رپرتاژ اگهی

سرمایه‌گذاری با سودی بیشتر از سپرده‌های بانکی

سرمایه‌گذاری با سودی بیشتر از سپرده‌های بانکی
کدخبر : 26638

سپرده‌های بانکی برای دهه‌ها است که به عنوان جایگزین مناسب پس انداز ما ایفای نقش می‌کنند و به گمان بسیاری این سپرده‌ها در حساب‌های بانکی می‌تواند حکم یک سرمایه گذاری موفق را داشته باشند.

 موضوعی که تا به امروز مشخص شده این است که متاسفانه حساب‌های بانکی از هر نوعی توان مقابله با تورم را ندارند. یعنی نمی‌توان این ادعا را داشت که با قرار دادن پس‌انداز در حساب‌های بانکی می‌توان ارزش پول را حفظ کرد و به همان میزان که تورم روز به روز بالا می‌رود اندوخته ما هم در بانک رشد کند. بماند که اگر قصد خروج پول از حساب‌مان را زودتر از موعد داشته باشیم هم باید جریمه پرداخت کنیم و سود روزشماری هم درکار نیست. اما این طور که پیدا است صندوق های سرمایه گذاری که سبدی متشکل از سپرده‌های بانکی و اوراق قرضه و مقداری سهام دارند توانسته‌اند ابتکار عمل به خرج دهند و برای سرمایه گذاران خود سودی بیش‌تر از سپرده‌های بانکی را به ارمغان بیاورند. این نوع صندوق‌ها را به دلیل سبد دارایی‌شان صندوق درآمدثابت می‌نامند که صندوق درآمدثابت کیان هم از این نوع صندوق است. با این معرفی، بهتر است به بررسی ویژگی‌های این نوع سرمایه گذاری که باب طبع بسیاری از افراد هم هست بپردازیم و سرمایه گذاری با سودی بیش‌تر از سپرده‌های بانکی را آغاز کنیم.

تعریف صندوق درآمد ثابت

صندوق درآمد ثابت یکی از انواع صندوق‌های سرمایه گذاری است با سبدی که بیش از 70 درصد آن از اوراق قرضه و سپرده‌های بانکی تشکیل شده است و مقدار باقی مانده آن را سهام شرکت‌های معتبر و موفق بورس تشکیل داده است. دارایی موجود در سبد صندوق سرمایه گذاری از وجوه نقد سرمایه گذارانی تامین می‌‎شود که اقدام به خرید واحدهای سرمایه‌گذاری آن کرده‌اند. از آن‌جایی که سپرده‌های بانکی و اوراق قرضه از دارایی‌های کم ریسک در بازارهای مالی شناخته می‌شوند پس صندوق درآمد ثابت هم گزینه‌ای فوق العاده برای سرمایه گذاران ریسک گریز به حساب می‌آید. گفتنی است که ویژگی‌های صندوق درآمدثابت به همین جا ختم نمی‌شود. سرمایه گذاری با سودی بیش‌تر از سپرده‌های بانکی در این صندوق با مزایای بیش‌تری همراه است که آن‌ها را برمی‌شماریم؛

 

مقایسه سود بانک و صندوق درآمد ثابت

حالا که نام صندوق درآمد ثابت کیان را آوردیم بد نیست که برای مقایسه بازدهی صندوق درآمد ثابت و بانک از بازدهی همین صندوق استفاده کنیم. اگر در بازه یک ساله بازدهی صندوق درآمدثابت کیان را محاسبه کنیم می‌بینیم که سود بانک قابلیت رقابت کردن با بازدهی این صندوق را ندارد؛ چرا که این صندوق در یک سال منتهی به 12 بهمن 1400 بازدهی حدودا 22 درصدی داشته است. این در حالی است که بر اساس مصوبه شورای پول و اعتبار، بانک برای سپرده یک ساله 16 درصد سود پرداخت می‌کند.

