رپورتاژ آگهی:

۷ آثار تاریخی شیراز که باید ببینید

کدخبر : 68026

شهر شیراز با زیبایی‌های تاریخی و فرهنگ غنی خود در سطح جهان شهرت دارد. این شهر زیبا همانند گوهری درخشان در کشور می‌تابد و در طول سال از مسافران و گردشگران داخلی و خارجی زیادی میزبانی می‌کند.

در شیراز جاهای دیدنی تاریخی و گردشگری به‌قدری زیاد است که سفری به‌یادماندنی برای مسافران رقم می‌خورد. با رفتن به هر خیابان در شهر شیراز گویی در دل تاریخ و هنر قدم نهاده می‌شود و این مورد تجربه‌ای غیرقابل‌توصیف برای مسافران است. در این متن نیز به معرفی هفت مورد از جاذبه‌های تاریخی شیراز پرداخته می‌شود تا هر فرد در هنگام برنامه‌ریزی برای سفر شیراز از این جاهای دیدنی غافل نباشد و با غرق شدن در دل تاریخ سفری به‌یادماندنی را تجربه کند.

دروازه قرآن

یکی از جاذبه‌های تاریخی و فرهنگی در شهر شیراز دروازه قرآن است. این اثر تاریخی در ورودی شهر شیراز از سمت مرودشت قرار دارد و به دلیل نزدیکی به جاذبه‌های گردشگری دیگر از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. دروازه قرآن از نمادهای تأثیر قرآن در زندگی مردم ایران است. بر بالای این دروازه نیز قرآن نصب‌کرده‌اند تا کسانی که از زیر آن عبور می‌کنند در امان باشند

توجه داشته باشید که دروازه قرآن در زمان حکومت عضدالدوله دیلمی ساخته‌شده است. البته در ابتدا هدف از ساخت این مکان برای حفظ مردم در برابر خطرات بوده و در طول تاریخ نیز چندین بار مورد بازسازی قرار گرفته است.

اطراف این مکان تاریخی نیز مجموعه تفریحی و گردشگری با نام بوستان خواجوی کرمانی دایر شده است.

بازدید از این جاذبه هم در روز و هم در شب جذابیت دارد؛ در روز می‌توان معماری بی‌نظیر بنا را تماشا کرد و در هنگام شب نیز از نورپردازی‌های آن لذت برد.

تخت جمشید

یکی از شاهکارهای معماری در ایران تخت جمشید است. این اثر تاریخی نیز به عنوان برجسته‌ترین نماد در کشور شناخته می‌شود. تخت جمشید به پرسپولیس معروف است و در نزدیکی شهر مرودشت قرار دارد. هرکس به بازدید این جاذبه تاریخی برود، با عظمت و قدرت پادشاهان ایرانی آشنا می‌شود.

این اثر تاریخی ۵۱۸ سال پیش از میلاد توسط داریوش بزرگ ساخته‌شده است و در طول تاریخ برای برگزاری جشن‌ها، مناسبت‌ها و مراسم‌های رسمی پادشاهان استفاده‌شده است. اینجا یکی از میراث جهانی یونسکو است. مسافرانی که تصمیم دارند با تور عازم شهر شیراز شوند، بازدید از این جاذبه تاریخی به همه‌شان توصیه می‌شود تا جلال و شکوه بزرگ‌ترین تمدن تاریخ بشری را از نزدیک لمس کنند.

در معماری تخت جمشید ترکیبی از هنر و فناوری استفاده‌شده است. این مجموعه شامل کاخ‌ها، ستون‌ها، کتیبه‌ها و مجسمه‌هایی است که با دقت و ظرافت کامل حک کاری شده‌اند.

ساعت بازدید: نیمه اول سال ۷:۳۰ صبح تا ۷:۳۰ عصر و نیمه دوم سال ۸ صبح تا ۶:۳۰ عصر

سعدیه

آرامگاه سعدی به سعدیه معروف است و یکی از زیباترین و مهم‌ترین جاذبه‌های تاریخی در شهر شیراز به شمار می‌رود. این آرامگاه در کنار باغ دلگشا قرار دارد و برای علاقه‌مندان به ادبیات و شعر جای مناسبی بوده و حس و حال خاصی به مسافران القا می‌کند.

معماری این بنا به زمان ساسانی برمی‌گردد و با الگوبرداری از معماری هخامنشی ساخته‌شده است. در معماری این بنا از رنگ آبی استفاده‌شده و بنای آن نیز به شکل هشت‌ضلعی ساخته‌شده است.

بخش‌های این آرامگاه بدین صورت هستند: سنگ قبر سعدی در مرکز عمارت هشت‌ضلعی قرار دارد و سقف این بخش با کاشی‌های فیروزه‌ای‌رنگ تزیین شده است. در سایر ضلع‌های این بنا کتیبه‌هایی از اشعار سعدی به چشم می‌خورند. سعدیه در طول تاریخ بازسازی‌شده و هنر معماری ایرانی به وضوح به چشم می‌خورد.

