با ورود شرکت سرمایه گذاری سیمان(سیتا) به بورس منابع وارد چرخه اقتصادی کشور می شود

با ورود شرکت سرمایه گذاری سیمان(سیتا) به بورس منابع وارد چرخه اقتصادی کشور می شود
کدخبر : 11023

کارشناس ارشد بازار سرمایه با تاکید بر این مطلب که افزایش حجم معاملات در بازار سرمایه عمق این بازار را افزایش می دهد،‌گفت: با ورود شرکت سرمایه گذاری سیمان(سیتا) به بورس منابع وارد چرخه اقتصادی کشور می شود.

یکی از مهم ترین کارکردهای بورس تامین مالی برای اشخاص و بنگاه هاست. یکی از روش های تامین مالی نیز عرضه اولیه شرکت ها در بازار سرمایه است. بنگاهی که سال ها فعالیت کرده می تواند سهامش را به روز عرضه کند و بورس با امکان حراج که برای آن شرکت فراهم می سازد کمک می کند دارایی اش نقد کنند.

بورس منابع را از دست عموم مردم جمع و وارد چرخه اقتصاد می کند. کارکرد بازارهای ثانویه نیز شفافیت و توزیع اطلاعات در بین مردم و مهم تر از آن، تامین مالی است.

اگر بورس نبود، شرکت ها باید به صورت مزایده سهام خود را عرضه می کردند و جمع آوری آن به آسانی امکان پذیر نمی شد اما اکنون بازار سرمایه این امکان را برای سرمایه گذار و سهام دار به راحتی فراهم کرده است.

منظور از عمق بخشی به بازار سرمایه این است که تعداد بیشتری شرکت در بورس حضور یابند و تنوع از نظر صنایع موجود و تعداد سهام بیشتر شود. برای مثال، سهام شرکت های سوخت، سیمانی ها، آی تی، هوافضا و... عرضه شود و هرچه تعداد بیشتری شرکت در بازار سرمایه فعالیت کنند، سهام افزون تری برای معامله وجود خواهد داشت و سرمایه گذار را به سمت بازار سرمایه سوق خواهد داد، در پی آن حجم معاملات بالا می رود که در نهایت منجر به عمق بخشی به بازار سرمایه خواهد شد.

در این راستا، حضور شرکت هایی مانند شستا، صبا تامین، سیتا و... که دارایی زیادی دارند نیز برای تحقق عمق بخشی به بازار بسیار موثر است.

در زمینه شفاف سازی بازار سرمایه نیز می توان گفت اهمیت اطلاعات در بورس مانند گردش خون در بدن است. هرچه اطلاعات صحیح تر، مرتبط تر و سریع تر توزیع شود، منصفانه بودن آن نیز بیشتر می شود و از فرار مالیاتی نیز جلوگیری کرده و علاوه بر انتخاب درست سرمایه گذاران و سودمندی آنها،  یکی از ذی نفعان این کار هم سازمان امور مالیاتی خواهد بود.

 

حسین خزلی خرازی

کارشناس ارشد بازار سرمایه

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر:

‍‍‍
این خبر را از دست ندهید
روی خط رسانه