست در بازار طلا بسیار اهمیت دارد.

در میان کسانی که سرمایه‌گذاری در بازار طلا را انتخاب می‌کنند، همیشه چالش‌هایی وجود دارد و سوالاتی در ذهن‌شان ایجاد می‌شود. سوالاتی اعم از خرید شمش بهتر است یا سکه؟ تفاوت میان شمش و سکه چیست؟ خرید کدام نوع طلا سودمند‌تر است؟ و غیره. در این مطالب قصد داریم درباره تفاوت‌های سکه و شمش طلا اطلاعاتی در اختیارتان قرار دهیم.

میزان سود شمش و سکه چقدر است؟

برای درک بهتر میزان سود‌بخشی سکه و شمش ابتدا باید تعریف جامعی از هرکدام داشته باشیم. سکه طلا یک قطعه گران‌بها است که خلوص بالایی دارد و دارای عیار ۲۲ است. همچنین حق بیمه اضافی نیز دارد، زیرا از سکه به عنوان پول قانونی می‌توان استفاده کرد.

نرخ سود سکه طلا به علت نقش مهمی که در تعیین ارزش آن دارد بسیار مهم است‌. عوامل مختلفی از جمله نوسانات در بازار سکه، تقاضا و عرضه آن در بازار، تحولات در بازار جهانی و تغییرات سیاسی و اقتصادی روی نرخ سود سکه تاثیر دارند.

شمش‌ طلا قطعه‌ای از طلای خام و مذاب است که این طلای مذاب پس از ریخته شدن درون قالب‌های آماده بسته‌بندی‌شده و به فروش می‌رسد. شمش دارای عیار ۲۴ است در واقع هر شمش طلا ۹۹/۹درصد، طلای خالص دارد.

شمش‌های طلا معتبر هستند و تنوع بالایی دارند. همچنین قابلیت خرید و فروش جهانی دارند که این یک مزیت محسوب می‌شود‌. سکه‌های طلا نیز دارای اندازه‌های مختلفی هستند که افراد خریدار با توجه به بودجه خود می‌توانند هر اندازه‌ای را خریداری کنند‌. همچنین سکه‌ طلا دارای نقدینگی بوده و به آسانی فروخته می‌شود.

مدت زمان سود‌دهی و سرمایه‌گذاری

انواعی از سکه‌های موجود برای سرمایه‌گذاری عبارتند از تمام سکه، نیم سکه، ربع سکه، سکه امام، سکه پارسیان و سکه طرح قدیم. سرمایه‌گذاری روی سکه سود‌آوری خوبی دارد؛ چرا که هنگام خرید و فروش نیازی به پرداخت مالیات و اجرت ندارد. بنابراین پس از فروش چیزی از قیمت سکه کاسته نخواهد شد. همچنین کمیسیون و کارمزد فروش سکه پایین است و قابلیت نقد‌شوندگی بالایی دارد. پس می‌توان گفت سکه طلا برای سرمایه‌گذاری کوتاه‌مدت گزینه مناسبی است.

شمش طلا نیز دارای قابلیت معامله جهانی بوده و احتمال تقلب در آن بسیار پایین است. که این ویژگی‌ها باعث می‌شود شمش‌ نیز به عنوان گزینه‌ای برای سرمایه‌گذاری در نظر گرفته شوند. در کل می‌توان گفت برای سرمایه‌گذاری کوتاه‌مدت سکه طلا می‌تواند گزینه مناسبی باشد زیرا امکان نقدشوندگی بالایی دارد. این عامل باعث می‌شود سکه سوددهی بالایی در کوتاه مدت داشته‌ باشد.

میزان خالص بودن عیار و استاندارد سکه و شمش

شمش‌های طلا عیار ۲۴ دارند. شمش از جمله طلاهای خالص با ۹۹/۹درصد خلوص است. همچنین شمش طلا در ابعاد متنوعی وجود دارد که در وزن‌های یک گرم تا یک کیلوگرم در بازار به فروش می‌رسند.

سکه طلا دارای عیار ۲۲ بوده که ۹۰درصد آن طلای خالص است‌ و به راحتی می‌توان سکه را از بازار تهیه کرد چرا که خرید آن نسبت به دیگر مصنوعات طلا در دسترس‌‌تر است.

