بانک قرض‌الحسنه مهر ایران

مسدود سازی وجوه حساب صادرکنندگان چک برگشتی آغاز شد

مسدود سازی وجوه حساب صادرکنندگان چک برگشتی آغاز شد
کدخبر : 32016

معاون فناوری های نوین بانک مرکزی اعلام کرد: طرح قانونی مسدود کردن وجوه صادرکننده ‎چک برگشتی به اندازه کسری مبلغ چک در حساب‌های بانکی از امروز آغاز شد.

به گزارش  رصد اقتصادی و به نقل از روابط عمومی بانک قرض‌الحسنه مهر ایران به نقل از بانک مرکزی، «مهران محرمیان» معاون فناوری های نوین بانک مرکزی گفت: فرایند مسدودسازی حساب صادرکنندگان چک برگشتی به صورت تدریجی و بر اساس توالی چک‌هایی است که بانک مرکزی ارسال می‌شود؛ و این فرایند در روزهای نخست آغاز طرح بر اساس تعداد پیش‌بینی شده انجام خواهد شد و پس از جمع‌آوری بازخوردهای طرح از بانک‌ها، این فرایند حداکثر طی حدود یک هفته برای همه چک‌های برگشتی تسری پیدا خواهد کرد.

محرمیان گفت: معمولاً در بانک‌ها این‌گونه مرسوم است که پیش از برگشت چک از سوی شعب بانک با مشتری تماس برقرار می‌شود و معمولاً مهلت کوتاهی به صادرکننده داده می‌شود تا حساب خود را پر کند و چک برگشت نخورد، اما اگر بانک چک را برگشت زد، مابقی فرایند به‌صورت اتوماتیک و خودکار انجام می‌شود.

وی افزود: در لحظه برگشت خوردن چک، اطلاعات چک برگشتی به بانک مرکزی ارسال می‌شود و بانک مرکزی هم فرایند مسدودسازی کسری چک برگشتی را در سایر حساب‌های فرد از همان لحظه آغاز می‌کند.

معاون بانک مرکزی گفت: بانک‌ها موظفند پیامک برگشت خوردن چک و همچنین آغاز فرایند مسدودسازی وجوه را برای فرد صادر کننده ارسال کنند.

وی خاطرنشان کرد: آنچه در قانون پیش‌بینی شده مسدودسازی وجوه است، نه برداشت آن. لذا مطابق قانون بانک مرکزی مبالغ را مسدود می‌کند و سایر مواردی که در قانون در مورد چک برگشتی پیش از این وجود داشته، اعم از اینکه فرد به ذی‌نفع چک مراجعه کند و به نحوی رضایت او را جلب کند یا اینکه فرایند قضایی را با طرح شکایت در قوه قضاییه انجام دهد همچنان در جای خودش پابرجاست و اتفاق جدیدی که حادث شده کمک به حقاق حق افراد است تا فرد در هنگام مراجعه به محاکم این مبالغ مسدودی در حساب صادرکننده چک موجود باشد و با حکم دادگاه برداشت شود.

info9

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر:

‍‍‍
این خبر را از دست ندهید
روی خط رسانه