حاجی اشرفی در گفتگو با رصد اقتصادی:

بیمه مرکزی موظف به پرداخت وجه یا کمک به شرکت‌های بیمه‌ای نیست/ 15 درصد از فروش شرکت‌های بیمه متعلق به بیمه مرکزی است

بیمه مرکزی موظف به پرداخت وجه یا کمک به شرکت‌های بیمه‌ای نیست/ 15 درصد از فروش شرکت‌های بیمه متعلق به بیمه مرکزی است
کدخبر : 19894

کارشناس صنعت بیمه گفت: شرکت‌های بیمه‌ای در قالب اتکایی باید درصدی را که همان 15 درصد است، به حساب بیمه مرکزی واریز کنند اما شرکت‌های بیمه‌ای نمی‌توانند از بیمه مرکزی طلب وجه یا کمکی کنند.

حمیدرضا حاجی‌اشرفی، کارشناس صنعت بیمه در گفتگو با خبرنگار رصد اقتصادی، اظهار داشت: در عملیات‌های بیمه‌های بازرگانی، یک عملیاتی وجود دارد که مختص بخش خصوصی است و به کمک‌های بیمه مرکزی و دولت ارتباطی هم ندارد. وقتی‌که شرکت‌های بیمه، عملیات‌های خودشان را در ارتباط با بیمه‌های بازرگانی انجام می‌دهند یا به عبارتی به فروش بیمه مبادرت می‌رزند، بخشی از فروششان را به صورت اجباری به بیمه مرکزی واگذار می‌کنند تا بیمه مرکزی آن را نگهداری کند که به آن بیمه اتکایی می‌گویند.

وی افزود: این درصد تا زمان خصوصی شدن شرکت‌های بیمه، مبلغ خیلی بالایی بود، اما بعد از برنامه پنجم و ششم توسعه، درصد واگذاری کاهش یافت که امروز حدود 15 درصد تخمین زده شده است؛ یعنی شرکت بیمه، محصولات بیمه‌ای را به فروش می‌رساند و در قبال فروش محصولات خود، 15 درصد از پرتفوی فروش خود را به بیمه مرکزی واگذار می‌کند و حتی خسارتی به پرتفوی یا واحد بیمه‌شده خسارتی وارد شود، باز هم شرکت بیمه‌ای باید 15 درصد از فروشش را به بیمه مرکزی واگذار کند و 85 درصد دیگر هم برای خود شرکت بیمه‌ای باقی خواهد ماند.

این کارشناس صنعت بیمه خاطرنشان کرد: بیمه مرکزی هیچ کمک یا هیچ هزینه‌ای را به شرکت‌های بیمه واگذار نمی‌کند و اصلاً خود را موظف به انجام این کار نمی‌داند و موضوعی تحت عنوان کمک دولت به شرکت‌های بیمه‌ای مطرح نیست؛ لذا شرکت‌های بیمه‌ای در قالب اتکایی باید درصدی را که همان 15 درصد است، به حساب بیمه مرکزی واریز کنند اما شرکت‌های بیمه‌ای نمی‌توانند از بیمه مرکزی طلب وجه یا کمکی کنند.

 

سمیرا عسگری

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر:

‍‍‍
این خبر را از دست ندهید
روی خط رسانه