تبادل خدمات و امکانات با امضای تفاهم نامه بانک ایران زمین و سازمان فناوری اطلاعات ایران

تبادل خدمات و امکانات با امضای تفاهم نامه بانک ایران زمین و سازمان فناوری اطلاعات ایران
کدخبر : 10966

مراسم امضاتفاهم نامه مرکز نوآوری بانک ایران زمین با سازمان فناوری اطلاعات با حضور مدیرعامل بانک ایران زمین، معاون وزیر ارتباطات و رییس سازمان فناوری ایران، مدیران مرکز نوآوری و اصحاب رسانه با هدف اتصال استارت‌آپ‌های طرح نوآفرین به خدمات بانک ایران زمین و رونمایی از بسته خدمات بانکداری باز این بانک برگزار شد.

به گزارش رصداقتصادی به نقل از  روابط عمومی، مرکز نوآوری بانک ایران زمین با هدف حمایت از زیست بوم کسب‌وکارهای نوپای کشور قصد دارد با همکاری سازمان فناوری اطلاعات ایران بسته خدمات بانکی و ارتباطی رایگان به استارتاپ ها و شرکت های دانش بنیان ارائه کند.

 
وحید محمودیان مدیرعامل مرکز نوآوری ایران زمین در ابتدای این مراسم با اشاره به اقدمات انجام گرفته در این مرکز برای حمایت از شرکت های دانش بنیان و استارتاپ ها اظهار داشت: هدف از امضای تفاهم‌نامه همکاری بانک ایران زمین و سازمان فناوری اطلاعات ایران این است که بتوانیم مجموعه‌ای از خدمات را به استارت‌آپ‌ها و طرح های نوآفرین ارائه و از کسب‌وکارها حمایت کنیم.
 
 
به گفته محمودیان؛ هدف مرکز نوآوری بانک ایران زمین ارائه زیرساخت های مناسب به کسب و کارها به جای سرمایه و سرمایه گذاری است.
 
 
فرزاد غصنفری، مدیر توسعه تجاری آرین تل نیز با اشاره به همگرایی بانک ایران زمین و مجموعه های درون بانک بیان داشت: استراتژی شرکت رفتن به اقیانوس آبی است و استارتاپ هایی انتخاب شده که بازار ساز هستند، پلتفرم بانک ایران زمین سیستم بانکداری باز در اختیار استارتاپ ها جهت رشد آن ها قرار می دهد ، هدف این است که خدماتی همچون تراکنش های مالی، احراز هویت و صدها مورد دیگر به آن ها ارائه شود.
 
 
در ادامه مراسم فرهاد اینالویی معاون فناوری اطلاعات بانک ایران زمین در خصوص شاخص‌هایی که می‌توان ازطریق آن پی به دیجیتالی‌شدن یک سازمان برد، اشاره کرد و اظهار داشت: اولین شاخص میزان تراکنش‌های غیرحضوری یک سازمان است؛ ۹۷ درصد از تراکنش‌های بانک ایران زمین به‌صورت غیرحضوری و بیرون از شعبه انجام می‌شوند. شاخص دیگر بحث داده‌های دیجیتایزشده است و مهم است که داده‌ها قبل از دیجیتالی شدن، دیجیتایز شوند. همچنین تعداد سرویس‌ها در یک پلتفرم باز نیز یک شاخص محسوب می‌شود؛ ما در مرکز نوآوری ایران زمین بیش از ۲۰۰ سرویس بانکی بانک ایران زمین را قرار داده‌ایم. علاوه بر این، تعداد کانال‌های ارائه خدمت نیز مهم است؛ اینکه یک سازمان از چند کانال برای ارائه سرویس‌های خود به مشتری استفاده می‌کند.
 
اینالویی موضوع کاهش هزینه‌ها را نیز در این راستا بسیار مهم دانست و گفت: برخی از بانک‌ها و سازمان‌ها می‌گویند که حرکت به سمت دیجیتالی شدن هزینه دارد ولی باید توجه کرد که اگر سازمانی به سمت تحول دیجیتال حرکت کرد و حداقل ۳۰ درصد از هزینه‌های عملیاتی آن کاسته نشد، مسیر را اشتباه انتخاب کرده است. انجام یک تراکنش در شعبه بانک بیش از ۱۰۰ برابر یک تراکنش آنلاین هزینه دارد، در نتیجه هر چه به سمت دیجیتالی شدن حرکت می‌کنیم باید هزینه‌هایمان نیز کاهش پیدا کند.
 
معاون فناوری اطلاعات بانک ایران زمین شاخص مهم بعدی را موضوع نوآوری باز اعلام کرد و توضیح داد:‌ ما در بانک‌ها مدت‌ها است به این نتیجه رسیده‌ایم که نوآوری در داخل سازمان رخ نمی‌دهد و باید نوآوری را از بیرون به داخل سازمان تزریق کرد چراکه بانک می‌تواند در سال حدود دو الی سه محصول جدید ارائه کند ولی وقتی سازمانی در فضای اکوسیستم نوآوری باز قرار می‌گیرد، تمام استارت‌آپ‌ها و فین‌تک‌ها گسترش‌دهنده محصول آن خواهند شد و تنها کافی است که آن سازمان پلتفرم را در اختیار استارت‌آپ قرار دهد. ما تجربه بسیار خوبی در این زمینه داشتیم و همراه ‌بانک ایران زمین محصول این همکاری است.
 
وی افزود: در نهایت نیز سازمان باید در حین دیجیتالی‌شدن تغییر رفتار مشتری را حس کند. باید براساس داده‌ای که از مشتری دارد، تجربه مناسبی را برای او ایجاد کند. اگر مشتری از سازمان و سرویس‌هایی که ارائه می‌دهد راضی باشد، می‌توانیم بگوییم که در مسیر دیجیتالی شدن درست قرار دارد.
 
