موسسه ملل

پیش‌بینی‌ها از عملکرد موسسه ملل تا 1404

پیش‌بینی‌ها از عملکرد موسسه ملل تا 1404
کدخبر : 23790

موسسه اعتباری ملل در هشت ماه ابتدای سال جاری ۳۶ هزار میلیارد ریال از محل تسهیلات درآمد کسب کرد. جمع سود سپرده‌های سرمایه‌گذاری از ابتدای سال تا پایان آبان‌ نیز ۳۴ هزار و ۹۵۱ میلیارد ریال بوده است.

به گزارش رصد اقتصادی ،  این موسسه در هشت ماه ابتدایی سال جاری توانست تراز عملیاتی مثبت بیش از یک هزار میلیارد ریال را ثبت کند.

بیشترین میزان تسهیلات اعطایی در دوره در بخش سایر تسهیلات ۱۷ هزار و ۴۶۶میلیارد ریال و پس از آن عقد مشارکت مدنی با ۱۳هزار و۷۰۱ میلیارد ریال رتبه دوم را کسب کرد. تسهیلات قرض‌الحسنه سومین عقد مورد توجه موسسه با میزان یک هزار و ۳۵۳ میلیارد ریال بوده است. بیشترین درآمد تسهیلات اعطایی در دوره یک ماه آبان نیز مربوط به تسهیلات مشارکت مدنی با رقم ۳هزار و۵۹۴ میلیارد ریال بوده است. درآمد تحقق‌یافته تسهیلات اعطایی ۲۰/ ۸درصد بیشتر از متوسط درآمد تحقق‌یافته تسهیلات اعطایی در ۷ ماه گذشته بوده است.

بیشترین جمع سود سپرده‌های سرمایه‌گذاری از ابتدای سال تا پایان آبان ماه نیز مربوط به سپرده‌های یک ساله با رقم ۱۹ هزار و۲۳۰ میلیارد ریال و رتبه دوم مربوط به سپرده‌های بلند‌مدت دوساله با رقم ۱۳ هزار و ۲۵۸ میلیارد ریال بوده است. سود سپرده سرمایه‌گذاری یک ماه آبان در سپرده‌های بلندمدت دو ساله و یک ساله نیز به ترتیب یک هزار و ۴۸۳میلیارد ریال و ۲هزار و ۹۶۲میلیارد ریال است. جمع سود سپرده‌های سرمایه‌گذاری کوتاه‌مدت در دوره ۸ ماهه ۲ هزار و ۴۶۱ میلیارد ریال و در دوره یک ماهه نیز ۳۷۱ میلیارد ریال بوده است.

موسسه اعتباری ملل در تازه‌ترین مجوزی که بانک مرکزی برای امکان دریافت مجوز ارائه کرده باید شروط بانک مرکزی همچون افزایش سرمایه را محقق کند. بر این اساس موسسه اعتباری ملل قصد دارد دو مرحله سرمایه خود را از محل آورده نقدی و تجدید ارزیابی دارایی‌ها افزایش دهد.

حجت‌الاسلام سید‌امین جوادی مدیر عامل موسسه اعتباری ملل نیز گفت: سعی ما این است که تا پایان سال ۱۴۰۰ بتوانیم در مرحله اول که بانک مرکزی تکلیف کرده به مبلغ ۱۰ هزار میلیارد ریال از محل آورده نقدی سهامداران افزایش سرمایه دهیم. امیدواریم تا نیمه سال ۱۴۰۱ از محل تجدید ارزیابی مبلغ ۲۰ هزار میلیارد ریال دیگر افزایش سرمایه داده تا سرمایه موسسه به مبلغ ۴۰ هزار میلیارد ریال برسد که این مهم پس از تایید بانک مرکزی و سازمان بورس اوراق بهادار امکان‌پذیر خواهد بود. امیدواریم با تحقق چهار شرط افزایش سرمایه، فروش دارایی‌ها و دو موضوع مراقبتی و مواظبتی، بانک مرکزی و شورای پول و اعتبار با مجوز تبدیل موسسه به بانک موافقت کنند.

