• پایگاه خبری رصد اقتصادی
  • بانک
  • آیا خدمات بانکی «ایران زمین» در شبکه های اجتماعی ارائه می شود؟/بانک «ایران زمین» پیشگام در ارائه خدمات بانکی در شبکه های اجتماعی

بانک ایران زمین

آیا خدمات بانکی «ایران زمین» در شبکه های اجتماعی ارائه می شود؟/بانک «ایران زمین» پیشگام در ارائه خدمات بانکی در شبکه های اجتماعی

آیا خدمات بانکی «ایران زمین» در شبکه های اجتماعی ارائه می شود؟/بانک «ایران زمین» پیشگام در ارائه خدمات بانکی در شبکه های اجتماعی
کدخبر : 22794

رصد بورس: بانک ایران زمین با درنظر گرفتن اینکه رسانه های دیجیتال ابزار ارزشمندی بین مشتریان بالقوه برای اتصال به بانک محسوب می شوند و از طرفی کانال‌های دیجیتال به افراد اجازه می‌دهند تا از شبکه‌های اجتماعی به آموزش و اطلاعات لازم در مورد خدمات، محصولات و موسسات مالی دست یابند، کانال های ارتباطی خود را با مشتریان این بانک، مورد بررسی قرار داده و تلاش کرده مسیر را برای ارائه خدمات مورد نیاز کاربران صنعت بانکداری در شبکه های اجتماعی هموارتر کند.

اخیراً شبکه های اجتماعی در کانون توجه بانک ها قرار گرفته اند و یکی از حوزه های کلیدی در تغییر شیوه خدمت رسانی و ارتباط با مشتریان بانک ها تلقی می گردند. رسانه های اجتماعی یک گزینه قابل قبول است که بانک ها می توانند از آن جهت تمایز خودشان از رقبا استفاده کنند. بیشترین کارکرد رسانه های اجتماعی برای بانک ها، ابزاری برای بازاریابی و تبلیغات و ارائه اطلاعات به مشتریان جهت ترغیب آن ها جهت مراجعه به یک شعبه یا تبلیغ خدمات است. با این حال رسانه اجتماعی فقط ابزاری جهت بازاریابی نیستند و فرصت های متنوعی را با استفاده از این شبکه ها برای بانک می توان به ارمغان آورد.

در بسیاری از کشورهای توسعه یافته بانکداری خرد به استفاده از شبکه های اجتماعی هم چون فیسبوک، یوتیوب و غیره مبادرت ورزیده تا از این طریق با بخش عمده ای از مشتریان خود که عمدتا از نسل دیجیتال هستند، در فضائی ملموس با این نسل، که همانا گستره ای مجازی است، ارتباط برقرار کنند.

اما آمارهای استفاده از شبکه‌های اجتماعی در کشور نشان‌دهنده اقبال بالای ایرانیان از این فناوری جدید در مقایسه با دیگر کشورها است. استفاده از این شبکه‌های ارتباطی در ایران با وجود محدودیت‌هایی که وجود دارد با چنان سرعتی رشد کرده که تعجب همگان را برانگیخته است.

استقبال از این شبکه‌های ارتباطی توجه کسب‌و‌کارهای گوناگون را به سوی خود جلب کرده است. بانک‌ها نیز که حیاتشان به وجود مشتریان بستگی دارد، به این حوزه ارتباطی به‌عنوان یک فرصت می‌نگرند اگرچه متوجه تهدید‌های آن نیز هستند.

بانکداری از طریق شبکه‌های اجتماعی را می‌توان به ســه دسته تقسیم کرد. طبق این تقســیم‌بندی، بانک‌ها می‌توانند از شبکه‌های اجتماعــی برای اطلاع‌رسانی بهره ببرند و محصولات خود را از طریق شــبکه‌های اجتماعی به نقد و بررســی بگذارند تا اســتفاده‌کنندگان از این خدمات یا خوانندگان آنها برای آن سرویس و خدمات کامنت یا نظرشان را بگذارند یا لایک کننــد. از طرف دیگــر بحث گــردش مالی در شــبکه‌های اجتماعی مطرح است. بسیاری از شــبکه‌های اجتماعی می‌توانند حکم کیف پول را داشــته باشــند، یعنی از طریق شبکه اجتماعی می‌توان خریدی انجــام داد.

امروزه، شبکه‌های اجتماعی به‌عنوان یکی از زیرساخت‌های تبادل اطلاعات بانک‌ها و مشتریان هستند. بانک‌ها از این طریق می‌توانند رفتار مشتریان خود را رصد کرده و از نظرات و ایده‌های آنان پیرامون ابعاد مختلف خدمات بانکی بهره‌مند شوند. همچنین مصادیق متنوعی از حضور بانک‌های پیشرو در شبکه‌های اجتماعی با هدف ارتقای برند و مدیریت وفاداری مشتریان به چشم می‌خورد. ولی، یکی از منافع این شبکه‌ها که صنعت بانکداری را از سایر صنایع متمایز می‌سازد، امکان استفاده از آنها به‌عنوان کانالی تعاملی برای ارائه آن دسته از خدمات مالی است که پیش از این، از طریق سامانه‌هایی نظیر اینترنت بانک ارائه می‌شد.

بر اساس این گزارش، بانک ایران زمین با درنظر گرفتن مزیت های بانکداری الکترونیک و بانکداری در فضای مجازی با عنوان بانکی مردم محور، همواره در تلاش است ذائقه مشتریان خود را بشناسد و بر همین اساس برنامه های راهبردی را پیاده سازی و خدمات مورد نیاز را با بهترین کیفیت و بازخورد ارائه دهد.

مدیر روابط عمومی بانک ایران زمین در همین رابطه با بیان این نکته که مشتریان خواهان دریافت خدمات در محلی هستند که حضور دارند افزود: اعتقاد ما در بانکداری دیجیتال به عنوان یک بانکداری مردم محور، این است که زمین بازی را مشتری مشخص می کند در نتیجه ما باید خدمت را آنجایی ارائه کنیم که او می خواهد.

این بانک هم اکنون تعداد محدودی از خدمات مانند پرداخت قبض و خرید اینترنت را به صورت غیر مستقیم از طریق شبکه های اجتماعی به مشتریان ارائه می دهد که با استقبال مطلوبی همراه بوده است. اما هنوز امکان ارائه مستقیم خدمات بانکی در شبکه های اجتماعی فراهم نیست.

بانک ایران زمین با درنظر گرفتن اینکه رسانه های دیجیتال ابزار ارزشمندی بین مشتریان بالقوه برای اتصال به بانک محسوب می شوند و از طرفی کانال‌های دیجیتال به افراد اجازه می‌دهند تا از شبکه‌های اجتماعی به آموزش و اطلاعات لازم در مورد خدمات، محصولات و موسسات مالی دست یابند، کانال های ارتباطی خود را با مشتریان این بانک مورد بررسی قرار داده و تلاش کرده مسیر را برای ارائه خدمات مورد نیاز کاربران صنعت بانکداری هموارتر کند.

مسئولان این بانک تاکید دارند که مشتریان خواهان ارائه خدمات منسجم بانکی در بستر شبکه های اجتماعی به عنوان یک کانال ارتباطی موثر هستند و ما امروز باید این موضوع را مورد توجه قرار دهیم تا ضمن رشد کسب و کارها، خدمات مالی نیز به صورت استاندارد و با کمترین ریسک در این حوزه ارائه شود.

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر:

‍‍‍
این خبر را از دست ندهید
روی خط رسانه