شستا و حمایت از سهامداران در دوران رکود بورس

شستا و حمایت از سهامداران در دوران رکود بورس
کدخبر : 21103

مجموعه شستا با عرضه اولیه سهام شرکت‌های تابعه در دوران رونق و ایجاد صندوق بازارگردانی در هنگامه رکود بورس، نقش مهمی در حمایت از سهامداران حقیقی و خرد داشته است.

به گزارش رصداقتصادی، مجموعه شستا با عرضه اولیه سهام شرکت‌های تابعه در دوران رونق و ایجاد صندوق بازارگردانی در هنگامه رکود بورس، نقش مهمی در حمایت از سهامداران حقیقی و خرد داشته است.

 بازار بورس در یک سال و نیم اخیر با نوسانات شدیدی همراه بود، ابتدا شاخص بازار با نرخ عجیبی رشد کرد و همین امر در کنار دعوت دولت برای حضور مردم در بورس، زمینه‌ساز هجوم گسترده عموم مردم با سرمایه‌های خرد به بازار شد اما این روند ادامه پیدان کرد و از اواسط تابستان 99، ریزش و به بیان برخی کارشناسان سقوط آزاد بورس شروع شد و بسیاری از مردم، سرمایه‌هایشان را از دست دادند.

در این شرایط انگشت اتهام به سوی حقوقی‌ها یا سهامداران بزرگی نشانه رفت که با رانت اطلاعاتی، درست در آستانه فروپاشی بازار اقدام به فروش سهام کرده و با سرمایه فراوان، بورس را ترک کرده بودند.

مجموعه بزرگ شستا اما عملکرد متفاوتی داشت به طوری که در دوره رونق بورس، علاوه بر عرضه‌های اولیه سهام شرکت‌ها که کمک شایان توجهی به سهامداران و بورس کرد، در دوره رکود هم برای حمایت از سهامداران خرد و حقیقی، به سرعت اقدام به ایجاد صندوق بازارگردانی کرد و در حال حاضر بزرگ‌ترین صندوق بازارگردانی متعلق به شستاست.

سیاست استفاده حداکثری از ظرفیت بورس کالا با هدف افزایش شفافیت و کشف قیمت نصفانه بر اساس عرضه و تقاضا و حذف واسطه‌ها، در شستا مورد توجه بوده است به طوری که فقط در سال 99 نسبت به دو سال گذشته، ارزش معاملات شرکت‌های تابعه افزایش 340 درصدی است.در سال 1400 نیز برای نخستین بار در تاریخ صنعت سیمان، با همت شستا، فروش سیمان در بورس کالا محقق شد.

از دیگر اقدامات شستا در راستای حمایت از اقشار مختلف می‌توان به تمرکز بر بومی‌گزینی و تمرکززدایی اشاره کرد به طوری که دفاتر 44 شرکت در تهران تجمیع و کوچک‌سازی شده و بیشتر در محل کارخانه شرکت‌ها متمرکز شده است؛ این کار علاوه بر کاهش هزینه‌های عملیاتی، استقرار و بکارگیری درصد بالاتری از مدیران بومی را به دنبال داشته و موجب جلوگیری از مهاجرت نیروهای نخبه مناطق محتلف کشور به تهران شده است البته در این بین سیاست جوانگرایی و استفاده از نیروهای متخصص هم در دستور کار بوده و میانگین سنی اعضای هیئت مدیره از 52 سال به 44 سال کاهش یافته و متوسط تحصیلات اعضای هیئت مدیره از کارشناسی به کارشناسی ارشد ارتقاء یافته است.

گفتنی است در طول 16 ماه اخیر و با شیوع کرونا، مجموعه شستا فعالیت‌های اجتماعی خود را توسعه داده که از مهمترین آنها می‌توان به تولید ماده اولیه دو داروی کرونا، تولید و توزیع بیش از یک میلیون بسته ماده ضد عفونی‌کننده و تولید ماسک اشاره کرد.

منبع: برنا

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر:

‍‍‍
این خبر را از دست ندهید
روی خط رسانه