دولت اعتماد به بورس را کمرنگ کرده است/ عرضه سریع‌تر دارا دوم راهگشای وضعیت فعلی بورس

دولت اعتماد به بورس را کمرنگ کرده است/ عرضه سریع‌تر دارا دوم راهگشای وضعیت فعلی بورس
کدخبر : 12336

کارشناس مسائل اقتصادی گفت: اعتماد از دست رفته به دولت طی روزهای گذشته با تسریع در عرضه دارا دوم می‌تواند تا حدودی بهبود یابد.

به گزارش رصد اقتصادی و به نقل از فارس سپهر عبدالله پور، کارشناس مسائل اقتصادی  ، در خصوص وضعیت فعلی بازار سرمایه اظهار داشت: اصلاح فعلی که طی دو هفته گذشته شاهد آن بودیم، به دلیل بی اعتمادی ایجاد شده میان مردم به تصمیمات دولت بوده است.

عبدالله پور ادامه داد: در شرایط فعلی برای این اصلاح، یک علت را نمی توان برشمرد و باید موارد مختلفی که در این موضوع دخالت دارند را مورد ارزیابی قرار داد.

وی با بیان برخی دلایل بی اعتمادی ایجاد شده، تصریح کرد: بی اعتمادی ایجاد شده در مردم به دلیل منتفی شدن وعده ای که چندماه پیش داده شده بود و رفتار اشتباه دو وزارتخانه در مساله دارا دوم بوده است که پس از دو روز تائید و تکذیب چهارشنبه 5 شهریور برای این موضوع تعیین شد.

این کارشناس اقتصادی افزود: تاخیر در عرضه دارا می تواند این بی اعتمادی را پررنگ تر کند و شرایط بورس را از وضعی فعلی بدتر کند.

عبدالله پور با اشاره به اختلاف موجود میان دو وزارتخانه تاکید کرد: این اختلاف باعث شد تصور عمومی درباره حمایت دولت از بازار سرمایه به شدت خدشه دار شود و این مساله می تواند آینده بورس و افرادی که به تازگی وارد آن شده اند را تغییر دهد.

وی با بیان برخی دیگر از عوامل اصلاح فعلی در بازار سرمایه ادامه داد: کاهش ضرایب اعتباری و عرضه سهام عدالت توسط کارگزاری ها در این شرایط نیز بی تاثیر نبوده و باید گفت این عوامل اصلاح بازار سرمایه را تشدید کرده است.

این کارشناس اقتصادی تصریح کرد: در وضعیت فعلی اتفاقی که باید بیفتد این است که ما باید هر چه سریع‌تر عرضه شرکت‌های دولتی و پذیرش شرکت‌های خصوصی جدید را در بازارسرمایه تسهیل کنیم و با توجه به عطش نقدینگی که به بازار هجوم آورده اجازه دهیم خریداران سهام شرکت‌های خوشنامی را که در سطح اقتصاد کشور وجود دارند خریداری کنند.

عبدالله پور تسریع عرضه دارا دوم را راهکار دیگر پایان دادن به وضعیت فعلی بورس دانست و ادامه داد: با عرضه دارا دوم تا حدودی اعتماد به دولت باز می گردد و مردم مطمین می شوند دولت قصد اجرای وعده های خود را دارد.

وی در پایان گفت: البته کاهش نرخ خوراک پالایشگاه ها که در حال تصویب در دولت است هم می تواند تا حدودی در بهبود شرایط بازار کمک کند.  


 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر:

‍‍‍
این خبر را از دست ندهید
روی خط رسانه