کارت اعتباری سهام عدالت چه شد ؟

کارت اعتباری سهام عدالت چه شد ؟
کدخبر : 18428

کارت اعتباری سهام عدالت فیزیکی نیست بلکه نشان بانک و نوعی دسترسی است. مدیر پروژه کارت‌های اعتباری شرکت سپرده‌گذاری مرکزی، نحوه‌ دریافت کارت اعتباری سهام عدالت را تشریح کرد.

 

  دریافت کارت اعتباری سهام عدالت از ۲۵ بهمن سال گذشته برای مشمولان این سهام امکان‌پذیر شده است و تا کنون فقط دو بانک برای اعطای این کارت اعلام آمادگی کرده‌اند و متقاضیان می‌توانند به صورت غیرحضوری کارت خود را دریافت کنند.

سمیه محمدی، با بیان اینکه رونمایی از کارت اعتباری سهام عدالت توسط مراجع بالادستی صورت گرفته است، اظهار کرد: برخی بانک‌ها زیرساخت‌ها راپیاده سازی و برخی پیاده سازی نکردند. تا قبل از ایام نوروز دو بانک ملی و تجارت زیرساخت‌های لازم را پیاده سازی کرده بودند و تا دو هفته مانده به سال نو بیش از ۳۰۰۰ درخواست از سوی مشمولان سهام عدالت که روش مستقیم یا روش غیرمستقیم را برای مدیریت سهام خود انتخاب کرده بودند، به سمت شرکت سپرده گذاری ارسال و توثیق آن انجام شد.

 

وی ادامه داد: در اعطای کارت اعتباری سهام عدالت نکاتی وجود دارد که سهامداران باید دقت کنند. نخست آنکه، سهام‌دارانی که روش مستقیم را انتخاب کرده‌اند، حتی اگر یک سهم هم از پرتفوی سهام عدالت خود فروخته باشند، نمی‌توانند کارت اعتباری دریافت کنند. نکته دیگر اینکه اگر یک مرجع قانونی به شرکت سپرده‌گذاری نامه داده باشد که بر اساس آن سهام فرد توقیف شده باشد، آن فرد نمی‌تواند کارت اعتباری دریافت کند.

 

مدیر پروژه کارت‌های اعتباری شرکت سپرده گذاری مرکزی با تاکید بر اینکه فرایند تسهیلات کمی زمان‌بر است، گفت: این فرآیند در بانک‌های ملی و تجارت به صورت الکترونیکی انجام می‌شود و نیاز نیست سهامدار مراجعه حضوری داشته باشد. البته سهامدار حتما باید در سامانه سجام ثبت نام کرده باشد.

 

کارت اعتباری سهام عدالت چگونه است؟

محمدی ادامه داد: کارت اعتباری هم فیزیکی نیست بلکه نشان بانک و نوعی دسترسی است. برای مثال فردی که از بانک ملی کارت اعتباری سهام عدالت دریافت کرده است، می‌تواند به فروشگاه طرف قرارداد بانک ملی مراجعه و خرید کند. فردی که بانک تجارت را انتخاب کرده است هم می‌تواند به هر فروشگاهی مراجعه کند.

وی به این سوال که آیا فقط دو بانک مذکور کارت اعتباری سهام عدالت را صادر می‌کنند؟ پاسخ داد: با مابقی بانک‌ها هم تفاهم نامه منعقد شده است. کار حساس و زمان‌بر است و بانک‌ها باید جوانب و ریسک‌ها را بسنجند که همین موضوع سرعت کار را کند می‌کند. حدود ۱۰ بانک کار را به صورت موازی پیش می‌برند و مشمولان هم بین بانک‌ها حق انتخاب دارند. البته افرادی که روش مستقیم را برگزیده‌اند باید گزینه تغییر کارگزار ناظر را فعال کنند.

به گفته مدیر پروژه کارت‌های اعتباری شرکت سپرده‌گذاری مرکزی، به طور کلی ۶۰ درصد دارایی سهامداران قابل معامله است و بانک بر مبنای همین ۶۰ درصد کارت اعتباری صادر می‌کند.

محمدی تاکید کرد که شماره موبایل فرد خواهان کارت اعتباری باید با نام خود فرد مطابقت داشته باشد و اطلاعاتی که در بانک ثبت کرده است باید کامل و جامع باشد. شماره تلفن ۱۵۶۹ نیز به طور شبانه روزی پاسخگوی سوالات مشمولان است.

بر اساس این گزارش، آغاز پرداخت وام به مشمولان سهام عدالت از ۲۵ بهمن سال ۱۳۹۹ آغاز شد. مدت زمان بازپرداخت این تسهیلات سه ساله است و هیچ‌گونه مدرک یا ضامنی غیر از مدارک هویتی نیاز نیست و سهام عدالت ضامن این وام خواهد شد.

 

چگونه کارت اعتباری سهام عدالت بگیریم؟

سمیه محمدی درباره نحوه دریافت کارت اعتباری سهام عدالت، اظهار داشت: هدف از اعطای کارت‌های اعتباری به پشتوانه سهام عدالت، افزایش نقدینگی سهامداران بود. بر این اساس شرکت سپرده گذاری مرکزی از سوی شورای عالی بورس و بانک مرکزی، فرآیند اعطای توثیق سهام عدالت را انجام می‌دهد.

وی تصریح کرد: تاکنون بیش از ۶ هزار درخواست از سوی مشمولان سهام عدالت به شرکت سپرده‌گذاری ارسال و توثیق شده است.

