راه روشن بورس تا پایان سال ۹۹

راه روشن بورس تا پایان سال ۹۹
کدخبر : 10179

با توجه به شرایط اقتصادی و سیاسی کنونی و حمایت بی‌سابقه ارکان اقتصادی کشور از بازار سرمایه در مقایسه با بازارهای رقیب برای جذب نقدینگی سرگردان در جامعه، اقبال عموم مردم به حضور در این بازار از سال گذشته و به خصوص در چند ماه اخیر در مقایسه با سال‌های گذشته رشد بسیار چشم‌گیری داشته است.

به گزارش رصد اقتصای و به نقل از  ایرنا ،بر اساس آمار اعلامی توسط سازمان بورس و اوراق بهادار، افزایش ارزش معاملات روزانه و ورود جریان نقدینگی از سمت سرمایه‌گذاران حقیقی به صورت مستقیم یا از طریق صندوق­‌های سرمایه‌­گذاری و تقاضا برای اخذ کد معاملاتی توسط عموم مردم می‌تواند مهر تأییدی بر ادعای پررنگ شدن نقش بازار سرمایه در اقتصاد کشور باشد.

از طرف دیگر حضور گسترده افراد تازه‌وارد به بورس، تلاش آنها برای دریافت کدهای معاملاتی و ورود سرمایه‌های خود به بورس نشانه‌ای بر بهبود جایگاه بورس در بین سرمایه‌گذاران حاضر در کشور و نادیده گرفته‌شدن دیگر بازارها مانند طلا، سکه، ارز و مسکن برای سرمایه‌گذاری است.

نکته‌ای که تا حدودی اخیرا زمینه ترس را در بازار ایجاد کرده است، رفتارهای هیجانی از سوی سرمایه‌گذاران تازه‌واردی است که هنوز نمی‌دانند اصلاح، ذات بازار سرمایه است و گاهی افت و خیزهای پرشتاب در بازار لازمه ایجاد تعادل برای ادامه معاملات است.

 رشد بی‌سابقه شاخص بورس ناشی از ورود حجم گسترده‌ای از نقدینگی به این بازار است که ممکن است با ورود این حجم از سرمایه به دیگر بازارها زمینه رشد و رکوردشکنی‌های قیمتی در آن بازارها هم فراهم شود اما در وضعیت فعلی و با توجه به استقبال بی‌نظیر سرمایه‌گذاران از این بازار نشانه‌ای از خروج سرمایه‌های مردم از بورس و ورود سرمایه در اختیار آن‌ها به دیگر بازارها وجود ندارد.

ورود میزان پولی که اکنون به صورت روزانه وارد بازار می‌شود نشان‌دهنده ادامه رشد بازار است که به گفته کارشناسان میزان و زمان دقیق برای ادامه این رشد مشخص نیست اما به نظر می‌رسد که با توجه به حمایت‌های صورت گرفته از سوی دولت و دیگر مسوولان حاضر در بورس رشد این بازار ادامه‌دار باشد و سال ۹۹ هم مانند سال ۹۸ به نام سرمایه‌گذاری در بورس ثبت خواهد شد.

بورس، اهرمی ضدتورمی

در این زمینه «حمیدرضا مهرآور»، کارشناس بازار سرمایه به خبرنگار ایرنا گفت: سرمایه‌گذاری در بوررس دارای یک سلسله مزیت‌ها است، وظیفه هر انسانی که کوچکترین ارقی ملی داشته باشد تشویق مردم عادی کشور به سرمایه‌گذاری در بورس است.

وی بورس را اهرمی ضدتورمی دانست و افزود: پول‌هایی که می‌تواند وارد یک سری از فعالیت‌های تورم زا شود بهتر است با ورود به بورس وارد چرخه تولید و رونق اقتصاد کشور شود.

وی با بیان اینکه سرمایه‌گذاری در بورس نوعی خدمت به کشور است، افزود: بازار سرمایه از همین نقطه فعلی همچنان جای بسیار زیادی برای رشد دارد به شرط آنکه همه آحاد جامعه در جهتی گام بردارند که به تولید، افزایش تولید و افزایش فروش کمک کنند تا از این طریق تحقق شعار سال که جهش تولید است محقق شود.

مهرآور افزود: جهش تولید و فروش، جهش سودآوری را با خود به همراه خواهد داشت که این موضوع زمینه افزایش ارزش سهام شرکت‌ها را فراهم می‌کند.

وی با اشاره به اینکه سرمایه‌گذاری در ملک نسبت به بورس  اشباع شده است، گفت: فردی که نمی‌خواهد در بورس سرمایه‌گذاری کند پس به دنبال سرمایه‌گذاری در کدام یک از بازارها است؟ بازار مسکن تا کجا می‌تواند رشد کند، قیمت مسکن در کشور با توجه به قدرت خرید مردم بسیار بالاتر از چیزی است که باید باشد.