تاب آوری صندوق درآمدثابت

یکی از ویژگی‌های قابل توجه صندوق درآمدثابت که سودی بیش‌تر از سود سپرده‌های بانکی به ما می‌دهد تاب آوری آن است. به این معنی که ذات این صندوق و دارایی آن به شکلی است که با هیچ بادی از جنس تصمیمات به خود نمی‌لرزد. بارها دیده‌ایم که تصمیمات سیاسی و به دنبال آن نوسانات به شدت بر بازارهای دارایی تاثیر گذاشته‌اند و همین اتفاقات باعث از دست رفتن سرمایه بسیاری از سرمایه‌گذاران شده است. اما خوشبختانه ساختار صندوق درآمدثابت با توضیحاتی که دادیم از این ضربه‌ها تا حد بسیار زیادی در امان است.

سود روزشمار با هر میزان سرمایه

از دلایلی که افراد با هر میزان دارایی برای سرمایه در صندوق درآمدثابت تشویق می‌شوند این است که ویژگی سود روزشمار آن می‌تواند مشوق خوبی برای سرمایه گذاری و پس‌انداز بیش‌تر سرمایه‌گذاران باشد. افراد بسیاری از این که به خاطر میزان پول کم‌شان نمی‌توانند سود روزشمار داشته باشند و همه دارایی‌شان ناچیز به شمار می‌آِید تمایلی به پس انداز و اقدام به چنین سرمایه‌گذاری‌هایی ندارند. اما صندوق درآمدثابت با سود روزشمار به اندازه هر میزان سرمایه‌ای که داریم می‌تواند به معنای واقعی سرمایه‌گذاری و آینده‌نگری را به نمایش بگذارد.

امکان سرمایه گذاری با حداقل سرمایه

در میان ما بسیاری از افراد هستند که با خود می‌گویند مگر با این میزان پول هم می‌توان سرمایه گذاری کرد؟ در پاسخ باید گفت که در بسیاری از زمینه‌های سرمایه گذاری سنتی مانند املاک و مستغلات و خرید فیزیکی طلا خیر. اما در این صندوق‌ها، به ویژه صندوق درآمدثابت کیان می‌توان با پانصد هزار تومان اقدام به خرید یک واحد سرمایه گذاری کرد.

نقدشوندگی

آینده بینی و سرمایه‌گذاری به این معنا هم هست که اگر روزی اتفاقی برای‌مان افتاد بتوانیم از محل سرمایه‌گذاری‌مان به راحتی به وجه نقد دست پیدا کنیم و به سرعت مشکل خود را حل کنیم. اگر بخواهیم از حساب بانکی خود پولی را برداشت کنیم بی شک باید جریمه برداشت زودتر از موعد را بدهیم. اگر سرمایه ما به صورت کالا و امکانات باشد هم برای فروش آن باید روزها و ماه‌ها صبر کنیم. این در حالی است که واحدهای سرمایه گذاری درآمدثابت با نقدشوندگی یک روزه می‌توانند به راحتی به فروش برسند و ما نیز به موقع به حل مشکل و نیاز پیش‌آمده بپردازیم.

نتیجه

زمانی که شروع به سرمایه گذاری با ثبات می‌کنیم باید ابزار سرمایه گذاری انتخاب شده‌مان حس دلگرمی و آرامش را برای‌مان به دنبال داشته باشد. ویژگی‌ها و مزایایی که از صندوق درآمدثابت برشمردیم می‌تواند علاوه بر سرمایه گذاری با سودی بیش‌تر از سپرده‌های بانکی که تنها یکی از مزایای آن به حساب می‌آید این حس دلگرمی و اطمینان را به ما هدیه دهد.

 

مطلب فوق رپرتاژ اگهی بوده است و سایت خبری رصداقتصادی هیچ مسئولیتی بابت صحت و سقم آن ندارد ....

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر:

‍‍‍
این خبر را از دست ندهید
روی خط رسانه