پول هوشمند چیست و چگونه ورود آن را به سهام تشخیص بدهیم ؟

پول هوشمند چیست و چگونه ورود آن را به سهام تشخیص بدهیم ؟
کدخبر : 12490

مطلبی که میخواهیم درمورد آن صحبت کنیم این است که پول هوشمند چیست و چگونه ورود آن را به سهام تشخیص بدهیم؟

نویسنده این مطلب علی خسروی از سایت بورسکده می باشد که شما میتوانید برای دریافت آموزش بورس اینجا کلیک کنید.

 

پول هوشمند در بورس

 

تابلوخوانی در بورس

همانطور که می دانید تحلیل سهام در بازار بورس ایران به سه صورت انجام می گیرد که شامل تحلیل تکنیکال ، بنیادی و تابلوخوانی است .

 

یکی از زیر شاخه های مهم تابلوخوانی تشخیص ورود و خروج پول هوشمند (Smart Money)  می باشد .

 

پول هوشمند یا اسمارت مانی همان حجم پولی است که توسط سهامدار عمده (حقوقی) به منظور کسب سود وارد یک سهم می شود و معمولا به نحوی این پول را وارد می کند که سهامدار خرد نتواند ورود آن را تشخیص دهد.

 

نکته ای که باید اشاره کنیم این است که حقوقی کمتر پول را با دید نوسانگیری وارد سهام می کند و بیشتر قصد دارد یک سود حداقل صد درصدی از سهم بگیرد و بعد کم کم پول را از سهم خارج کند پس نتیجه می گیریم که همانطور که باید به موقع ورود پول هوشمند را تشخیص بدهیم باید به موقع هم خروج آن را تشخیص بدهیم و از سهم خارج بشویم تا متضرر نشویم و در واقع این همان معنی همگامی با حقوقی است.

 

ما در مجموعه ی تابلوخوانی که در سایت بورسکده قرار داده ایم به  طور مفصل درمورد نحوه ی تشخیص ورود و خروج پول هوشمند توضیحات را ارائه داده ایم  اما در ادامه ی این مطلب هم قصد داریم مروری بر فاکتور سرانه ی خرید و فروش که یکی از راههای تشخیص ورود و خروج پول هوشمند است  داشته باشیم.

 

در تابلوخوانی قبل از اینکه پول هوشمند را بشناسیم باید با حجم معاملات آشنا شویم

 

حجم معاملات تعداد برگ سهامی است که در یک روز معاملاتی مورد داد و ستد قرار می گیرد و اگر به تابلوی سهم مورد نظر دقت کنید علاوه بر حجم معاملات روزانه که در تابلو قرار می گیرد یک عددی هم به عنوان حجم میانگین ماهانه وجود دارد .

 

وقتی حجم معاملات روزانه چند برابر میانگین حجم ماهانه باشد باید تشخیص بدهیم این پول به سهم وارد شده  یا خروج داشته است البته چون تعداد شرکت های پذیرفته شده در بازار سرمایه بالغ بر ششصد شرکت می باشند پس ما نمی توانیم یکی یکی این شرکت ها و حجم معاملات آنها  را بررسی کنیم اما برای این کار هم راههایی وجود دارد که یکی از آنها فیلتر نویسی می باشد .

 

کد به کدهای معاملاتی و تشخیص سرانه ی خرید و فروش حقیقی هم از راههای دیگر تشخیص ورود یا خروج پول است که در ادامه مبحث ، سرانه ی خرید و فروش حقیقی را بررسی می کنیم اما اگر تمایل دارید بقیه ی راهها را هم بشناسید می توانید مطالب سایت را مطالعه کنید.

 

وقتی حقوقی با کد خود اقدام به فروش سهم در قیمت هایی پایین می کند و سهامدار خرد را به این فکر میاندازد که چون حقوقی فروشنده بوده پس ما هم باید بفروشیم تا بیشتر متضرر نشویم و از طرفی دیگر با کد حقیقی خود سهم را از دست سهامدار خرد در میاورد تا در ادامه سود خود را از سهم کسب کند کد به کد حقوقی به حقیقی  کرده است یعنی با کد حقوقی فروشنده بوده و با کد حقیقی خریدار  پس به همین خاطر است که محاسبه ی سرانه ی خرید و فروش حقیقی برای ما مهم می باشد .

 

حال برای محاسبه ی سرانه ی خرید و فروش سهم کافی است که وارد سایت سازمان بورس و اوراق بهادار شده و تابلوی نماد مورد نظر را بررسی کنید .

اگر حجم معاملات روزانه حداقل دو برابر حجم معاملات ماهانه بود وارد سربرگ حقیقی و حقوقی شده و معاملات روز را بررسی کنید (البته اطلاعات این سربرگ با تاخیر قرار می گیرد پس در روز معاملاتی بعد باید بررسی شود).

 

در این مرحله با تقسیم حجم خرید حقیقی بر تعداد خریداران حقیقی می توانیم سرانه خرید حقیقی را مشخص کنیم فرض کنید در نماد مورد نظر چهل میلیون سهم را پنج هزار نفر خرید کرده اند که اگر چهل میلیون را بر پنج هزار تقسیم کنید عدد هشت هزار که همان سرانه خرید هر حقیقی است بدست میاید .

 

حالا باید سرانه ی فروش حقیقی هم محاسبه کنیم و فرض کنید در این نماد ، نه میلیون سهم را یازده هزار نفر فروخته اند که اگر نه میلیون را بر یازده هزار کنید عدد هشتصد و هجده به دست میاید که همان سرانه ی فروش هر حقیقی است .

 

در آخر باید سرانه ی خرید هر حقیقی را بر سرانه ی فروش هر حقیقی تقسیم کنیم که اگر عدد بدست آمده از عدد یک بزرگتر باشد نشان از ورود پول و اگر کوچکتر باشد نشان از خروج پول دارد که  در این مثال عدد نه بدست میاید یعنی سرانه ی خرید حقیقی نه برابر فروش آن می باشد .

 

نکته ی آخر اگر ورود پول را تشخیص دادید در خرید سهم نباید عجله کنید و باید فاکتور های دیگر مثل تکنیکال سهم را هم بررسی کنید و در صورتی که سیگنال خرید را هم تکنیکال صادر کرد می توانید خرید داشته باشید .

 

در بازار بورس ، اولین و مهمترین کاری که باید انجام بدهید این است که سرمایه ی خود را حفظ کنید و بعد از آن به سودآوری فکر کنید پس بدون علم وارد بازار نشوید و سرمایه ی خود را به خطر نیندازید .

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر:

‍‍‍
این خبر را از دست ندهید
روی خط رسانه