تمامی تست های پیوستن بانک مهر اقتصاد به سامانه های حاکمیتی با موفقیت انجام شد

تمامی تست های پیوستن بانک مهر اقتصاد به سامانه های حاکمیتی با موفقیت انجام شد
کدخبر : 6413

همزمان با اقدامات صورت گرفته از سوی بانک مهر اقتصاد در راستای پیوستن به سامانه های حاکمیتی و شبکه شتاب، گفت و گویی اجمالی داشتیم با مهندس احمد حقی معاون فناوری اطلاعات و ارتباطات بانک، وی در این مصاحبه از انجام موفقیت آمیز تستهای مرتبط و مورد نیاز برای پیوستن به سامانه های ساتنا، پایا و شتاب خبر داد و ابراز امیدواری نمود در نوروز 1399 مشتریان، ذینفعان و عموم هم میهنان عزیز بتوانند از خدمات این سرویسها بهره مند شوند.

به گزارش رصداقتصادی : در ادامه شما را به خواندن مشروح این گفتگو دعوت می کنیم.

 

سامانه های حاکمیتی چه سامانه هایی هستند؟

تمامی سرویس هایی که توسط بانک مرکزی به شبکه بانکی ارائه می شود از جمله شتاب، ساتنا، پایا، چکاوک، نهاب، مانا، استعلام شبا، سیاح، استعلام چک و تسهیلات و غیره را شامل می شود.

 

این سامانه ها برای راه اندازی نیازمند چه عملیاتی هستند؟

سامانه های حاکمیتی با توجه به ماهیت خدمت ارائه شده به واحدهای متفاوت توزیع وظیفه شده است.

ادارات بانک مرکزی یا واحدهای مستقر در شرکت خدمات انفورماتیک که به منظور راه اندازی سامانه ها به صورت تخصصی با هریک از واحدهای مذکور مراودات و تعاملات مورد نیاز صورت گرفته و براساس نیازمندیهای ارتباطی یا تست تراکنشی، روند پیگیری می شود. در تعدادی از این سامانه ها تقدم و تأخر راه اندازی وجود دارد که بعضاً موجب طولانی شدن روند اجرا می گردد.

 

بانک مهر اقتصاد در حال حاضر در چه مرحله ای از راه اندازی می باشد؟

براساس توافقات صورت گرفته جهت ارتباط بانک مهراقتصاد به سامانه های حاکمیتی طبق نظر مساعد بانک سپه مقرر گردید، بانک مهر اقتصاد با Bin وBic  مستقل به سامانه ها مرتبط شده و خدمت بگیرد که بر همین اساس پیگیری ها صورت گرفت و پس از اخذ کد تعاملات بانک و نیز اعلام Bin وBic  روند اجرای تست سامانه ها آغاز گردید که با توجه به تعدد سامانه ها واحدهای ذیربط وارد عمل شدند.

 

در مرحله بعد جهت ایجاد بستر امن و ارتباط با شبکه تبادلات بین بانکی(NIBN) خطوط ارتباطی مورد نیاز برقرار گردید.

لازم به ذکر است با توجه به اینکه راه اندازی تمامی این سامانه ها در این بازه زمانی کوتاه مدت سابقه نداشته، بعضاً اولویت های مطرح شده جهت اجرا با تأخیر صورت گرفت. در نهایت با توجه به نقشه راه ارائه شده از سوی بانک مرکزی مقرر گردید سامانه های ساتنا، پایا، شتاب، صیاد، چکاوک و ... به اجرا برسد.

 

پس از توافق صورت گرفته و ارئه پیشنهاد زمان بندی تست سامانه ها ، تست ارتباط در ابتدا و پس از آن تست تراکنشی با مبادی ذیربط در شرکت خدمات انفورماتیک و بانک مرکزی صورت گرفت که به حمداله در حال حاضرارتباط با درگاه خدمات الکترونیک بانک مرکزی صورت گرفته و استعلام چک و تسهیلات به صورت مستقیم و بی واسطه از بانک مرکزی اخذ می شود و در شعب درحال استفاده می باشد.

 

تست ارتباط و تراکنشی سامانه های نهاب، ساتنا، پایا و شتاب نیز تا به امروز به صورت موفق انجام شده و تائیدیه اخذ شده است.

 

به نظر شما مشتریان و همکاران بانک مهر اقتصاد در چه زمانی شاهد بهره برداری از این سامانه ها خواهند بود؟

تمامی تلاش ما بر این است که به لطف خدا سامانه های ساتنا و پایا و شتاب در صورت اخذ تائیدیه های مورد نیاز از مبادی ذیربط تا قبل از پایان سال راه اندازی شود و پس از سالها انتظار همکاران و مشتریان محترم بانک به عنوان عیدی نوروز سال 99 تقدیم ایشان گردد.

 
آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر:

‍‍‍
این خبر را از دست ندهید
روی خط رسانه