مهرآور با اشاره به اینکه افزایش قیمت سکه و طلا را تابع افزایش نرخ جهانی طلا و رشد قیمت دلار عنوان کرد و افزود: قیمت جهانی طلا براساس اطلاعاتی که وجود دارد صعودی نیست و اخبار مثبتی برای این بازار وجود ندارد که بتواند سبب جذب افراد به این بازار شود.

این کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه همزمان با افزایش قیمت دلار روند بورس در مسیر صعودی قرار می گیرد، گفت: تاکنون هیچ‌گاه نگرش سران کشور نسبت به بورس مثبت نبوده است، این موضوع می‌تواند ناشی از دلیل خاصی باشد و به طور حتم براساس دیدگاه و محاسباتی که انجام شده اقدام به حمایت از بورس کرده‌اند که یکی از این مسایل مهار تورم، جذب نقدینگی، کمک به تولید است.

وی با بیان اینکه برخی گمان می‌کردند که کانال بر روی شاخص یک میلیون واحد مقاومت خواهد داشت و بیشتر از آن رشد نمی‌کند، گفت: در کل روند صعودی بازار ادامه‌دار است اما در مقاطعی بازار وارد فاز استراحت می شودو برای چند روزی روند آن نزولی خواهد شد اما در آن زمان سرمایه‌گذاران نباید گمان کنند که بازار سهام از رشد اشباع شده و بورس به مرحله آخر صعود خود رسیده است.

مهرآور با تاکید بر اینکه اخیرا عده‌ای از افراد به دنبال تخریب بورس هستند این افراد کسانی هستند که درصدد خرید سهام عدالت فعالان بازار هستند تا بتوانند سهام فعالان بازار را با قیمتی کمتر از از نرخ واقعی از چنگ سهامداران درآورند، گفت:  با توجه به اینکه سهام عدالت از سبد خوبی برخوردار است بنابراین می‌خواهند شرایط را به گونه‌ای جلوه دهند که قیمت‌ها حباب دارد و بورس به زودی ریزش می‌کند، تا هر چه زودتر افراد از ترس از دست‌دادن سهام خود را ا بناقدام به فروش سهام خود کنند.

این کارشناس بازار سرمایه در پایان اظهار داشت: مشمولان سهام عدالت باید از سهام خود به عنوان یک اندوخته، نگه‌داری کنند و اقدام به فروش آن نکنند زیرا بازار صعودی است و ارزش آن بیش از این‌ها افزایش می‌یابد.

پتانسیل رشد بازار سرمایه تا چند دهه آینده

«همایون دارابی»، کارشناس بازار سرمایه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اعلام اینکه اقتصاد ایران از پتانسیل بسیار بالایی برای رشد برخوردار است، گفت: رونقی که اکنون در بازار سرمایه شاهد هستیم تنها بخشی از این پتانسل است، همچنان امکان رونق بیشتر این بازار و تمرکز سرمایه‌ها در این بازار وجود دارد.

وی معتقد است، بازار سرمایه یعنی پولی که صرف تولید و ادوات تولید و فراهم شدن زمینه‌های تولید در کشور می‌شود به همین دلیل این بازار نسبت به سایر بازارها می‌تواند موقعیت‌های لازم برای رونق اقتصاد در کشور را فراهم کند.

دارابی با بیان اینکه اقبال عمومی مردم به بازار سرمایه به طور مستقیم بر سرمایه‌گذاری بنگاه‌ها و رشد و اشتغال آنها تاثیرگذار خواهد بود، گفت: بازارهای دیگر هم برای سرمایه‌گذاری وجود دارد و می‌توان نقدینگی‌های موجود در اختیار مردم را وارد آن بازارها کرد اما سرمایه‌گذاران باید این موضوع را مورد توجه قرار دهند که بازار سرمایه که مورد تایید و حمایت دولت است و همچنین نسبت به سایر بازارها مانند بازار ارز، طلا، سکه و مسکن از توان بیشتری برای رشد برخوردار است.

این کارشناس بازار سرمایه با تاکید بر اینکه بازار سرمایه در کشور باید همیشه مورد توجه باشد تا با رونق آن بنگاه‌های تولیدی در مسیر رشد قرار بگیرند، گفت: اکنون سیاست کلی دولت، بانک مرکزی و وزارت اقتصاد حمایت از بازار سرمایه است، ایین موضوع یک فرصت تاریخی را به همه فعالان بازار می‌دهد تا ضمن استفاده از این حمایت‌ها نسبت به سرمایه‌گذاری در این بازار مشارکت داشته باشند.