محمدی ادامه داد: در حال حاضر ۲ بانک ملی و تجارت زیرساخت‌های لازم را انجام داده‌اند به طوری که بانک ملی اسفند ماه ۹۹ و بانک تجارت از ۷ فروردین ۱۴۰۰ اقدام به پرداخت تسهیلات به سهامداران کرده‌اند.

وی گفت: افراد باید در هر یک از این ۲ بانک، حساب داشته باشند و از طریق اپلیکیشن‌های بانک اقدام به ثبت نام کنند، اما نکته‌ای که سهامداران باید به آن توجه کنند این است که حتماً باید کارت ملی جدید داشته باشند.

مدیر پروژه کارت‌های اعتباری شرکت سپرده‌گذاری مرکزی افزود: همه سهامداران عدالت که روش مستقیم یا غیر مستقیم را انتخاب کرده‌اند می‌توانند از کارت اعتباری سهام عدالت استفاده کنند همچنین باید حتما در سامانه سجام ثبت نام کنند و احراز هویت شوند و بعد در بانک ثبت نام کنند.

محمدی اضافه کرد: مشمولان سهام عدالت که شرایط عمومی دریافت تسهیلات را در بانک‌ها دارند، می‌توانند تسهیلات دریافت کنند.

وی تصریح کرد: یکی از شرایط دریافت تسهیلات سهام عدالت این است که سهام فرد نباید توقیف شده باشد.

محمدی درباره افرادی که روش مستقیم را انتخاب کردند نیز گفت: این افراد باید قبل از ورود به سامانه بانک، حتما تغییر کارگزاری ناظر را در پرتفوی سهام عدالت خود فعال کنند.

مدیر پروژه کارت‌های اعتباری شرکت سپرده‌گذاری مرکزی ادامه داد: با توجه به زمان معاملاتی بورس، افرادی که متقاضی دریافت کارت اعتباری سهام عدالت هستند حتما در روز‌های کاری و در ساعت ۸ صبح تا ۱۶ اقدام به ثبت نام کنند تا فرآیند توثیق سهام، سریع‌تر انجام شود.

محمدی همچنین درباره محاسبه مبلغ کارت اعتباری سهام عدالت گفت: به طور مثال امروز ارزش ۶۰ درصد سهام عدالت ۶ میلیون تومان است و بانک ۵۰ درصد ارزش سهام عدالت را کارت اعتباری می‌دهد.

با وجود آنکه به گفته مسئولان، مذاکرات با ۱۰ بانک برای ارائه خدمت مذکور ادامه دارد، اما تا کنون فقط دو بانک ملی و تجارت برای اعطای کارت اعتباری اعلام آمادگی کرده‌اند؛ بنابراین مشمولان برای دریافت کارت اعتباری فقط باید به یکی از دو بانک مذکور مراجعه کنند. البته نیازی به مراجعه حضوری نیست و خدمات به صورت غیر حضوری ارائه می‌شود.

مشمولان در مرحله نخست حتما باید در سامانه سجام به نشانی www.sejam.ir ثبت نام کرده باشند تا اطلاعات هویتی آن‌ها ثبت شده باشد.

پس از آن برای دریافت کارت اعتباری از بانک ملی، مشمولان مستقیم باید بانک ملی را به عنوان کارگزار خود انتخاب کنند (می‌توانند از طریق تغییر کارگزار ناظر این کار را انجام دهند) سپس مشتریانی که بانک ملی ایران را به عنوان کارگزار سهام عدالتشان انتخاب کرده اند می‌توانند تا ۵۰ درصد ارزش روز سهام عدالت خود را تسهیلات کارت اعتباری (۲ میلیون تومان تا سقف ۱۰ میلیون تومان) درخواست کنند.

همانطور که ذکر شد تمامی مراحل درخواست و دریافت کارت اعتباری از محل سهام عدالت غیر حضوری بوده و نیازی به مراجعه حضوری به شعب نیست.

بر این اساس، فرد متقاضی باید به یکی از اپلیکیشن‌های ایوا، بله یا شصت بانک ملی ایران مراجعه کرده و پس از آن گزینه نشان بانک در هر کدام از اپلیکیشن‌ها را انتخاب کند. بعد از آن گزینه هویت سنجی را انتخاب و مراحل مربوطه را انجام دهد و سپس باید به نشان اعتباری وارد شده و درخواست تسهیلات کند.

 

چنانچه متقاضی مایل باشد کارت اعتباری را از بانک تجارت دریافت کند، باید درخواست خود را در اپلیکیشن زمرد بانک تجارت ثبت کند و پس از آن، بانک نسبت به استعلام تعداد سهام عدالت و توثیق آن برای پرداخت تسهیلات اقدام کرده و پس از گذراندن سایر استعلام‌ها، مبلغ تسهیلات، سود تسهیلات، مبلغ اقساط و … را تعیین و به مشتری اعلام و وجه تسهیلات را به شماره حساب متقاضی تسهیلات واریز می‌کند.

 

بر این اساس، تسهیلات مذکور سه ساله است و نیاز به مدرکی و ضامنی ندارد و متقاضیان اگر در بازه یک ماهه این تسهیلات را تسویه کنند هیج گونه کارمزدی از آن‌ها دریافت نمی‌شود.

 

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر:

‍‍‍
این خبر را از دست ندهید
روی خط رسانه