فرق بین شمش و سکه طلا در چیست؟

تفاوت‌هایی بین سکه‌ طلا و شمش وجود دارد که به‌ آنها اشاره می‌کنیم:

  • شمش‌های طلا دارای عیار ۲۴ هستند و درصد خلوص بالایی دارند در حالی‌ که سکه‌ها عیار پایین‌تری داشته و دارای خلوص کمتری هستند‌.
  • قیمت شمش طلا نسبت به سکه طلا پایین‌تر است.
  • شمش نسبت به سکه‌های غیربانکی که بسته‌بندی ندارند مطمئن‌تر است.
  • سکه طلا نسبت به شمش قابلیت نقدشوندگی بیشتری دارد.

میزان اجرت شمش و سکه طلا

اجرت ساخت طلا به مقدار هزینه‌ای می‌گویند که جواهرساز یا طلا‌فروش در ازای ساخت قطعه طلا، از مشتری دریافت می‌کند. عوامل موثر بر روی اجرت ساخت طلا شامل پیچیدگی و ظرافت طرح، نوع نگین، سنگ‌های قیمتی و غیره می‌باشد. هنگام خرید طلای زینتی باید هزینه زیادی بابت اجرت طلا بپردازید در حالی که برای خرید شمش طلا که طلای ذوب شده محسوب می‌شود نیازی به پرداخت هزینه اجرت وجود ندارد.

حباب قیمت چیست؟

حباب قیمت یکی از چالش‌هایی است که امروزه اقتصاد جهان و ایران درگیر آن هستند. برای مثال در حال حاضر در بازار سکه و طلا حباب قیمتی شدیدی وجود دارد. حباب قیمت پدیده‌ای است که در آن، قیمت دارایی یا سهام به قیمتی بالاتر از ارزش حقیقی خود می‌رسد. انواعی از حباب‌های قیمتی در بازار وجود دارند مانند حباب بازار مسکن، حباب سکه و ارز، حباب خودرو و حباب بورس.

در واقع حباب قیمت افزایش سریع قیمت یک دارایی یا سهام است که نهایتا با سقوط شدید قیمت همراه می‌شود. معمولا حباب قیمت بر اساس دلایل منطقی ایجاد نمی‌شود و بیشتر مواقع ناشی از موج ناگهانی خرید است.

این تورم غیرواقعی در نتیجه انتظارات بالا از سرمایه‌گذاری ممکن است ایجاد شود. زمانی که شکاف میان اقتصاد واقعی و مالی افزایش یابد، ممکن است حباب اقتصادی نیز فوران کند. این اختلاف قیمتی باعث می‌شود تا خرید و سرمایه‌گذاری سخت شود. به همین خاطر بسیاری از فروشگاه‌های آنلاین با ارائه وام اینترنتی امکان خرید طلا قسطی را فراهم کرده‌اند.

کلام پایانی

خرید شمش یا سکه طلا برای افرادی که قصد سرمایه‌گذاری دارند، یک روش مطمئن است. سعی کردیم با توضیح تفاوت‌ها و اشاره به مزایای هریک، چالش‌های ذهنی شما را در انتخاب برطرف سازیم. در این مقاله عیار و درصد خلوص سکه طلا و شمش را بیان کردیم و به مزایای سکه طلا به عنوان گزینه‌ای برای سرمایه‌گذاری کوتاه مدت اشاره کردیم‌. سکه طلا می‌تواند گزینه مناسبی برای سرمایه‌گذاران مبتدی باشد. همچنین برای خرید شمش طلا، بهتر است شمش‌های گرم بالا را انتخاب کنید. در زمان خرید سکه نیز برای کاهش اثر حباب، سکه تمام گزینه بهتری است.

نهایتا با توجه به مطالب گفته‌ شده، سرمایه‌گذاران می‌توانند بر اساس وضعیت بودجه و اهداف خود سکه یا شمش طلا را برای سرمایه‌گذاری انتخاب و خریداری کنند.‌ همچنین برای خرید از فروشگاه‌های ارائه‌دهنده وام طلا قسطی را با محاسبه اقساط وام و بودجه‌شان دریافت کنند.

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر:

‍‍‍
این خبر را از دست ندهید
روی خط رسانه