بهترین راه فروش سهام عدالت چیست ؟ / چگونه با فروش سهام عدالت سود کنیم ؟

بهترین راه فروش سهام عدالت چیست ؟ / چگونه با فروش سهام عدالت سود کنیم ؟
کدخبر : 13034

سهامداران سهام عدالت برای فروش سهام خود چند راه پیش‌رو دارند که هر کدام مشکلاتی دارد، کدام یک از روش‌های فروش بهتر است؟

مخاطبان رصداقتصادی سوالات زیادی در مورد فروش سهام عدالت دارند . سهام عدالت نیز مشکلات زیادی با خود به همراه داشته است . سهام عدالت از راه های مختلف قابل فروش است . جزئیات فروش سهام عدالت را در ادامه بخوانید : 

 

 

 سهامداران سهام عدالت برای فروش و نقد کردن سهام عدالت خود دو روش قانونی پیش‌رو دارند که از دو ماه قبل در حال دریافت درخواست‌های فروش مردم هستند.

 


خبرمهم " قیمت طلا ، قیمت سکه ، قیمت دلار در بازار چهارشنبه 99/6/19 + جدول


 

بانک‌ها(کارگزاری بانکی)

از هفته دوم خرداد ماه برای سهامداران امکان فروش سهام عدالت از طریق ثبت درخواست تا سقف 30 درصد از ارزش سهام از طریق بانک‌ها فراهم شد.

 

سهامداران در این روش می‌توانستند به شعب بانکی مراجعه کنند یا از طریق برنامه‌های موبایلی و به صورت مجازی وکالتنامه فروش 30 درصد از سهام را امضا کنند، در این روش بانک‌ها درخواست‌های فروش را به کارگزاری خود یا کارگزاری طرف قرارداد می‌داد و خود بانک در فروش و واریز پول سهام نقشی ندارد بلکه مسئولیت آن با کارگزاری است.

 

در بین کسانی که از این طریق برای فروش سهام خود اقدام کرده‌اند، معترضان بسیاری وجود دارد که مدعی هستند پس از گذشت دو ماه از ثبت درخواست هنوز هیچ گونه وجهی دریافت نکرده‌اند یا مبلغ واریزی از ارزش 30 درصد کمتر است.

 


خبرداغ : زندگی لاکچری و خانه لوکس احسان علیخانی + عکس لورفته و جنجالی


 

کارگزاری غیربانکی

حدوددا از میانه خرداد ماه نیز فروش سهام از طریق کارگزاری‌های غیربانکی امکان‌پذیر شد، در این روش سهامداران باید ابتدا سجامی شوند، سپس در کارگزاری که مد نظر دارند ثبت نام کنند و از طریق سامانه معاملات سهام عدالت برای فروش سهام خود اقدام کنند.

 

عملکرد کارگزاری‌های غیربانکی نیز همانند بانکی راضی‌ کننده نبود و موجب شد برخی از سهامداران از این که اختیار فروش سهام خود را با آنها داده‌اند پشیمان شوند و احساس ضرر کنند.

 

هر دو روش بالا شاکیان خود را دارد، نمی‌توان گفت بانکی‌ها در فروش سهام عملکرد بهتری نسبت به غیربانکی‌ها داشته‌اند یا برعکس!

 

براساس پیگیری‌های تجارت‌نیوز از شرکت سپرده‌گذاری در خصوص بهترین کارگزاری‌ها در فروش سهام عدالت در این دو ماه، کارگزاری‌های اقتصاد بیدار، سهم آشنا و ملل عملکرد بهتری نسبت به سایر کارگزاری‌ها دارند و در مقابل کارگزاری‌های آگاه، مفید، بانک ملی، بانک سپه و بانک صادرات بدترین عملکرد را داشته‌اند.

 
 

کارت اعتباری بانکی

طرح کارت اعتباری سهام عدالت را نیز می‌توان به عنوان روش دیگری برای نقد کردن سهام عدالت درنظر گرفت که هنوز اجرایی نشده است.

از این طرح هنوز جزئیات دقیقی منتشر نشده، اما براساس اطلاعاتی که وجود دارد سهامداران می‌توانند تا سقف ۵۰ تا ۶۰ درصد ارزش‌دارایی سهام‌عدالت خود از بانک کارت اعتباری خرید دریافت کرده، به مراکز خرید بروند و موجودی آن را به صورت اعتباری خرج کنند. مشمولان این طرح علاوه بر اینکه برای تسویه پول حدود یک سال وقت خواهند داشت، سهام‌عدالت ارزشمند خود را از دست نمی‌دهند و باعث برهم‌خوردن نظم بورس نمی‌شوند.

با این طرح سهامداران سهامشان را نمی‌فروشند بلکه به پشتوانه آن یک نوع تسهیلات دریافت می‌کنند، اما محدودیت فروشگاهی و ابهاماتی که درباره این طرح وجود دارد به نوعی آن را ناکارآمد کرده است. البته این امکان نیز وجود دارد که طرح نهایی تغییراتی داشته باشد که به سهامداران کمک کند.

 

بازار سیاه سهام عدالت

در کنار دو روش قانونی فروش از طریق کارگزاری‌های بانکی و غیربانکی و طرح کارت اعتباری که هنوز نهایی و اجرایی نشده است، بازار سیاه سهام عدالت نیز وجود دارد.

 

اگر چه فروش سهام عدالت بین مردم غیرقانونی است، اما سهامداران در بازار غیررسمی اقدام به خرید و فروش می‌‎کنند که هم فروشنده و هم خریدار دارد.

 

براساس اظهارات فروشندگان سهام عدالت، علت روی آوردن آنها به بازار غیررسمی در عملکرد ضعیف بانک‌ها و کارگزاری‌ها است و برخی از آنهایی که 30 درصد از سهامشان را از طریق بانک‌ها فروخته‌اند می‌گویند که حاضر نیستند 70 درصد باقی مانده از طریق کارگزاری‌ها بفروشند.

 

یکی از سهامداران می‌گوید که دو ماه است درخواست فروش ۳۰ درصد از سهام عدالتش را به بانک داده ولی پولی برایش واریز نشده است، بعد از دو ماه هم که پیگیری کرده که چرا پول سهام را واریز نمی‌کنند؟ پاسخ بانک این بوده که درخواست فروش سهام ثبت نشده پس تصمیم گرفته که سهامش را در بازار سیاه بفروشد.

 

خریداران نیز با این انگیزه که سهام عدالت در حال رشد است و آنها را می‌توانند زیر قیمت واقعی آن بخرند وارد بازار سیاه خریدوفروش سهام عدالت شده‌اند.

 

متقاضیان خرید سهام عدالت سهام یک میلیون تومانی را به قیمت یک چهارم ارزش واقعی آن می‌خرند‌.

 

 

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر:

‍‍‍
این خبر را از دست ندهید
روی خط رسانه