مراحل ثبت، تائید و انتقال چک بر اساس طرح جدید بانک مرکزی تشریح شد

مراحل ثبت، تائید و انتقال چک بر اساس طرح جدید بانک مرکزی تشریح شد
کدخبر : 16677

صادرکنندگان و دریافت‌کنندگان چک بنا بر اعلام بانک مرکزی از روز ۲۰ دی ۹۹ می‌توانند فرآیند ثبت، تائید و انتقال چک را در سامانه صیاد به‌صورت اختیاری انجام دهند.

 

به گزارش رصداقتصادی به نقل از روابط عمومی بانک توسعه تعاون، در حال حاضر امکان ثبت، تائید و انتقال چک بر اساس طرح جدید بانک مرکزی از طریق برنامک‌های موبایلی که فهرست آن‌ها در تارنمای شرکت شبکه الکترونیک پرداخت کارت (شاپرک) منتشر می‌شود، فراهم است.

 

با توجه به اختیاری بودن این امر، تمام چک‌ها در حال حاضر مانند قبل بدون نیاز به ثبت در این سامانه در شبکه بانکی کشور پذیرش و پردازش خواهند شد.

 

بر اساس آخرین اعلام بانک مرکزی، با توجه به در دسترس بودن برنامک‌های حوزه پرداخت، خدمات پرکاربرد از قبیل امکان ثبت چک، تائید چک و همچنین انتقال چک، توسط برنامک‌های یادشده ارائه می‌شوند و نیازی به مراجعه حضوری به شعب بانک نیست. البته خاطرنشان می‌سازد، برنامک‌های حوزه پرداخت صرفاً امکان ارائه خدمت به مشتریان حقیقی و حساب‌های انفرادی را دارا می‌باشند.

 

بر اساس قانون جدید فرایندهای مرتبط با چک در سامانه صیاد در حال حاضر اختیاری بوده و با اعلام تاریخ جدید از سوی بانک مرکزی به صورت اجباری و فراگیر اجرایی خواهد شد.

 

بدین ترتیب، صادرکننده چک پس از درج مندرجات چک در برگ آن باید برای ثبت اولیه به یکی از ابزارهای دسترسی به سامانه صیاد مراجعه کرده و سپس اقدام به ورود اطلاعات چک و اطلاعات هویتی ذینفع ذینفعان کند. البته این مرحله به‌عنوان ثبت اولیه چک تلقی شده و ثبت نهایی چک در سامانه صیاد مستلزم تائید دریافت چک توسط ذینفع آن از طریق یکی از ابزارهای دسترسی به سامانه صیاد است.

 

لازم به ذکر است که در صورت رد چک، ذینفع ضمن انتخاب حداقل یکی از دلایل مندرج در سامانه، می‌بایست فیزیک چک را به صادرکننده انتقال‌دهنده عودت دهد.

 

برای انتقال چک نیز یادآوری می گردد که در قانون جدید چک، پشت‌نویسی با درج اطلاعات مربوطه در سامانه صیاد جایگزین شده است. بر این اساس، برای انتقال چک، انتقال‌دهنده چک می‌بایست به سامانه صیاد مراجعه و مراحل لازم از جمله ورود اطلاعات مربوط به قلم اطلاعاتی بابت و هویت ذینفع جدید چک (انتقال گیرنده) را انجام دهد.

 

علاوه بر آن برای سهولت و شفافیت در معاملات، امکان استعلام وضعیت اعتباری صادرکننده چک نیز فراهم است.

 

این سرویس، همانند گذشته امکان استعلام وضعیت اعتباری صادرکننده چک از طریق ورود شناسه ۱۶ رقمی صیادی برگ چک را فراهم می‌کند.

 

علاوه بر ابزارهای دسترسی به سامانه صیاد، این خدمت از طریق مراجعه به پایگاه اطلاع‌رسانی بانک مرکزی به نشانی www.cbi.ir و با مراجعه به صفحه استعلام وضعیت اعتباری چک صیادی فراهم است که افراد می توانند از طریق ارسال شناسه استعلام ۱۶ رقمی مندرج در چک‌های صیادی، نسبت به وضعیت اعتباری کلی صادرکننده چک از نظر تعداد و مبلغ چک‌های برگشتی رفع سوء اثر نشده نزد شبکه بانک مطلع شوند.

 

همچنین این خدمت از طریق سامانه پیامکی ۷۰۱۷۰۱ قابل دریافت است.

 

گفتنی است سامانه پیامکی ۷۰۱۷۰۱ امکان استعلام وضعیت اعتباری کلی شخص صادرکننده چک، شامل دسته‌ای که وی بر اساس تعداد و مبلغ چک‌های برگشتی رفع سوء اثر نشده، در آن قرار می‌گیرد را اعلام می‌کند.

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر:

‍‍‍
این خبر را از دست ندهید
روی خط رسانه