ساعت بازدید: ۸ صبح تا ۷:۳۰ عصر

مسجد وکیل

یکی دیگر از شاهکارهای معماری در شهر شیراز مجموعه وکیل است که ساخت آن‌ها به دوره زندیه برمی‌گردد. این مجموعه شامل مسجد، حمام و بازار وکیل است و جزو آثار تاریخی با ارزش در کشور به شمار می‌روند. محال است کسی با خرید بلیط قطار فوری به شهر شیراز سفر کند و در همان فاصله اندک از این مجموعه دیدنی بازدید نکند.

در مسجد وکیل از طراحی خاص استفاده‌شده است که شامل آینه‌کاری، کاشی‌کاری رنگارنگ، منبت‌کاری چوبی هستند و سقف گنبدی شکل آن با مهارت فوق‌العاده‌ای ساخته‌شده است. در این مسجد دو شبستان اصلی با ۴۸ ستون سنگی وجود دارد که یکی از بزرگ‌ترین بخش‌های مسجد محسوب می‌شود.

بازار وکیل نیز مهم‌ترین مرکز خرید شیراز محسوب می‌شود و ساخت این بازار بیست سال طول کشیده است. در این بازار هر چیزی می‌توان برای خرید پیدا کرد.

حمام وکیل نیز آخرین بخش این مجموعه است و بازدید از این بخش بسیار هیجان‌انگیز است. در این حمام مجسمه‌های مومی قرار داده شده و بیانگر فرهنگ و لباس ایرانیان در زمان زندیه هستند.

ساعت بازدید: ۸:۳۰ صبح تا ۸ شب

ارگ کریمخان

یکی از زیباترین بناهای تاریخی در شهر شیراز ارگ کریمخان نام دارد و زمان ساخت آن به دوره زندیه برمی‌گردد. این مجموعه با معماری خاص خود طراحی مستطیل شکل دارد. چهار برج در گوشه‌های این بنا برای نگهبانی و دفاع از این مکان ساخته‌شده‌اند.

کاشی‌کاری‌ها و پنجره‌های چوبی، سقف‌های طاق دار، نقاشی‌های دوران صفوی نیز زیبایی‌های این محل را دوچندان کرده است. گردشگران از این جاذبه زیبا بازدید می‌کنند و با کوله باری از خاطرات خوش به خرید بلیط قطار شیراز تهران اقدام می‌کنند تا به شهر خود برگردند.

ساعت بازدید: نیمه اول سال ۸:۳۰ صبح تا ۹ شب و در نیمه دوم سال ۷:۳۰ صبح تا ۸:۳۰ شب

باغ ارم شیراز

باغ ارم در نزدیکی میدان ارم قرار دارد و جزو جاذبه‌های دیدنی و تاریخی شهر شیراز است. همچنین این باغ یکی از زیباترین باغ‌های ایرانی محسوب می‌شود و درختان مرکبات و سروهای بلند چشم‌انداز دلربایی در آن ایجاد کرده‌اند.

عمارت سه‌طبقه در این باغ ساخته‌شده است و نمونه بی‌نظیری از هنر معماران دوره قاجار است. در این ساختمان گچ‌بری، نقاشی، حجاری، منبت‌کاری و کاشی‌کاری‌های هفت‌رنگ بکار رفته شده است.

پوشش گیاهی در باغ ارم بسیار متنوع است و این محل را به عنوان باغ گیاه‌شناسی نیز می‌شناسند. اینجا مکانی برای دوستداران طبیعت، تاریخ و هنر است که بازدید از آن تجربه‌ای به‌یادماندنی از سفر به شیراز است.

ساعت بازدید: ۸ صبح تا ۸:۳۰ شب

باغ عفیف آباد شیراز

یکی دیگر از زیباترین مکان‌های تاریخی در شهر شیراز باغ عفیف آباد است. این باغ در زمان قاجار به عنوان محلی برای تفریح و سرگرمی شاهان قاجار بوده و امروزه به یکی از جاذبه‌های گردشگری شهر تبدیل‌شده است.

معماری بکار رفته در باغ عفیف آباد نیز تلفیقی از سنت و مدرنیته است و این مجموعه شامل تالارهای باشکوه، ستون‌های بزرگ، آب‌نماها و سنگ‌های مرمر است که زیبایی خاصی به این مکان بخشیده‌اند.

بازدید از این جاذبه تاریخی برای عموم آزاد است و مردم می‌توانند در هنگام سفر به شیراز بازدید از باغ عفیف آباد را در لیست جاذبه‌های گردشگری قرار دهند.

ساعت بازدید: از ۹ صبح تا ۸ شب

سخن آخر

شهر شیراز با جاذبه‌های دیدنی و تاریخی خود به قدری زیباست که مسافران در هنگام سفر به این شهر بی‌نظیر با خاطرات خوش به شهر خود برمی‌گردند، همچنین برای سفرهای بعدی‌شان نیز مشتاق می‌شوند. با رفتن به این شهر می‌توان درک عمیقی از تاریخ و فرهنگ ایران داشت. در شهر شیراز ترکیبی از تاریخ و هنر ایرانی به چشم می‌خورند که در این متن به معرفی هفت مورد از جاذبه‌های تاریخی این شهر پرداخته شد و با سفر به شهر شیراز می‌توان از این‌همه زیبایی یکجا لذت برد.


این مطلب، یک خبر آگهی بوده و این پایگاه خبری در محتوای آن هیچ نظری ندارد

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر:

‍‍‍
این خبر را از دست ندهید
روی خط رسانه