افزایش ۴برابری کفایت سرمایه ملل

براساس گزارش توجیهی حسابرس برای افزایش سرمایه موسسه اعتباری ملل، برخی شاخص‌های مورد نظر اعلام شده است. اعلام این شاخص‌ها برای کسب مجوز بورس برای افزایش سرمایه است. در این گزارش آمده است: درآمدها، سود خالص و دارایی‌ها، با سرمایه رابطه مستقیم دارد. بنابراین با افزایش سرمایه عملکرد بانک در جذب سپرده‌ها، اعطای تسهیلات‌، تحصیل درآمد و سود خالص رشد قابل توجهی خواهد داشت. با افزایش سرمایه پیش‌بینی شده سپرده‌ها و تسهیلات اعطایی رشد قابل توجهی خواهد داشت. بنابراین با در نظر گرفتن این افزایش سرمایه، بازده حقوق صاحبان سهام افزایش می‌یابد. به طوری که در پایان سال ۱۴۰۴به میزان ۲۹ درصد حقوق صاحبان سهام بازدهی دارند که این مهم در بازدهی سرمایه اسمی ‌در پایان سال ۱۴۰۴ برابر ۴۸ درصد است که نشان از توجیه افزایش سرمایه دارد. براساس پیش‌بینی‌ها و با افزایش سرمایه موسسه اعتباری ملل، کفایت سرمایه در سال آینده تا ۴برابر افزایش می‌یابد. رشد سپرده‌ها به ۵۰ درصد می‌رسد و موسسه با ۳۴۰ شعبه و ۲ هزار و ۲۵۱ نیروی انسانی به سرانه جذب سپرده شعب به میزان یک هزار و ۶۲۱ میلیارد ریال خواهد رسید که نسبت به رقم ۶۷۷ میلیارد ریال عملکرد سال ۹۹ حسابرسی شده، رشد حدود ۲ برابری را تجربه خواهد کرد. همچنین پیش‌بینی می‌شود سرانه جذب سپرده کارکنان از ۱۰۳ میلیارد ریال در سال ۹۹ به ۲۴۴میلیارد ریال در سال ۱۴۰۱ برسد. پیش‌بینی می‌شود در سال ۱۴۰۱سرانه سود خالص کارکنان نیز به بیش از یک میلیارد ریال و سرانه سود خالص شعب به ۱۱ میلیارد ریال برسد. حجم نقدینگی کشور در سال ۹۹نسبت به سال ۹۸ حدود ۴۰درصد رشد داشته است که بر این اساس، پیش‌بینی می‌شود رشد نقدینگی در سال‌های بعد در حدود ۳۰ درصد باشد.

اما درصد رشد سپرده‌های موسسه اعتباری ملل هر سال نسبت به سال قبل نشان می‌دهد این درصد در سال ۹۸ به میزان ۵۵درصد، در سال ۹۹ به میزان ۵۱ درصد بوده که پیش‌بینی می‌شود این رقم در سال ۱۴۰۰ به میزان ۶۰ درصد‌، در سال ۱۴۰۱به میزان ۵۰ درصد، در سال ۱۴۰۲ حدود ۴۵ درصد، درسال ۱۴۰۳ حدود ۴۰ درصد و در سال ۱۴۰۴ حدود ۳۵ درصد باشد. سپرده‌های اشخاص موسسه اعتباری ملل نیز در سال ۹۷ به رقم ۹۷ هزار میلیارد ریال، در سال ۹۸ به میزان ۱۵۱ هزار میلیارد ریال و در سال ۹۹ به میزان ۲۲۹ هزار میلیارد ریال رسید و انتظار می‌رود در ۱۴۰۰ به ۳۶۷ هزار میلیارد ریال، ۱۴۰۱ به ۵۵۱ هزار میلیارد ریال، ۱۴۰۲ به ۷۷۹ هزار میلیارد ریال، ۱۴۰۳ به یک میلیون و ۱۱۹ هزار میلیارد ریال و ۱۴۰۴ به یک میلیون و ۵۱۱ هزار میلیارد ریال برسد. به این ترتیب درصد سپرده‌های ملل از حجم نقدینگی در سال‌های ۹۷ تا ۱۳۹۹ به ترتیب به ۶۱/ ۰، ۵۲/ ۰ و ۶۶/ ۰درصد رسید و در سال‌های ۱۴۰۰ تا ۱۴۰۴ به ۱۳/ ۱، ۰۵/ ۱، ۹۴/ ۰، ۸۱/ ۰ و ۱۷/ ۱ خواهد رسید.

براساس پیش‌بینی‌ها سود هر سهم موسسه در سال‌های ۱۴۰۰ تا ۱۴۰۴ به ترتیب ۴۸۵، ۲۶۵، ۱۹۳، ۲۰۱ و ۴۳۴ریال خواهد بود.

بر این اساس هیات‌مدیره موسسه اعتباری ملل پیشنهاد کرده در راستای ارتقای موسسه اعتباری غیربانکی ملل به بانک، سرمایه از مبلغ ۱۰هزار میلیارد ریال به ۲۰هزار میلیارد ریال از محل آورده نقدی سهامداران افزایش یابد. مطابق ماده ۱۵۷ قانون تجارت کل افزایش سرمایه از طریق صدور ۱۰ هزار میلیون سهم جدید عادی با نام یک‌هزار ریالی انجام می‌شود. سهامداران مجازند شخصا از حق تقدم خرید سهام خود استفاده کنند یا آن را به اشخاص دیگری واگذار کنند.

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر:

‍‍‍
این خبر را از دست ندهید
روی خط رسانه