به گفته وی، سرمایه‌گذاری در بازارهای کاذب نتیجه‌ای جز تورم ندارد و بهتر است تا مردم از سرمایه‌گذاری در این بازارها خودداری کنند.

دارابی افزود: در صورتی که حمایت‌های دولت و سایر مسئولان از بورس ادامه‌دار باشد و امکان ورود سایر شرکت‌ها به بورس فراهم شود پتانسیل رشد بازار سرمایه حتی تا چند دهه آینده وجود خواهد داشت.

این کارشناس بازار سرمایه خاطر نشان کرد: اقتصاد ایران به خصوص درحوزه‌های پتروشیمی، نفت، گاز، معدن، کشاورزی و خدمات در منطقه بی‌نظیر است و می‌تواند جاذبه ورود نقدینگی‌های در اختیار مردم به بورس را فراهم کند.

بورس، بهترین جایگاه سرمایه‌گذاری در کشور

«مصطفی امیدقائمی»، کارشناس بازار سرمایه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: شاخص‌های نشان‌دهنده حجم ورود نقدینگی به بورس‌های دنیا نشان می‌دهد بازار بورس بازاری شفاف است که معاملات در آن به صورت شفاف انجام می‌شود و سوددهی بیشتری را نسبت به سایر بازارها در اختیار سرمایه گذاران قرار می‌دهد.

وی اظهار داشت: زمانی که بورس ایران با دیگر کشورها را مورد مقایسه قرار می‌دهیم متوجه می‌شویم که ایران یکی از ابتدایی‌ترین وضعیت‌ها را در سرمایه‌گذاری دارد بنابراین با توجه به اینکه این بازار همچنان جا برای رشد دارد می‌تواند حجم زیادی از نقدینگی را به سمت خود اختصاص بدهد.

امیدقائمی اظهار داشت: مسئولان حاضر در کشور باید سرمایه‌گذاری در بازارها را به نحوی تعریف کنند که قسمت بیشتری از نقدینگی‌ها وارد بورس شود چراکه از طریق سرمایه‌گذاری در بورس و افزایش تولید می‌توان زمینه رونق اقتصادی کشور را فراهم کرد.

این کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه در کشورهای غربی اگر فعالیت بورس از رونق بیوفتد و نقدینگی جذب این بازار نشود تورم به شدت به اقتصاد کشور  آسیب می‌زند، گفت: بورس باید مقصد همه سرمایه‌گذاری‌ها باشد و سعی شود تا حجم بیشتری از نقدینگی‌ها به سمت این بازار برود.

وی خاطرنشان کرد: در بسیاری از کشورهای دنیا مردم ۷۰ درصد از سرمایه‌های خود را در بورس سرمایه‌گذاری می‌کنند، در صورتی که در ایران اینگونه نیست به همین دلیل باید اقدامی صورت گیرد تا این اتفاق به طور حتم اجرا شود.

امید قائمی با اشاره به اینکه از طرف دیگر باید دارایی‌های مالی شفافی را با قیمت مناسب به مردم عرضه کنیم تا در شرایط مناسبی تبدیل به سهام در بورس شوند، گفت: از این طریق مردم تا مدت‌ها به دنبال سرمایه‌گذاری در بورس خواهند بود و می‌توان نقدینگی آنها را در بازار حفظ کرد.

این کارشناس بازار سرمایه گفت: مکانیزم سرمایه‌گذاری در بورس شفاف و تعریف شده است که این امر باعث می‌شود تا سرمایه‌گذاران با ضرر و زیان‌های کمتری مواجه شوند و به عنوان بازار امن‌تری برای سرمایه‌گذاری در میان دیگر بازارها محسوب شوند.

وی با تاکید بر اینکه رشد این بازار به نفع اقتصاد ملی است در حالی که رشد ارز به ضرر اقتصاد ملی و به سود اقتصاد دیگر کشورها است، افزود: در این بازار با سرمایه کمتری می‌توان اقدام به سرمایه‌گذاری کرد در حالی که سرمایه‌گذاری در بازار مسکن، طلا و سکه اکنون نیاز به سرمایه‌های هنگفتی است که از قدرت مالی بیشتر افراد خارج است.

امیدقائمی بورس را بهترین جایگاه برای سرمایه‌گذاری در کشور دانست و خاطرنشان کرد: زمینه‌های مختلفی برای سرمایه‌گذاری در این بازار فراهم شده، در وضعیت کنونی با توجه به شرایط مطلوبی که بانک‌ها، صنایع معدنی، برخی از پتروشیمی‌ها و صنایع نفتی برای سرمایه‌گذاری برخوردارند همچنان امکان رشد برای بازار وجود دارد.

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر:

‍‍‍
این خبر را از دست ندهید
روی خط رسانه