بررسی های مسئولیت‌پذیری اجتماعی بانک سپه نشان داد؛

نتیجه حمایت از اقشار آسیب‌پذیر /کسب رتبه نخست نظام بانکی در پرداخت تسهیلات بدون ضامن

نتیجه حمایت از اقشار آسیب‌پذیر /کسب رتبه نخست نظام بانکی در پرداخت تسهیلات بدون ضامن
کدخبر : 37600

اهمیت قائل شدن بانک سپه در زمینه های مسئولیت های اجتماعی، رضایت مشتری و حمایت از تولیدات در جهت توسعه اقتصادی و تسهیلات خرد و آسان موجب شد تا این بانک با کسب سهم از کل 33.7 درصد ازپرداخت تسهیلات بدون ضامن در کشور، رتبه نخست نظام بانکی را کسب کند.

به گزارش رصد اقتصادی ، بانک سپه در راستای مسئولیت اجتماعی و گام‌های حمایتی از اقشار آسیب‌پذیر جامعه توانست با بهره‌مندی از تجارب و برنامه‌های تسهیلاتی خود رتبه اول نظام بانکی را کسب نماید. بر همین مبنا با نگاهی بر عملکرد این بانک در سال جاری به چگونگی دستیابی رتبه بانک سپه در میان بانک‌های کشور و منابع پرداخت این تسهیلات در این مطلب آورده شده است.

نظام پرداخت تسهیلات براساس ضامن، سال‌هاست در بسیاری کشورها منسوخ شده و آنچه که مبنای اعطای وام خرد قرار می‌گیرد اعتبار فرد در شبکه بانکی است. این اعتبارسنجی براساس سابقه اعتباری فرد در نحوه بازپرداخت تسهیلات، میزان مانده تسهیلات، میزان درآمد ماهیانه و مواردی از این دست محاسبه می‌شود.

درک مشتری از مسئولیت اجتماعی بر رفتار مشارکت و شهروندی مشتری با توجه به نقش واسطه ای دلبستگی به برند عاطفی و نقش تعدیل کننده معنویت مشتری تاثیر دارد. افزایش سهم بانک از بازار پول، ارتقای ویژگی‌های بانک برای قرار گرفتن در تراز انقلاب اسلامی، افزایش بازدهی دارایی‌های بانک، مدیریت تعادل منابع و مصارف و همچنین ارتقای عملکرد بانکداری بین‌الملل از دیگر برنامه‌های اولویت‌دار و مورد تأکید بانک سپه در سال جاری به شمار می‌آید.

بانک سپه در سال جاری با هدف تحقق شعار تولید، دانش بنیان و اشتغال آفرین، تمرکز خود را بر حمایت از اهداف توسعه اقتصادی بنگاه‌های تولیدی کوچک و بزرگ به همراه اجرای برنامه های تسهیلات خرد و آسان که در قالب وام های تکلیفی دولتی انجام می‌شود، را با جدیت و تلاش دنبال می کند. اهداف این بانک از طریق برنامه ها و انتقال تجربیات با دیگر اعضای شبکه بانکی در کشور تعیین شده است که خود نشان‌دهنده عزم راسخ مدیران بانک سپه در جهت اجرای صحیح و دقیق برنامه های می باشد.

طبق گزارش وزارت امور اقتصادی و دارایی، بانک سپه با کسب سهم از کل ۳۳.۷ درصد ازپرداخت تسهیلات بدون ضامن در کشور، رتبه نخست نظام بانکی را کسب کرد. بیشترین تسهیلات بدون ضامن توسط بانک سپه با ۵ هزار و ۳۸۰ میلیارد تومان برای ۱۹۵ هزار و ۹۷۷ فقره تسهیلات پرداخت شده است. در واقع ۳۳.۷ درصد از کل تسهیلات پرداختی بدون ضامن توسط بانک سپه انجام شده است.

بر همین اساس بانک سپه به منظور ترویج روش قرض الحسنه و رفع هر چه بیشتر احتیاجات ضروری مشتریان خود، در قالب طرحی به نام «نگین مهر» به افراد واجد شرایط وام می‌پردازد. این وام قرض الحسنه 50 میلیون تومانی بانک سپه تحت شرایط ویژه‌ای به متقاضیان پرداخت می‌شود. البته این مبلغ 50 میلیون تومان بستگی به میزان سپرده متقاضیان دارد.

براساس آمار ارائه شده از بانک سپه، متقاضیان باید بیشتر از 500 هزار تومان در سپرده قرض الحسنه خود داشته باشند تا بتوانند برای این تسهیلات درخواست دهند. ضمنا مبلغ سپرده باید حداقل به مدت سه ماه دست نخورده در حساب باقی بماند. این وام قرض الحسنه است و تنها 2 یا 4 درصد کارمزد به آن تعلق می‌گیرد. متقاضیان این تسهیلات باید یک ضامن رسمی به بانک ارائه دهند. حداکثر مدت زمان بازپرداخت این وام 36 ماه اعلام شده است.

از دیگر وام‌های اعطایی بانک سپه می‌توان به اعطای تسهیلات یک میلیاردی این بانک در قالب طرح نگین اعتماد اشاره کرد. افرادی که خواهان وام ۱ میلیاردی طرح نگین اعتماد هستند باید حداقل ۶ ماه از سپرده کوتاه مدت آن‌ها گذشته باشد. متقاضیانی که خواهان دریافت این وام با سپرده بلندمدت هستند باید یکسال از زمان سپرده گذاری‌شان سپری شود تا بتوانند این تسهیلات را درخواست دهند. افراد برای این تسهیلات نیازی به ضامن معتبر ندارد.ضمانت اصلی برای این وام، مسدودی سپرده است. البته به اصل سپرده در زمان مسدودی، سود ۱۶ درصدی پرداخت می‌شود. حداکثر سود این سپرده ۱۸ درصد و مدت زمان بازپرداخت ۶۰ ماه اعلام شده است.

به گفته مدیرعامل بانک سپه، اجرای برنامه‌های طرح تحول راهبردی، تلاش برای یکپارچه‌سازی بانک، پیاده‌سازی و نهادینه کردن ساختار سازمانی جدید بانک باهدف بهبود خدمت‌رسانی به مشتریان و همچنین به‌کارگیری ظرفیت‌های تمام شعب برای نقش‌آفرینی بیشتر در مسیر تحول بانک از برنامه‌های اولویت‌دار بانک سپه در سال1401 است.

گفتنی است، از ابتدای بهمن ماه سال گذشته تا پایان تیر ماه امسال 15 هزار و 931 میلیارد و 632 میلیون تومان تسهیلات در قالب 475 هزار و 448 فقره تسهیلات توسط بانک‌های دولتی پرداخت شده است. بانک سپه در تمامی نقاط کشور شعبه دارد و در عرصه جهانی نیز در کشورهایی مانند آلمان، ایتالیا، فرانسه و انگلستان به مشتریان خود خدمات ارائه می‌دهد.این بانک در خصوص ارائه تسهیلات سرآمد دیگر مجموعه‌های بانکی است. بخشنامه پرداخت وام بدون ضامن از دوازدهم تیرماه سال جاری به تمامی بانک‌های کشور ابلاغ و اجرایی شد.

سمیرا عسگری

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر:

‍‍‍
این خبر را از دست ندهید
روی خط رسانه