بورس چیست - مزایا و ثبت نام در سامانه سجام بورس چگونه است

کدخبر : 12135

بورس برای افرادی که به دنبال سرمایه گذاری در یک محل با بازدهی بالا و یا به دنبال شغل دوم می باشند بسیار مناسب می باشد.

 و برای اکثر مردم که به عنوان شغل دوم برای خود انتخاب نموده اند در نقش درآمد اول به دلیل بازدهی بالایی که دارد است. اما متاسفانه مردم ایران بر این باور غلط تمرکز دارند که بورس یک محل ناامن بوده و سرمایه گذاری در آن بسیار ریسک پذیر است و ممکن است تمامی سرمایه خود را در بورس از دست بدهند ولی این نگرش کاملا غلط می باشد چون بورس یک فضا و محیطی امن و قانونمند می باشد مخصوصا در بازار ایران که محدودیت دامنه نوسان را دارا می باشد . یعنی هیچ سهمی در بورس ایران روزانه بیشتر از 5 درصد را نمی تواند سقوط یا صعود کند.

بورس چیست

برای معامله در بورس و استفاده از سرمایه خود به عنوان سرمایه گذاری پربازده نیازی به حضور فیزیکی و سر و کله زدن با فروشنده ها نیست و تنها با یک گوشی می توانید از هر کجای ایران هستید در زمان معین و با علم تحلیل گری که دارید شروع به خرید یا فروش نمایید. برای این که در معاملات خود سود داشته باشید می توانید با خواندن سرگذشت افراد موفق در این زمینه  را برای معاملات خود الگو قرار دهید. از آن جایی سرمایه گذاری در ایران برای همه افراد با حفظ ارزش پول خود دارای اهمیت بسیار بالایی می باشد متاسفانه به دلیل عدم ثباتی که در اقتصاد کشور وجود دارد و تورم بالا باید یک سرمایه گذاری امن برای حفظ ارزش پول خود پیدا کنید و سعی کنید پول خود را در مدت زمان کوتاه با تکنیک های خاصی که در بازار بورس وجود دارد بیشتر نمایید .

نحوه سرمایه گذاری در بورس به چه صورت می باشد ؟

با پیشرفت در زمینه علم و تکنولوژی به راحتی می توان از منزل و به وسیله ی یک گوشی معاملات بورسی را انجام داد ولی در ابتدا برای شروع به سرمایه گذاری در بورس باید چهار گام ابتدایی را طی نمود, برای شما این چهار گام را به اختصار توضیح داده ایم:

  • گام اول: دریافت کد بورسی

برای دریافت کد بورسی بعد از ثبت نام و ارائه کلیه مدارک مورد نیاز به کارگذاری و تکمیل کردن کد سجام خود از دفتر پیشخوان مربوطه که بعد از سه روز برای شما کد معاملاتی صادر می شود و می توانید در کارگذاری که ثبت نام نموده اید شروع به کار کنید به این صورت که بعد از وارد کردن نام کاربری و رمز عبور می توانید وارد حساب کاربری خود شده و معاملات خود را با واریز پول به حساب پرتفوی خود شروع نمایید.

  • گام دوم: آموزش بورس

برخی افراد بدون این که آموزشی در این زمینه داشته باشند شروع به انجام معاملات می کند و در آن ضرر می بینند سپس ادعا دارند که بورس ایران تحلیل ناپذیر است. برای این که در معاملات خود موفق باشید باید در ابتدا برخی آموزش های تحلیل تکنیکال و تحلیل بنیادی و استراتژی های معاملاتی را مطالعه نمایند تا پیش زمینه ای برای انجام معاملات خود داشته باشند

  • گام سوم: تهیه پول

حداقل پول مورد نیاز برای خریداری سهام در بورس 500000 تومان می باشد و برای حداکثر آن هیچ سقفی تعیین نشده است.

  • گام چهارم: معامله گری

در انجام معامله گری مهمترین ویژگی یک معامله گر خوب در بورس بر توانایی غلبه کردن بر روی حس ترس و طمع آن و غلبه بر هیجانات فرد است. اگر در این سه موضوع نتوانید کنترل داشته باشید نمی توانید یک فرد موفق در بورس شوید.

آموزش بورس

معرفی انواع بورس در ایران به چه صورت می باشد؟

بورس چیست : بورس ایران به چهار دسته که هر یک از آن ها دارای شرکت های مربوط به خود هستند تقسیم می گردد.  همه این موارد زیر نظر سازمان بورس و اوراق بهادار در حال انجام فعالیت می باشد که به اختصار در پایین متن به آن ها توضیح داده شده است:

بورس:  شرکت هایی که در این بازار پذیرفته می شوند دارای رتبه بندی بر حسب شاخص هایی همانند سرمایه ثبت شده و سود سازی و سهام شناور و میزان شفافیت و .. می باشند. که همین شرکت ها به دو دسته تقسیم شده به نام های بازار اول و بازار دوم, خود بازار اول نیز دارای دو زیر مجموعه به نام های تابلوی فرعی و تابلو اصلی می باشد. زمان انجام گیری معاملات در روزهای شنبه تا چهارشنبه و از ساعت 9 صبح تا 12.30 ظهر می باشد.

فرابورس: این دسته خود به چند قسمت به نام های بازار اول و بازار دوم و بازار پایه و بازار سوم می باشد. در این دسته برخی معاملات نیز در حال انجام می باشد. همانند بازارهای مشتقه و بازارهای نوین مالی مثل تسهیلات مسکن و اوراق بهادار با درآمد های ثابت . در بازار فرابورس دامنه نوسانات بسیار متنوع می باشد.