اینالوئی در پایان سخنان خود از رونمایی پایلوت بانکداری دیجیتال کشور در پاییز 99 در بانک ایران زمین خبر داد.
سعید روشنی، مشاور رئیس سازمان نوآوری نوآفرین با اشاره به این موضوع که نوآفرین بزرگترین درگاه ارائه خدمات دولتی به اکوسیستم استارتاپی ایران گفت: در ابتدا تلاش این سامانه ارائه خدمات دولتی در یک پلتفرم واحد و یکپارچه به اکوسیستم نوآفرینی ارائه دهد. پس از گذشت زمان و پس از آن که ما توانستیم بزرگترین پایگاه داده اکوسیستم استراتاپی ایران را تولید کنیم و آن را در اختیار خود مجریان اکوسیستم قرار دادیم. اردیبهشت ۹۷، طرح نوآفرین تصویب شده است و یکسال از این فرایند می گذرد.
 
 
روشنی اظهار داشت: در این یکسال ما توانسته ایم، ۲۵۴۸ کسب و کار نوپا ، ۱۳۰ سرمایه گذار ، ۲۲۲مرکز رشد، شتابدهنده و فضای کار اشتراکی ، ۱۹۲۴تیم نوپا، ۶۳۰ شرکت بزرگ رشدیافته، ۲۵۵علاقمند به حوزه کارآفرینی در به این سامانه اضافه کنیم. ما ۱۳ سامانه دولتی چه در قالب وب سرویس چه در قالب ارائه خدمات به اکوسیستم نوآرفرینی معرفی کردیم که منجر به ایجاد یک پلتفرم کسب و کار بوم واره به اکوسیستم معرفی کنیم که از یک ماه پیش فعالیت خود را شروع کرد که در حال حاضر ۲۴ سرویس روی این پلتفرم ارائه خدمات دادند. تاکنون ۷۵۰ سرویس از پلتفرم بوم واره استفاده کردند که این یکی از بزرگترین دستاوردهایی که یک بخش دولتی می تواند در اکوسیستم نوآوری کشور رقم زند. وی گفت: برنامه ما برای یکسال آینده در هر ماه یک سرویس جدید را به اکوسیستم نوآفرینی کشور اضافه خواهیم کرد قرار است هر ماه یک سرویس ارائه شود که مهمترین آن بوم سرمایه است که سرمایه گذاران را به کسب و کارها متصل می کند.
 
امیر ناظمی، معاون وزیر ارتباطات و رئیس سازمان فناوری اطلاعات نیز در این مراسم با اشاره به این موضوع که تکنولوژی و صنعت دیجیتال زندگی ما را دچار تغییرات اساسی کرده است، گفت: ده سال پیش درباره آینده بانکداری پیش بینی های انجام شده که امروزه شاید عجیب به نظر برسد. سه حوزه وجود داشتند که در بانکداری با هم به تعارض رسیدند؛ بانک ها به عنوان بازیگران سنتی بحث پولی بانکی، اپراتورها بودندکه یکسری از کشورها جایگزین بانک ها شدند و حوزه سوم فین تک ها که هیچکدوم از این دسته ها نبودند ولی کیف پول های خود را ارائه دهند.
 
وی گفت: امروز همچنان این تعارض وجود دارد و مراکز نوآوری به غیر از کارکرد متعارف خودشان ، باید این سه را بهم نزدیک کنند، اپراتورها می توان فراگیری مالی رو بالا ببرند.
 
در ادامه این مراسم عبدالمجید پورسعید مدیرعامل بانک ایران زمین نیز با بیان این که حدود سه سال و نیم است که بانک ایران زمین در مسیر تحول دیجیتال در حرکت است، گفت: بانک ایران زمین باور دارد که باید با ایجاد پلتفرم باز و ارائه API به استارت‌آپ‌ها و فین‌تک‌ها امکان ارائه سرویس‌ها و خدمات جدید و متفاوت را به مشتریان فراهم کند. به عقیده او، سازمان‌هایی که سریع‌تر و زودتر بتوانند در این مسیر گام بردارند، موفق‌تر خواهند بود.
 
وی با بیان این که توسعه بانکداری دیجیتال در بانک ایران زمین با سرعتی مناسب در حال اجراست، اظهار داشت: حمایت از کسب و کارهای نوین و نیز استفاده از ایده های نو در مرکز نوآوری ایران زمین می تواند تحولی مناسب در بانکداری دیجیتال ایجاد کند. از این رو بانک با تاسیس مرکز نوآوری تلاش کرده تا با حمایت از شرکت های دانش بنیان و استارتاپ ها به اقتصاد دیجیتالی کشور نیز کمک موثری کند.
 
مدیر عامل بانک ایران زمین ضمن ابراز خرسندی از همکاری مرکز نوآوری ایران زمین و سازمان فناوری اطلاعات ایران بیان داشت: این تعاملات و همکاری های می تواند ضمن سرعت بخشی اقدامات در این زمینه موجب توسعه و رشد اقتصادی کشور با حمایت از کسب و کارهای نوین شود.
 
در پایان این مراسم در حضور مدیرعامل بانک ایران زمین و معاون وزیر ارتباطات و رییس سازمان فناوری اطلاعات ایران تفاهم نامه همکاری میان مرکز نوآوری ایران زمین و سازمان فناوری اطلاعات به نمایندگی فرهاد اینالوئی معاونت فناوری اطلاعات بانک ایران زمین و شهلا ناصری معاون سازمان فناوری اطلاعات ایران امضا شد.

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر:

‍‍‍
این خبر را از دست ندهید
روی خط رسانه