بورس کالا: انجام معاملات در این بازار به صورت نسیه و سلف و نقد برای انواع محصول های صنعتی یا کشاورزی انجام می شود. به بازارهای فرعی و مشتقه و مالی و فیزیکی تقسیم می شود. هر کدام از این بازارها نیز دارای بخشهای متفاوت برای این که کالاهای پذیرفته شده را در این بازار در خود جای دهند.

بورس انرژی: هدف از این دسته در معاملات کلیه ی مواردی که دارای انرژی است می باشد. مثل نفت و گاز و برق. سهام این دسته از بازار برای تمامی افراز حقوقی و حقیقی قابل خرید می باشد.

برای آموزش بورس به صورت رایگان می توانید به سایت های آموزش بورس رایگان مراجعه کنید

مزایای استفاده از سامانه سجام چیست؟

برای ورود به بازار بورس باید در ابتدا کد بورسی را از طریق سجام دریافت نمایید به این صورت که پس از چند روز کاری بعد از ثبت نام در سجام و احراز هویت, کد بورسی برای شما به عنوان یک شناسه کاربری و کلمه عبور ارسال می شود. کد بورسی همانند کد ملی و شماره شناسنامه منحصر به فرد و یکتا بوده و فقط یک بار برای هر شخص در طول عمر صادر می شود. قبل از این که سامانه سجام راه اندازی می شد پرداخت سود با روش های مختلفی انجام می گردید به این شکل که قسمت سود تقسیمی هر سهم بعد از تشکیل یافتن مجمع عمومی عادی ما بین سهام داران تقسیم می شد. بعد از آن تمامی سرمایه گذاران طبق اعلامیه های منتشر شده در سایت کدال می توانستند با استفاده از دو روش که در زیر به آن ها به صورت مختصر شرح داده شده, سود خود را دریافت کنند.

  • با ارسال شماره حساب از طریق ایمیل خود موجب واریز شدن سود تقسیمی به حساب شخصی خود می شدند.
  • با معرفی یک بانک به سرمایه گذار, شخص با مراجعه به آن بانک در زمان معین و تعیین شده می توانستند سود تقسیمی خود را با ارائه کارت شناسایی و کد بورسی خود دریافت نمایند.

مشکل دریافت سود به روش های فوق در این بود که در صورت فراموش کردن تاریخ پرداخت سود, دریافت سود تقسیمی نیازمند افتتاح حساب در بانک های مختلف بود و در این صورت هزینه هایی را باید برای دریافت سود تقسیمی خود تحمیل می شد. ولی امروزه از طریق سامانه سجام می توانید به راحتی با درخواست سود تقسیمی در تاریخ معین از طرف شرکت به حساب سپرده گذاری مرکزی اوراق بهادار واریز شده بعد از آن شرکت سود را به شماره حسابی که شما در سجام خود وارد کرده اید واریز می کند.

مراحل ثبت نام در سجام به صورت مرحله به مرحله :

 

برای ثبت نام در سجام همه ی افراد حقیقی با حقوقی برای ورود به بازار سرمایه تمامی مراحل آن را طی نمایند و برای سجامی کردن حقوقی نیز در ابتدا باید اعضای هیئت مدیره در سامانه ثبت نام نمایند و بعد از آن به سفارش هیئت مدیره اشخاص مجاز و صاحبان امضاء شخصیت حقوقی به طور اتوماتیک انجام می پذیرد.

سجام چیست و ثبت نام در سجام

برای ثبت نام در سجام کلیه ی افراد حقیقی  یا حقوقی جهت ورود به بازار سرمایه باید مراحل زیر را طی کنند:

  • در سایت سجام وارد شده و گزینه ثبت نام را انتخاب کنند
  • شماره تماس و کد ملی که به نام ثبت نام کننده است را وارد کنند.
  • بعد از ارسال کد تایید 5 رقمی به موبایل متقاضی آن کد را در سایت وارد کنند
  • باید حقیقی بودن فرد و ملیت آن تعیین شود.
  • اعلام هزینه نام نویسی در سامانه سجام
  • پرداخت نمودن آن هزینه از طریق اینترنت بانک
  • بارگذاری مدارک خواسته شده و تکمیل کردن فرم ثبت نام
  • اطلاعات وارد شده توسط سامانه سجام مورد استعلام قرار می گیرد.
  • ارسال کد رهگیری در صورت نداشتن اشکال و ایراد موقع استعلام.
  • انتخاب دفتر پیشخوان مورد نظر
  • با ارائه کارت ملی مراجعه به دفتر پیشخوان به صورت حضوری
  • احراز هویت توسط چهره نگاری از فرد متقاضی و به اتمام رساندن اطلاعات
  • بعد از اتمام کار ارسال کد بورسی به شماره تلفن همراه به صورت نام کاربری و رمز

برای اطلاعات بیشتر و جامع تر به لینک زیر مراجعه کنید :

https://chartiran.com/2479/sejam

هزینه ای که برای ثبت نام در سامانه ی سجام گرفته می شود مبلغ ده هزار تومان می باشد که باید به روش آنلاین پرداخت شود. به هنگام مراجعه به دفاتر پیشخوان باید مبلغ پنج هزار تومان به هنگام ادامه مراحل چهره نگاری پرداخت نماید. در طول ثبت نام دیگر هیچ گونه هزینه ای برای متقاضی شامل نمی شود و در واقع می توان گفت که تنها با پرداخت پانزده هزار تومان می تواند در سامانه سجام عضو شد. برای سجامی کردن حقوقی نیز در ابتدا باید اعضای هیئت مدیره در سامانه ثبت نام نمایند و بعد از آن به سفارش هیئت مدیره اشخاص مجاز و صاحبان امضاء شخصیت حقوقی به طور اتوماتیک انجام می پذیرد.

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر:

‍‍‍
این خبر را از دست ندهید
روی خط رسانه